ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال توافق قريب‌الوقوع هسته‌ای؛ اعزام نماينده ويژه رهبر ايران به مذاکرات

بر اساس برخی گزارش‌ها، احتمالا علی‌اکبر ولايتی مشاور رهبری ايران در امور بين‌الملل و رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام برای پيوستن به مذاکرات هسته‌ای راهی عمان می‌شود.

بر اساس برخی گزارش‌ها، احتمالاً علی‌اکبر ولايتی مشاور رهبری ايران در امور بين‌الملل و رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام برای پيوستن به مذاکرات هسته‌ای راهی عمان می‌شود.

به گزارش پايگاه خبری «المانيتور»، برخی منابع رسمی که نخواسته‌اند نام آنها فاش شود، روز شنبه هشتم نوامبر با اعلام خبر بالا افزوده‌اند که او به مذاکرات سه‌جانبه بين محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران با جان کری همتای آمريکايی‌اش و کاترين اشتون، مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا خواهد پيوست.

ولايتی هفته گذشته در نشستی مشترک با وزير خارجه نروژ در تهران، ضمن تمجيد از نقش عمان به عنوان ميزبان مذاکرات سه‌حانبه هسته‌ای گفته‌بود که ايران به دنبال توافقی سريع برای اين مسأله است. به گزارش خبرگزاری «مهر»، ولايتی روز دوم نوامبر گفته‌بود که ايران خواهان دستيابی فوری به توافقی همچون توافق ژنو در سال گذشته است.

علی‌اکبر ولايتی مشاور رهبری ايران در امور بين‌الملل و رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام

روزنامه «هافنينگتن‌پست» نيز با بازنشر اين خبر از المانيتور گفته‌است که رهبر ايران يک ديپلمات بلندپايه کمکی را به مذاکراتی می‌فرستد که امروز يکشنبه نهم نوامبر آغاز خواهند شد.

همزمان علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس در جمع خبرنگاران اعلام کرد «احتمال اينکه خروجی مذاکرات عمان نوعی توافق باشد منتفی نيست.»

با اين حال او ادامه داد به هيچ‌وجه نمی‌شود خوشبينانه گفت که همه چيز در عمان به پايان می‌رسد.

انعکاس در رسانه‌های ايرانی

رسانه‌های رسمی ايران نيز پس از انتشار اين گزارش به بازنشر آن اقدام کرده‌اند. پايگاه خبری «باشگاه خبرنگاران» با انتشار اين خبر تاکيد کرده‌است که اعزام احتمالی ولايتی به مذاکرات مسقط، نشان از قريب‌الوقوع‌بودن توافق هسته‌ای دارد.

با اين حال، المانيتور در گزارش تکميلی خود خبر داده‌است که برخی از روزنامه‌نگاران ايرانی، ولايتی را حاوی پيام رهبر ايران به جان کری می‌دانند که پاسخی به مکاتبه اوباما با اوست. در روزهای اخير افشای خبر نامه‌نگاری مخفيانه اوباما با آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر ايران، جنجال‌برانگيز شده‌بود.

ايران در ماه نوامبر سال گذشته طی توافقی با قدرت‌های جهان کار غنی‌سازی با درصد بالا (اورانيوم ۲۰ درصد) را متوقف کرد. اما هنوز فعاليت‌های غنی‌سازی با درصد پايين ادامه دارد. با اين حال در توافق صورت گرفته در سال گذشته، ايران پذيرفته بود که ذخاير اورانيوم با غنای پايين را نيز محدود نگه دارد و توليدات جديد را به ترکيبی اکسيدی بدل کند که قابليت کمتری برای دستيابی به سلاح هسته‌ای را فراهم می‌کند.

با به پایان رسیدن مهلت تعيين‌شده در ۲۴ نوامبر، قرار است توافقی بلندمدت جای توافق کوتاه‌مدت گذشته را بگيرد.

به گفته عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، ميزان غنی‌سازی اورانيوم و تعداد سانتريفيوژهای ايران از موارد اصلی محل اختلاف در مذاکرات هسته‌ای و همچنين موضوع اصلی مذاکرات نهم نوامبر در مسقط است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    مذاکرات در صورتی نتیجه اش به امنیت جهانی ختم می شود که کل سایتهای اتمی و غنی سازی ایران، به جز راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور برق هسته ای بوشهر، بقیه سایتهای اتمی ایران را همه را باز و به خارج ایران به یک کشور صاحب فناوری واقعی نگهداری تاسیسات اتمی انتقال دهند,,,,

  • عمان:« ایران و آمریکا توافقات مهمی کرده‌اند» | آسمان دیلی نیوز

    […] بیشتر بخوانید: احتمال توافق قریب‌القوع هسته‌ای؛ اعزام ولایتی به محل … […]