ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکزیک: سفر اعتراضی بستگان دانشجویان ناپدیدشده

والدین ۴۳ دانشجوی ناپدیدشده در مکزیک سفر اعتراضی خود به شهرها را آغاز کرده‌اند. آن‌ها معتقدند فرزندان‌شان زنده‌اند و خواهان فشار بر مقامات دولتی در این‌باره‌اند.

«در جست‌وجوی آن‌ها باشید، آن‌ها زنده‌اند»؛ این شعار والدین و بستگان ۴۳ دانشجوی ناپدیدشده در مکزیک است که سفر خود به شهرهای مختلف را آغاز کرده‌اند تا افکار عمومی را نسبت به سرنوشت فرزندان خود جلب کرده و بر مقامات دولتی فشار وارد کنند.

«نه بخشش، نه فراموشی» و «ما (۴۳ دانشجو را) زنده می‌خواهیم»؛ تظاهرات در وراکروز مکزیک ـ ۱۳ نوامبر

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپه دُ لا کروز، سخنگوی والدین ۴۳ دانشجوی ناپدیدشده پیش از سوار شدن به یکی از سه اتوبوسی که به مقصد ایالت چیهواهوا، در مرز با آمریکا می‌رفتند، گفت: «ما مطمئن هستیم که آن‌ها زنده‌اند و به جست‌وجوی خود ادامه خواهیم داد. ما تا انتهای خط خواهیم رفت.»

سه کاروان اتوبوس از بستگان دانشجویان ناپدیدشده از مدرسه روستایی آیوتزیناپا، در ایالت گوئرور - جایی که دانشجویان ربوده شدند- به سمت شهرهای مختلف حرکت می‌کنند.

کمی پیش از حرکت کاروان‌ها، حدود ۵۰۰ نفر با لباس‌های سفید از بستگان دانشجویان پشتیبانی کردند. آن‌ها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «پنیا نیِتو، اخراج» و «اگر فرزندان تو بودند چه؟»

این در حالی است که انریکه پنیا نیِتو، رئیس‌جمهور مکزیک در طول این ماجرا بارها اولویت دولتش را یافتن گمشدگان اعلام کرده بود.

خانواده دانشجویان ناپدیدشده در نظر دارند روز ۲۰ نوامبر برای فشار بر مقامات دولتی تجمعی اعتراضی برگزار کنند. آن‌ها معتقدند که مقامات دولتی تلاش چندانی برای یافتن دانشجویان نکرده‌اند.

تظاهرات اعتراضی در تیکستلا ـ ایالت گوئررو مکزیک ـ ۱۳ نوامبر

۴۳ جوان ناپدید شده، دانشجویان تربیت معلم بودند که در روز ۲۶ سپتامبر برای شرکت در یک تجمع اعتراضی علیه دستمزد کم معلمان روستاها با اتوبوس عازم ایگوالا، شهری واقع در ایالت گوئررو شدند اما پلیس به روی آن‌ها آتش گشود. پس از کشته شدن سه دانشجو در تیراندازی و گریز و فرار عده‌ای دیگر، مابقی ناپدید شدند. خسوس موریلو، دادستان مکزیک روز جمعه ۸ نوامبر اعلام کرد که به احتمال زیاد، یک گروه تبهکار، دانشجویان را کشته، آن‌ها را سوزانده و سپس باقی اجساد را در رود ریخته است.

این رویداد مهم‌ترین بحران برای انریکه پنیا نیِتو از آغاز روی کار آمدنش در دسامبر ۲۰۱۲ تاکنون است.

به‌رغم این بحران، رئیس‌جمهور مکزیک سفر خود به چین و استرالیا را برای شرکت در کنفرانس «آپک» و «جی ۲۰» لغو نکرد.

اپیفانیو آلوارز، پدر یکی از دانشجویان ناپدیدشده در این‌باره گفت: «او به درد و رنج ما اهمیتی نمی‌دهد.»

بدگمانی

خانواده‌های دانشجویان ناپدیدشده حاضر نیستند سخنان جمعه گذشته دادستان مکزیک را که از احتمال کشته شدن دانشجویان سخن گفته بود بپذیرند.

بلانکا ناباس، مادر یکی از دانشجویان گفت: «آن‌ها ناپدید شده‌اند، اما نمرده‌اند. ما می‌خواهیم برای یافتن آن‌ها به کمک شود. من به دولت باور ندارم.»

از زمان اعلام کشتار دانشجویان ناپدیدشده، چندین ساختمان دولتی در ایالت گوئررو به آتش کشیده شدند

موریلو، دادستان کل، پیش از این تأکید کرده بود که شناسایی قربانیان شاید عملی نباشد. او گفته بود: «کارشناسان بخش جنایی به من فهماندند که تنها دو استخوان برای آزمایش دی‌ان‌ای (DNA) وجود دارد. تضمینی به این شناسایی نیست اما این یک امکان است.»

با این حال کارشناسان دانشگاه اینسبروک اتریش هم‌اکنون در تلاشند تا باقی‌مانده جنازه‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

خوان مانوئل گومز روبلدو، معاون وزیر امور خارجه مکزیک گفته است که کار تحقیقاتی برای شناسایی جنازه‌ها می‌تواند «چندین هفته» به درازا بکشد.

انتشار خبر کشته شدن دانشجویان موجب شد تا بار دیگر اعتراضاتی که گاه به خشونت‌ کشیده شد و بیشتر آن‌ها توسط اعضای یک اتحادیه چپ رادیکال معلمان سازماندهی شده بود، صورت گیرد.

از آن زمان تاکنون چندین ساختمان دولتی و یک مقر حزب حاکم در ایالت گوئررو، یکی از فقیرترین و خشن‌ترین ایالت‌های مکزیک، غارت شده و به آتش کشیده شدند.

روز پنجشنبه ۱۳ نوامبر سفارت آمریکا به اتباع خود توصیه کرد که از سفر به ایالت گوئررو به دلیل «خشونت‌های مداوم» در این ایالت پرهیز کنند.

ماجرای ناپدیدشدن دانشجویان در مکزیک پیامدهای سیاسی نیز در بر داشته است و در این مدت آنخل آگیره، فرماندار ایالت گوئررو و دادستان این ایالت استعفا دادند و خوزه لوئیس آبارکا، شهردار شهر ایگولا و همسرش ماریا دُ لُس آنخلس پینه‌دا، که گفته می‌شد با تبهکاران در ربوده شدن دانشجویان دست داشتند، بازداشت شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 74

    […] مکزیک سفر اعتراضی بستگان دانشجویان ناپدیدشده […]