ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوان عالی کشور پرونده امید کوکبی را دوباره بررسی می‌کند

پرونده امید کوکبی دانشجوی دکترای فیزیک اتمی که به دلیل خودداری از کمک به تحقیقات تسلیحاتی در ایران به ۱۰ سال حبس محکوم شده است، دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پرونده امید کوکبی دانشجوی دکترای فیزیک اتمی که به دلیل خودداری از کمک به تحقیقات تسلیحاتی در ایران به ۱۰ سال حبس محکوم شده است، دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امید کوکبی در یک نامه خصوصی نوشته است: «آیا این گناه است که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم درگیر پروژه‌های مخفی و نظامی شوم؟»

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیوان عالی کشور با اعاده دادرسی امید کوکبی موافقت کرده و قرار است این حکم به شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب ارجاع شود تا مورد بررسی دوباره قرار گیرد.

کوکبی که مدرک کار‌شناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف در دو رشته فیزیک کاربری «رشته دکترای پیوسته فیزیک» و مهندسی مکانیک به اتمام رسانده است، پس از دریافت بورس تحصیلی از اتحادیه اروپا، دوره کار‌شناسی ارشد و دکترای خود را در رشته فیزیک اتمی گرایش لیزر، در مرکز تحقیقات فوتونیک اروپا در بارسلونای اسپانیا به انجام رساند.

این دانشجو در ادامه تحصیل با دریافت بورسیه از دانشگاه تگزاس آستین آمریکا برای ادامه تحصیل در رشته فیزیک گرایش پلاسما برای اخذ دکترای دوم خود عازم آمریکا شد.

کوکبی که هرسال دوبار در زمان تعطیلات دانشگاهی برای دیدار با خانواده خود به شهر گنبد کاووس به ایران سفر می‌کرد، در آخرین سفر به ایران، در هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد و ۳۶ روز در انفرادی بود.

اتهام کوکبی نخست «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» اعلام شد و سپس جاسوسی هم به آن اضافه شد، اما در ‌‌‌‌نهایت با تبرئه شدن از این اتهام‌ها، وی را به ارتباط با دولت آمریکا متهم کردند.

مصداق این اتهام شرکت این دانشجو در کنفرانس‌های علمی دانشگاه‌ها و ارائه مقالات علمی بود.

کوکبی در حالی به اتهام ارائه کنفرانس در آمریکا به «ارتباط با دول متخاصم» محکوم شده است که بر اساس نظر رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا جزو دول متخاصم به شمار نمی‌رود.

زندان، انفرادی و همکاری‌های مخفیانه نظامی

امید کوکبی پس از دستگیری مدت‌ها در انفرادی بود و خانواده و وکیل‌اش امکان تماس با وی را نداشتند. در ‌‌‌نهایت پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت غیرقانونی، در ۱۳ مارس ۲۰۱۲ به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از صدور این حکم جامعه‌ فیزیک آمریکا با دادن نامه‌ای خواستار آزادی او شد.

کوکبی در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه از نحوه بازداشت غیرقانونی‌اش تا مراحل بازجویی و اعتراف اجباری تحت فشار سخن گفته است.

به گزارش سایت «نیچر» در نامه‌ای که امید کوکبی از زندان به بیرون فرستاده، نوشته از او خواسته شده است که همکاری کند و در یک نامه‌ خصوصی منتشر شده، اظهار داشته که این همکاری‌ها مربوط به پروژه‌های هسته‌ای بوده است.

رابطی که نامه‌ خصوصی را در اختیار سایت «نیچر» قرار داده، خواسته است به خاطر مسائل امنیتی گمنام بماند. او پرسیده است: «آیا این گناه است که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم درگیر پروژه‌های مخفی و نظامی شوم؟»

کوکبی افزون بر این در نامه‌ سرگشاده‌ خود از بند ۳۵۰ اوین خطاب به علی شریفی همخانه وی در زمان تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف نوشته است که از سال ۲۰۰۵ چندین بار از وی دعوت شده که به‌عنوان مدیر تکنیکی و علمی در پیوند با پروژه‌های نظامی و امنیتی به همکاری با جمهوری اسلامی بپردازد و این دعوت‌نامه‌ها همراه با دادن بورسیه کامل برای دوره‌ دکترا از سوی سازمان انرژی اتمی ایران همراه بوده که در همه‌ موارد این پیشنهادها را‌ رد کرده است.

امید کوکبی در این نامه‌ تأکید کرده که یکی از این دعوت‌نامه‌ها را درست یک روز قبل از دستگیری در گفت‌وگو با فردی از سازمان انرژی اتمی ایران دریافت کرده است.

فرد یادشده بر اساس این نامه از افراد بلندپایه‌ دفتر پایگاه «محمد غنودی مراغه‌ای» بوده است. وی در نامه‌ خصوصی خود همچنین نوشته در سال ۲۰۰۶ از وی خواسته شده در بخش لیزرهای قوی دی‌اکسیدکربن که برای جدایی ایزوتوپ‌ها به‌کار گرفته می‌شود، برای جمهوری اسلامی کار کند و ادعا شده که او کاندیدای خوبی برای این کار است.

براساس اطلاعات سایت «نیچر»، فن‌آوری لیزری جداسازی ایزوتوپ‌هاست. این روند هم برای غنی‌سازی ارزان اورانیوم به‌کار می‌رود، هم در پیوند با تسلیحات ضدموشکی کاربرد دارد.

در مهرماه سال جاری کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت سلامتی امید کوکبی در زندان در خطر است و او از بیماری‌های قلبی، کلیوی، معده، و دندان رنج می‌برد. این نهاد مدافع حقوق بشر از قوه قضائیه ایران خواست تا فورا امید کوکبی را آزاد کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فضول

    با احترام تیتر کار شده از نظر حقوقی صحیح نیست زیرا دیوانعالی کشور پرونده را بررسی نمیکند بلکه حکم را با مندرجات پرونده مطالعه میکند تا ببیند مطابق قانون صادر شده است ویانه اگر مطابق قانون بود تائید میکند و الا نقض و پرونده به شعبه همطراز صادر کننده حکم برای بررسی کجدد ارسال میشود . در مطلب نوشته شده همین امر اتفاق افتاده یعنی حکم محکومیت 10 دسال زندان اقای کوکبی نقض شده و به شعبه دیگر دادگاه انقلاب ارجاع شده است. البته موارد نقض حکم مشروحا اعلام شده و دادگاه تازه ملزم به رعایت انها خواهد بود . اگر موارد نقل شده از خانواده اقای کوکبی صحیح باشد مسلما رای به برائت داده خواهد شد واگر محتویات پرونده مسائل دیگری را شامل باشد مسلما حکم دیگری داده خواهد شد.