ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«با وجود کارخانه فولاد احیای زاینده رود موقتی است»

گرچه باز کردن دریچه‌های سد، آب را به زاینده رود بازگردانده، اما کارشناسان محیط زیست می‌گویند زنده شدن رودخانه موقتی است و با فعالیت کارخانه فولاد امیدی به احیاء دائمی آن نیست.

مردم اصفهان که پس از ماه‌ها بی آبی زاینده رود را دوباره پر آب می‌بینند نمی‌توانند چندان امیدوار به تدوام این وضعیت باشند.

بازکردن دریچه‌های سد، زایننده رو را پر آب کرد، اما کارشناسان محیط زیست می‌گویند پر آبی رود موقتی است

بازگشت آب به زاینده رود پس از باز کردن دریچه‌های سد زاینده رود اتفاق افتاد اما به گفته مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی، احیاء رودخانه زاینده رود موقتی است و تا زمانی که کارخانه فولاد در این استان فعالیت می‌کند احیا دائمی زاینده رود قابل تصور نیست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اسماعیل کهرم تاکید کرد احیا زاینده رود موقتی است و تنها در فصول پرباران سال این اتفاق صورت می‌گیرد. در زمانی که بارش باران زیاد است دریچه‌های سد را به صورت موقت باز می‌کنند تا زاینده‌رود پر آب شود و سپس حدود دو ماه بعد این دریچه‌ها بسته شده و زاینده‌رود دوباره خشک می‌شود.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید کارخانه فولاد در ابتدا پروژه‌ای کوچک بود اما اکنون به کارخانه بزرگی تبدیل شده که هر ساله به مقدار عظیمی آب نیاز دارد. کهرم تاکید کرد چنین کارخانه‌ای باید در استان‌هایی مانند بوشهر و خوزستان که به منابع آبی فراوان دسترسی دارند احداث می‌شد و تا زمان فعالیت این کارخانه احیای دائمی زاینده‌رود قابل تصور نیست.

این کارشناس محیط زیست با بیان این‌که باز کردن دریچه سد به صورت موقتی چاره مشکل زاینده‌رود نیست، گفت:«متاسفانه به دلیل نبود مدیریت یکپارچه، مشکلات بسیاری برای زاینده‌رود ایجاد شده در حالی که مدیریت این رودخانه از تونل کوهرنگ تا تالاب گاوخونی باید یکپارچه باشد».

کهرم همچنین گفت برای زنده کردن دائمی زاینده رود باید بسیاری از اتفاقاتی که در گذشته روی داده تغییر کند؛ برای نمونه در اطراف این رودخانه اکنون برنج کشت می‌شود که نیاز به آب فراوان دارد در حالی‌ که معمولا محل مناسب برای کشت برنج استان‌های شمالی کشور است، نه استان اصفهان که منطقه‌ای کم آب محسوب می‌شود.

«زاینده رود هر دو سال یک بار زنده می‌شود»

حمید ظهرابی، مدیر اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز می‌گوید توسعه بی‌رویه کشاورزی و استفاده نامعقول از ظرفیت‌های طبیعی و ارزش‌های طبیعی باعث بروز این مشکل و خشک شدن زاینده‌رود و تاثیرات منفی آن شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ظهرابی چهارصد میلیون متر مکعب آب توسط وزارت نیرو برای زاینده رود و تالاب گاوخونی در نظر گرفته شده که با دو هدف کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و نیز تامین حق‌آبه محیط زیستی رودخانه و تالاب به صورت مقطعی از سد زاینده‌رود رهاسازی شده است. مدیر محیط زیست اصفهان می‌گوید تلاش خواهد شد هر دو سال یک بار چنین شرایطی برای زاینده رود ایجاد و دریچه‌های سد باز شود.

ظهرابی همچنین گفت اگر امسال بارندگی مناسب باشد زاینده رود تا خرداد ماه پر آب باقی خواهد ماند.

مدیرکل محیط زیست اصفهان همچنین در مورد ورود انواع آلاینده‌ها به زاینده رود گفت که این رودخانه در طول مسیر خود با انواع فاضلاب‌های کشاروزی، صنعتی و شهری آلوده شده و این آلودگی‌ها در نهایت وارد تالاب گاوخونی می‌شوند. او نقش تالاب گاوخونی را به عنوان یک تصفیه‌کننده‌ی طبیعی  که از آلودگی‌های بعدی سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری می‌کند بسیار مهم ارزیابی کرد.

خشک شدن زاینده رود باعث خشک شدن تالاب گاوخونی در استان اصفهان نیز شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مقالات بخش فلسفه | نهاد اجتماعی طلیعه/Taleeah

    […] «با وجود کارخانه فولاد احیاء زاینده رود موقتی است» […]

  • محسن

    وقتی نفوذ سیاسی سبب رونق اقتصاد اصفهان باشه طوریکه برای گردش چرخش حتی آب سایر مناطق رو به سمتش سرازیر کنن و هنوز هم با وجود این حرکات جواب نده. کشاورزیهای بدون برنامه و باغات بدون حساب کتاب و صنعت فولادی که رشد چشمگیری برای این استان فراهم اورده رو چطور میشه به حالت بهینه دراورد اونم با تعصب اصفهانیا. نمیشه هم خر و خواست هم خرما رو