ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران سفر دو گزارشگر حقوق بشر را پذیرفت

در حالی که بیش از یک دهه از آخرین سفر گزارشگران حقوق بشر به ایران می‌گذرد، جمهوری اسلامی پذیرفت دو گزارشگر سال آینده به ایران سفر کنند.

به‌گفته معاون فرهنگی قوه قضائيه ایران، مسئولان جمهوری اسلامی در آخرین اجلاس حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سفر دو گزارشگر حقوق بشری به ایران را پذیرفته‌اند.

جواد لاریجانی و هادی صادقی (در وسط) از اعضای هیئت نمایندگی ایران در اجلاس حقوق بشر ژنو

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائيه ایران که در اجلاس حقوق بشر ژنو در میان اعضای هیئت جمهوری اسلامی شرکت داشت در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های فارس و نسیم گفت: «قرار شد که گزارشگران ويژه حقوق بشر را در کشور بپذيريم و در سال آينده ميلادی دو گزارشگر تخصصی به ايران می‌آيند.»

وی توضیح بیش‌تری در این‌باره نداد اما در مورد احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت: «وی گزارشگر منصفی نيست و در برخوردهای چند ساله اخير خود نشان داده است که اصلا بی‌طرف عمل نمی‌کند.»

ایران آخرین بار بیش از یک دهه پیش اجازه سفر به گزارشگران حقوق بشر داده بود. از آن زمان هیچ گزارشگری نتوانسته است به ایران سفر کند. احمد شهید نیز با این‌که بارها درخواست سفر به ایران را مطرح کرده اما مقامات جمهوری اسلامی مانع از سفر وی به ایران شده‌اند.

احمد شهید، ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ (۱۷ ژوئن ۲۰۱۱) به سمت «گزارشگر ویژه» حقوق بشر ایران منصوب شد. سپس شورای حقوق بشر سازمان ملل هشتم فروردین‌ماه (۲۸ مارس)، با ۲۱ رأی موافق، ۱۶ رأی ممتنع و ۹ رأی مخالف به ادامه مأموریت احمد شهید در رابطه با ایران رأی مثبت داد.

از زمان تأسیس «شورای حقوق بشر سازمان ملل» در سال ۲۰۰۶ این نخستین بار بود که برای ایران «گزارشگر ویژه» منصوب می‌شد. در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ رینالدو گالیندوپل (از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳) و موریس کاپیتورن (از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰) گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران بودند. آن‌ها از سوی «کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل» منصوب شده بودند و در طول دوران مأموریت خود توانستند چند بار به ایران سفر و گزارش‌هایی نیز به مقام‌های سازمان ملل ارائه کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    در سال آینده میلادی دو گزارشگر تخصصی به ایران می‌آیند.»!!!!!!!!!!!!!

  • hasani

    احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود از افزایش اعدام ها اعم از اعدام نوجوانان و پیروان اقلیت های قومی و مذهبی همچنین از محدودیت آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات در ایران ابراز نگرانی کرده است. براساس این گزارش حکومت اسلامی در پانزده ماه گذشته ۸۵۲ تن را در ایران اعدام کرده است – نزدیک به سه اعدام در روز. در میان اعدام‌شدگان هشت تن نوجوان بوده‌اند!