ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکايت محمدجواد ظريف از دو نماينده مجلس ايران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دو تن از نمایندگان مجلس را متهم کرده که سخنان‌شان خلاف امنیت ملی است و در جهت منافع آمریکا گام بر می‌دارند.

همزمان با برگزاری دهمين دور مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی، منابع خبری ايران گزارش داده‌اند که محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران از دو نماينده مجلس به شورای عالی امنيت ملی شکايت کرده است.

محمدجواد ظریف

محمود نبويان، نماينده مجلس که يکی از اين نمايندگان است، در مصاحبه‌ای با روزنامه شهروند که امروز چهارشنبه ۲۸ آبان چاپ شده، گفته است که ظريف از او و جواد کريمی قدوسی، نماينده مشهد در مجلس شکايت کرده است.

به‌گفته نبويان، وزير خارجه ايران اين دو نماينده مجلس را متهم کرده که «در جهت منافع آمريکا کار می‌کنند و سخنان‌شان خلاف امنيت ملی است.»

وی گفته: «ايشان (ظريف) به علی شمخانی (دبير شورای عالی امنيت ملی) اعتراض کرده است که من در جهت منافع آمريکا کار می‌کنم و سخنان بنده خلاف امنيت ملی است. آقای شمخانی هم به رئيس مجلس نامه زده و معاونت فرهنگ و رسانه شورای عالی امنيت ملی هم که رياستش با آقای حسن روحانی است به عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران شکايت کرده است.»

نبويان افزوده: «طبق قانون، اين شکايت به هیأت نظارت بر رفتار نمايندگان رسيده که هیأت اعلام کرده سخنان من در راستای وظايف نمايندگی بوده است اما پس از آن، من را به دادگاه ويژه روحانيت احضار کردند و دادگاه من را بازجويی کرد.»

اين نماينده مجلس گفته: «پس از اعتراض من، دادگاه پرونده را به هیأت نظارت بر نمايندگان ارجاع داد و هیأت هم حکم به اين داد که اظهارات من در راستای وظايف نمايندگی بوده است.»

نبويان و کريمی قدوسی از جمله نمايندگان تندوری مجلس ايران به‌شمار می‌آيند که منتقد گفت‌وگوهای هسته‌ای هستند.

کريمی قدوسی دو روز پيش، در مورد تلاش‌های تهران و قدرت‌های جهانی برای دست‌يابی به توافق هسته‌ای گفت: «توافق بد توافقی است که ساير ملل بعد از ۳۶ سال مقاومت ايران شاهد عقب‌نشينی باشند و رژيم صهيونيستی خوشحال شود.»

محمود نبويان هم هفته گذشته گفت: «متأسفانه تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای با افتخار تمام می‌گويد که کار را به اتمام رسانده و تقريبا پرونده هسته‌ای کشور پيچيده شده است و سوم آذر روز اتمام پرونده است و متأسفانه قرار است جشن هم بگيرند.»

وی افزود: «نبايد بگذاريم برای توافق هسته‌ای سوم آذر جشن بگيرند.»

وزيران خارجه ايران و گروه ۱+۵ شامل ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين، به همراه کاترين اشتون، رئيس وقت سياست خارجی اتحاديه اروپا، ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ / ۳ آذرماه ۱۳۹۲ در شهر ژنو به توافقی با عنوان «برنامه اقدام مشترک» در مورد برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند که اين توافق‌نامه ۳۰ دی‌ماه وارد مرحله اجرا شد.

ايران و گروه ۱+۵ پس از آن برای ششمين دور در وين گردهم آمدند و حدود دو هفته به رايزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا ۲۹ تيرماه سال جاری (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست يابند ولی در آخرين روزهای تيرماه، اختلافات، دست‌يابی به نتيجه را امکان‌پذير نکرد و اين مذاکرات تا ۲۴ نوامبر/ ۳ آذر ماه ۱۳۹۳ تمديد شد.

اکنون نيز ديپلمات‌ها می‌گويند با وجود گذشت يک سال از دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای تهران و غرب، ممکن است اين مذاکرات در مهلت تعيين‌شده در ۲۴ نوامبر به سرانجام نرسد و به همين دليل احتمال تمديد مذاکرات تا چند ماه ديگر وجود دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    چی را جشن بگیرند؟  هزارها میلیارد بباد دادن و زهر خوردن را؟!

  • محمد

    قدوسی و نبویان دوتا *** مال کثیف

  • رضا

    امیدوارم کریم قدوسی املای صحیح نوشتن ان پی تی را آموخته باشند!!!