ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش به نام خود سکه ضرب می‌کند

شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» در صدد ضرب سکه‌ مخصوص خود از طلا و نقره و مس هستند تا با سیستم مالی دنیا بجنگند، اما آیا می‌توانند مستقل از بازار جهانی طلا چنین گامی را بردارند؟

شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» در صدد ضرب سکه‌ از طلا و نقره و مس با مهر مخصوص خود هستند تا با سیستم مالی دنیا بجنگند اما آیا می‌توانند مستقل از بازار جهانی طلا چنین گامی را بردارند؟

گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای اعلام کرده که طرحی برای ضرب هفت سکه مختلف دارد: دو سکه از طلا، سه سکه از نقره و دو سکه دیگر از مس. هدف از این طرح «در هم شکستن سیستم مالی مستبدانه و انحصاری» عنوان شده است.

در بیانیه داعش آمده که این اقدام «گامی الهی» برای رها شدن مسلمانان از سیستم اقتصادی جهانی است که بر پایه «رباخواری شیطانی» استوار شده است.

طرح‌های ارائه شده از این سکه‌ها، یک نیزه و سپر، مناره سفید دمشق یا پیش زمینه‌ای از نقشه جهان نشان را نشان می‌دهند. نمادهایی از روایات اسلامی و این که روزی مسیح به زمین فرود خواهد آمد.

داعش می‌خواهد با این اقدام، اقتصاد جهانی را به زانو درآورد اما جدی شدن احتمالی ماجرا، عملا به نوسانات بازارهای جهانی و وابسته است. استیون هینک، استاد علوم اقتصاد از دانشگاه جان هاپکینز به «فایننشال تایمز» گفته است ضرب سکه طلا، مستقل از بهای جهانی طلا و نقره و مس میسر نیست.

سکه طلا باید ۲۱ گرم وزن داشته و عیار آن نیز ۲۱ باشد. آن گونه که «فایننشال تایمز» می‌نویسد برای هر سکه طلا باید ۶۹۴ دلار هزینه شود. هر سکه مسی ده گرمی نیز هفت سنت هزینه ساخت دارد و به طور نمونه، هر دینار از نقره در بازارهای کنونی هم، بین ۴۵ سنت تا ۵ / ۴ دلار خرج بر می‌دارد.

استیون هینک، در باره برنامه ضرب سکه داعش به «فایننشال تایمز» گفته است: «پرسش اصلی آن است که دولت اسلامی از کجا طلا و مس مورد نیاز خود را خواهد آورد؟»

داعش از ثروتمندترین گروه‌های تروریستی جهان به شمار می‌رود. سرمایه و موجودی این گروه از فعالیت‌های تبهکارانه، باج‌گیری‌، غنائم جنگی، فروش اشیای عتیقه و هم‌چنین فروش نفت خام در مناطق متصرفی سوریه و عراق به دست می‌آید.

در عین حال به تازگی از سوی سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان اعلام شد که درآمد سالانه «دولت اسلامی» از تجارت نفت، کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا است و «در چشم‌انداز آینده» این درآمد «بسیار پایین‌تر» نیز خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.