ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه محرمانه باراک اوباما به علی خامنه‌ای

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته نامه محرمانه‌ای برای آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران فرستاده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته نامه محرمانه‌ای برای آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران فرستاده است.

باراک اوباما از زمان ریاست بر کاخ سفید در سال ۲۰۰۹ تا به حال چهار نامه برای رهبر ایران ارسال کرده است

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال (روز پنجشنبه ۱۵ آبان)، اوباما  در نامه محرمانه خود به خامنه‌ای پیرامون منافع مشترک ایران و آمریکا توضیح داده است.

بر اساس این گزارش، این نامه با هدف تاکید بر ضرورت تشدید مبارزه با گروه داعش نوشته شده است. رئیس جمهوری آمریکا به رهبر ایران نوشته است که هر حمله آمریکا علیه مواضع گروه دولت اسلامی (داعش) با منافع ایران همخوانی دارد.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه از این نامه نوشته اوباما به خامنه‌ای نوشته است که هر گونه همکاری ایران در مبارزه با پیکارجویان داعش، بستگی به توافق همه‌جانبه با قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای ۲۴ نوامبر دارد.

نامه اوباما به خامنه‌ای نشان می‌دهد که وی نقش ایران در مبارزه نظمی و دیپلماتیک با داعش را مهم ارزیابی می‌کند.

این نامه همزمان با نزدیک شدن به موعد نهایی دور اخیر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در روز ۲۴ نوامبر برای خامنه‌ای ارسال شده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید درباره این نامه سکوت کرده و معتقد است سیاست دولت اوباما در برابر ایران تغییری نکرده است.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا اما با اشاره به اینکه به رهبر ایران اعتمادی ندارد گفته است که نباید ایران را در مبارزه با داعش دخالت داد.

این چهارمین نامه‌ای است که باراک اوباما از زمان ریاست بر کاخ سفید در سال ۲۰۰۹ به قصد بهبود رابطه ایران با آمریکا برای رهبر ایران ارسال کرده است.

ابراز نگرانی متحدان آمریکا در خاورمیانه  

بر اساس اطلاعات مطرح شده در گزارش وال استریت ژورنال، حساسیت نامه‌نگاری با ایران منجر به این شده است که متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا- اسراییل، عربستان سعودی و امارت متحده عربی از آن اگاه نشوند.

در این گزارش تاکید شده است که کشورهای یادشده در هفته‌های اخیر نسبت به نرمش احتمالی آمریکا در برابر ایران ابراز نگرانی کرده‌اند تا مبادا در پی توافق هسته‌ای، ایران به موفق به ساخت سلاح‌ هسته‌ای شود.

در پی انتشار خبر نامه باراک اوباما به علی خامنه‌ای، شبکه هفت تلویزیون اسرائیل گزارش داده که این احساس در اسرائیل وجود دارد که مذاکرات هسته‎ای به سمت «توافق بد با ایران» در حال حرکت است.

روز جمعه، یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و امور استراتژیک اسرائیل به پاریس می رود تا با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار کند و در مورد ایران گفت و گو کنند.

خبرگزاری هارتص نوشته است اگر اسرائیل واقعا از این نامه به ایران آگاه نشده و تنها پس از انتشار آن در نشریه وال استریت ژورنال از آن اطلاع پیدا کرده باشد، عدم اعتماد بین اورشلیم و واشنگتن درباره ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

خبر ارسال این نامه در شرایطی منتشر می‌شود که اوباما در یک کنفرانس خبری پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تاکید کرده بود: «اگر بتوانیم با ایران به توافقی خوب برسیم که بتواند جهان را متقاعد کند که ایران توانایی تولید سلاح اتمی را نخواهد داشت، آن وقت با کنگره وارد مذاکره می‌شویم و آنها را هم متقاعد می‌کنیم. اما این نیازمند یک توافق خوب است.»

آقای اوباما گفته بود که مذاکرات اتمی در شرایطی که طرفین به یکدیگر اعتماد ندارند یک راه دشوار دیپلماتیک است. او و دیگر مقامات ارشد دولت آمریکا احتمال رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای با ایران را پنجاه - پنجاه ارزیابی کرده‌اند.

در پی پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات روز سه‌شنبه نیز که جمهوریخواهان اکثریت کرسی‌های سنا را به دست آوردند، پیش‌بینی می‌شود تلاش دولت اوباما برای رسیدن به توافق با ایران، با مقاومت در داخل آمریکا مواجه شود.

با این حال، جان کری وزیر امور خارجه این کشور، روز یکشنبه هجدهم آبان ماه سال جاری برای گفت‌وگوهای مقدماتی مذاکرات هسته‌ای در عمان با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف دیدار خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهرام

    اوباما یک فراماسون کم اعتقاد و یک دوست اجباری برای اسراییل است

  • جمهوری‌خواه

    باراک "حسین" اوباما قصد دارد در روزهای باقیمانده به ضرب الجل 24 نوامبر، شکست مفتضحانه حزب دموکرات در مقابل جمهوری خواهان را با تحمیل "شیاف هسته ای" به سدعلی خامنه ای جبران کند غافل از اینکه هم رقبای سیاسی در داخل و هم سدعلی خامنه ای دست اوباما را خوب خوانده اند

  • صفات بارز اوباما از = عجز و لابه درپای دشمنان

    نامه نوشتن و التماس و عجز و لابه در پای دشمنان آمریکا و سیلی زدن و راندن اسراییل و سایر دوستان قدیمی آمریکا از صفات بارز اوباما بود .

  • تقاضای ملت ایران از: جمهوریخواهان کنگره

    این اوباما را استیضاح و از ریاست جمهوری آمریکا خلع کنید , اوباما تمام آبرو و حیثیت آمریکا را جلوی یک رژیم استبدادی درجه سه انداخته است .