ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منافع متضاد ایران و آمریکا در افغانستان

گفت‌وگو با علی افشاری و عبدالله احمدی

شهزاده سمرقندی- آمریکا همزمان با خروج نیروهایش از افغانستان و با وجود امضای توافقنامه امنیتی با دولت جدید، نگران گسترش میدان نفوذ ایران در منطقه است.

دو هفته دیگر، در ۲۴ ماه نوامبر، مهلت تعیین شده برای توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵ به سر می‌رسد. در این دوره حساس و تعیین‌کننده، باراک اوباما در نامه‌ای به رهبر ایران، از منافع مشترک ایران آمریکا در منطقه یاد کرده است. این چهارمین نامه باراک اوباما از شروع دوره ریاست جمهوری اوست.

در عین حال سخنگوی کاخ سفید معتقد است که سیاست‌های آمریکا "در مواجهه با ایران" تغییر نکرده است. پیچیدگی‌های سیاسی و درگیری‌های ایدیولوژیک جدید در منطقه، وضعیت و شرایط سیاسی منطقه را تا آنجا تغییر داده که دیگر از ایران به عنوان "محور شرارت" یاد نمی‌شود و تحریم‌ها علیه ایران با مرور زمان کاهش یافته‌اند. با این حال آمریکا همزمان با خروج نیروهای خود از افغانستان، نگران گسترش میدان نفوذ ایران در منطقه، به ویژه در افغانستان است.

دو ماه دیگر بعد از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان ایران به بخشی از خواسته های خود در سیاست منطقه خواهد رسید که خروج هرچه زودتر نیروهای کشورهای اروپایی از افغانستان بود. هرچند در این میان، توافقنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان با وجود مخالفت‌های ایران به امضا رسیده که مهم‌ترین اتفاق در برقراری امنیت در منطقه بعد از خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان است

عبدالله احمدی: ایران در داخل افغانستان دستاوردهای زیاد فرهنگی دارد

افغانستان در طول جنگ‌های طولانی مدت علیه تروریسم به عنوان میدان معامله‌های سیاسی و اقتصادی برخی از کشورها، از جمله ایران و آمریکا مطرح بوده است. عبدالله احمدی، کارشناس سیاسی در کابل معتقد است که دولت ایران در داخل افغانستان در انجام برخی معاملات بین‌المللی موفق شده و از لحاظ فرهنگی نیز به دستاوردهای چشمگیری رسیده است.

ایران بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که باعث ایجاد شرایط مناسب برای رد و بدل تجاری، ایجاد شرکت های سودآور و روابط تنگاتنگ فرهنگی بین این دو کشور شده است.

روزنامه‌های داخلی آمریکا بارها از تلاش این دولت برای ایجاد همکاری با ایران در خاک افغانستان بوده تا بتواند بخشی از بودجه صرف شده در منطقه را جبران کند. اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی تازه در مورد امنیت در افغانستان، کشورهای ایران و پاکستان را به «بر هم زدن ثبات» این کشور متهم کرد.

علی افشاری: منافع ایران در افغانستان با منافع آمریکا متفاوت است

وزارت دفاع آمریکا می گوید سپاه قدس ایران با مهیا کردن تجهیزات مرگبار برای طالبان، تلاش کرده تا زمینه تسریع خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان را فراهم کند. اما ایجاد ناامنی در افغانستان و تقویت طالبان چه سودی برای ایران خواهد داشت؟ آیا منافع مشترک ایران و آمریکا در منطقه، به ویژه در افغانسنان تا حدی رسیده که بتواند "دلخوری" های قدیمی را بزداید؟ آیا این دو کشور با وجود منافع مشترک در مبارزه با تروریسم سیاست‌های مشابه را دنبال می‌کنند؟
این پرسش‌هارا با علی افشاری، کارشناس مسایل منطقه در واشنگتن و عبدالله احمدی، کارشناس مسایل افغانستان در کابل در میان گذاشته‌ایم:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    برادران سردار و اقازاده ها  کم در ایران پول مردم را غارت کرده اند؟! حالا با مجوز امریکا !بسراغ غارت پول مردم افغان رفته اند!