ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون اصل نود مجلس: بنزین ایرانی سرطان‌زا نیست

رییس کمیسیون اصل نود می‌گوید ادعاهای سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آلودگی بنزین‌های تولید شده در داخل کشور صحت ندارد و ارتباطی میان افزایش سرطان و بنزین‌های ایرانی نیست

بنزین‌های ایرانی همچنان مساله‌ساز است و هنوز هیچ توافقی در مورد سرطان‌‌زا بودن آن‌ها میان دستگاه‌های حکومتی حاصل نشده.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی می‌گوید ادعای سازمان حفاظت محیط زیست در مورد غیر استاندارد و آلوده بودن بنزین‌های تولیدی در پتروشیمی‌ها صحیح نیست. سازمان حفاظت محیط زیست ایران بارها از آلوده بودن این بنزین‌ها گزارش داده و بر لزوم توقف تولید آن‌ها تاکید کرده است.

کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید ارتباطی میان افزایش سرطان و بنزین‌های تولید ایران نیافته است

اکنون محمد علی پورمختار در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تصریح کرده است که گزارش‌ها و ادعاهای سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آلودگی بنزین‌های تولیدشده در داخل کشور صحت ندارد.

او می‌گوید با بررسی‌هایی که این کمیسیون انجام داده است هیچ ارتباطی میان بیماری سرطان و بنزین‌های تولید شده در پتروشیمی پیدا نشده است.

کمیسیون اصل ۹۰ نود مجلس وظیفه بررسی طرز کار قوای سه گانه و همچنین رسیدگی به شکایت از این قوا را بر عهده دارد.

سازمان محیط زیست ایران در دولت حسن روحانی، می‌گوید در دولت دهم وزارت نفت بدون درنظر گرفتن استانداردهای لازم دست به تولید بنزین‌هایی زده که سلامت شهروندان را به طور گسترده در خطر انداخته است.

در خردادماه سال ۱۳۹۳ نیز گروهی از وکلای ایرانی از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دوران احمدی نژاد، به دلیل تولید بنزین آلوده به دادگاه شکایت کردند.

به گفته سازمان حفاطت محیط زیست میزان ماده شیمیایی بنزن (Benzen) در بنزین‌های تولید شده در واحدهای پتروشیمی ایران بیش از حد مجاز بوده است.

اما پورمختار تاکید کرده است در سال ۱۳۸۹-۱۳۸۸ استاندارد بنزن موجود در سوخت پنج درصد  اعلام شده بود که بر اساس گزارشات رسمی، بنزین‌های تولیدی داخلی دارای ۱/۹ تا ۲ درصد بنزن بوده‌اند.

به گفته رییس کمیسیون اصل نود مجلس، بعد از آن سازمان محیط زیست استانداردهای لازم برای سالم بودن بنزین‌های داخلی را تغییر داد و اعلام کرد میزان بنزن موجود در تولیدات داخلی باید کاهش یابد.

پورمختار افزایش سرطان‌ها به علت بنزن موجود در سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها را شایعات تایید نشده خواند و گفت وزارت بهداشت هیچگونه پژوهشی در این خصوص انجام نداده است بنابراین رابطه بین بنزین‌های تولیدی پتروشیمی‌ها و افزایش سرطان منتفی است، اما مقرر شده وزارت بهداشت علل افزایش نرخ سرطان در کشور را بررسی کرده و به کمیسیون اصل نود گزارش دهد.

او همچنین گزارش سازمان محیط زیست در مورد میزان ماده بنزن در بنزین ایرانی را غلط خواند و گفت که سازمان محیط زیست فقط کیفیت هوا چند نقطه از تهران را بررسی کرده و این بنزن را در هوا کشف کرده است بنابراین بنزین‌های تولیدی پتروشیمی‌ها آزمایش نشده است.

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی را یکی از دست‌آوردهای مهم این سازمان در دولت یازدهم می‌داند.

پیش‌تر و در مهرماه سال ۹۳، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز گفته بود آلودگی بنزین‌های پتروشیمی قطعی است و تا رفع قطعی آلودگی دولت با تولید مجدد آن‌ها موافقت نخواهد کرد.

دولت ایران از واردات بنزین با استاندارد یورو ۴ به ایران دفاع می‌کند، اما منتقدان دولت می‌گویند بنزین‌های تولید شده در پتروشیمی‌ها استاندارد است و نیازی به واردات بنزین نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فریبرز

    آقایان بریزن تو حلق خودشان تا سرطان زا نبودنش اثبان شود.