ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

‫آخرین تلاش‌ها در آستانه مهلت نهایی مذاکرات هسته‌ای‬

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از روز سه شنبه ۱۷ نوامبر آغاز شده است. هنوز دو تیم مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ با یکدیگر نشست مشترک نداشته‌اند.

از روز سه‌شنبه ۱۷ نوامبر/ ۲۸ آبان و در آستانه مهلت نهایی تعیین شده برای حل و فصل پرونده اتمی ایران در روز ۲۴ نوامبر، ‫آخرین تلاش‌های طرفین مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای آغاز شده است. پایان تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور و رفع نگرانی‌های کشورهای عضو گروه ۱+۵ در زمینه صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران موضوع این گفت‌وگوهاست.

محمدجواد ظریف با کاترین اشتون دیدار کرده است. او گفته است: «از این پس دیگر به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم.»

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز امروز  ۱۸ نوامبر، در پایان نشست مشترک با سران سه قوه با حضور رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه ایران گفته است اگر طرف‌های مذاکره در پرونده هسته‌ای ایران، برای رسیدن به توافق، «اراده سیاسی» داشته باشند و «زیاده‌خواهی نکنند»، زمینه مناسب برای «حصول توافق» فراهم است.

زئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه در این جلسه نیز درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو شد، گفته است: «درباره کلیات مسئله مذاکرات هسته‌ای و اهدافی که دنبال می‌کنیم و نیز حمایت از مذاکره‌کنندگان، در نظام هماهنگی وجود دارد.»

وی تاکید کرده است: «حصول این توافق از لحاظ جهانی به نفع همه است، چرا که می‌تواند شرایط اقتصاد جهانی را که امروز با مشکلاتی مواجه است، با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بالای ایران به سمت بهبود هدایت کند.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در آخرین اطهار نظرهای خود پیرامون پرونده اتمی ایران گفته است: «در صورتی که طرف مقابل، اراده سیاسی را برای اتخاذ تصمیم سخت داشته باشد، هنوز این امکان هست که به توافق دست یافت.»

مذاکره با روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از روز سه شنبه ۱۷ نوامبر آغاز شده است. هنوز دو تیم مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ با یکدیگر نشست مشترک نداشته‌اند.

مذاکرات در دو روز اخیر دو یا سه‌جانبه بوده است. روز گذشته هیات ایران با وزرای آمریکا و  چین دیدار کرد. در این روز عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزارت خارجه ایران نیز در حضور هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون درباره روند مذاکرات گفت‌وگو کردند.

امروز نیز نخست با ویلیام برنز، دیپلمات ارشد آمریکایی و وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا و مدیر کل سیاسی وزارت خارجه این کشور گفت‌وگو کردند.

معاونان وزارت خارجه ایران سپس مذاکرات دوجانبه‌ای با همتایان روسی، فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی خود انجام دادند. علاوه بر اینها مذاکره سه‌جانبه‌ای نیز بین آنان با اتحادیه اروپا صورت گرفت.

در این دیدارها دوباره تمام جزئیاتی که تاکنون پیرامون فعالیت هسته‌ای ایران دسته‌بندی شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عباس عراقچی و محمدجواد ظریف

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، فضای حاکم بر مذاکرات در سطوح کارشناسی و معاونان وزارای خارجه را «فشرده و جدی» توصیف کرده و گزارش برخی از رسانه‌های غربی درباره تمدید مهلت مذاکرات را رد کرده است.

قرار است جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به زودی به گروه مذاکره‌کننده در وین بپیوندد. او شب گذشته با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در لندن درباره پرونده اتمی ایران گفت‌و‌گو کرد.

پس از این دیدار ، هاموند در بیانیه‌ وزارت خارجه بریتانیا ضمن اینکه از ایران خواسته انعطاف بیشتری در مذاکرات داشته باشد، تاکید کرده که امکان رسیدن به توافق وجود دارد، اما نوشته است: «ما با توافق بد موافقت نمی‌کنیم.»

او در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز پیرامون دست‌یابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ تا روز ۲۴ نوامبر/ سوم آذر، خوشبین نبوده و  برای تمدید مهلت مذاکرات ابراز امیدواری کرده است.

وزیر خارجه آمریکا قرار است فردا نیز به پاریس برود تا با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

گفته می شود کری پنجشنبه شب یا صبح جمعه به وین خواهد رفت.

مذاکرات فشرده و نکات مورد اختلاف

نکات مورد اختلاف میان کشورهای در حال مذاکره، «میزان و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران» و همین‌طور «زمان‌بندی رفع یا تعلیق تحریم‌ها» است.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا و سرپرست مذاکره‌کنندگان ۱+۵ دیدار کرده است.

او در پی این دبدار به خبرنگاران گفت که «از این پس دیگر به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم».

مقامات ایران و آمریکا رسیدن به توافق هسته‌ای را یک تصمیم‌گیری‌ دشوار اعلام کرده‌اند.

این مذاکرات در هتل تاریخی کوبریگ در جریان است. بر اساس گزارش‌ها، گروه کوچکی از مخالفان حکومت ایران هم در مقابل محل مذاکرات مستقر شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    چرا آمریکا در خاورمیانه است؟ چرا آمریکا در هر وضعیتی از اسرائیل حمایت می کند؟ چرا عربستان به بحرین نیرو فرستاد؟ چرا ترکیه در امور سوریه دخالت می کند؟ باید شرایط موجد را قبول کرد و بر اساس آن عمل کرد.

  • hasani

    ورانیوم غنی شده را برای چی میخواهند؟ چرا سانتریفوژهای جدید R-5 را بکار انداخته اند؟ چرا سایت فردو را برای بازدید بازرسان باز نمیکنی ؟ چرا میلیاردها دلار صرف بمب و موشک کرده اید ؟ چرا ناظر هزارها میلیارد اختلاس بین عاملانتان بودید و صدایتان در نیامد و عاملان ازادانه مشغول چپاول هستند؟ در سوریه و عراق و لبنان و....چکار میکنید؟ .......