ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسین درخشان آزاد شد

حسین درخشان، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، پس از گذراندن شش سال از دوران حبس خود آزاد شد.

حسین درخشان، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، پس از گذراندن شش سال از دوران محکومیت خود در زندان، آزاد شد. رسانه‌های مختلف گزارش کرده‌اند که باقیمانده دوران حبس او با «عفو رهبری»، بخشیده شده است.

حسین درخشان دو هفته پس از بازگشت به ایران، بازداشت شد.

او که از گذراندن ادامه دوران محکومیت خود (۱۱ سال و نیم دیگر) در زندان معاف شده است، به اتهاماتی چون «ارتباط با دول متخاصم»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات»، «راه‌اندازی وب‌سایت‌های مبتذل» و «تبلیغ به نفع گروه‌های ضد انقلاب» متهم و محکوم بود.

حسین درخشان در صفحه خود در گوگل پلاس نوشته است: «پس از اینکه مرخصی دو هفته‌ای‌ام تمدید نشد و دستور دادند به زندان برگردم، ساعت شش عصر از قرنظینه به اندرزگاه هشت اوین رسیده بودم و تازه داشتم با همه سلام و علیک می‌کردم که ابلاغ شد باقی مانده حبسم مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته است. آزاد شدم؛ پس از شش سال. خدایا شکرت. ممنون از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای. ممنون از یاوران و دعاگویان روزهای سخت ....»

درخشان از اولین وبلاگ‌نویسان ایرانی است و به همین دلیل بسیاری او را «پدر وبلاگ‌نویسی ایران» می‌نامند.
او متولد دی ماه ۱۳۵۳ در تهران است. در سال ۷۸ و پس از تحصیل در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه شهید بهشتی، به کشور کانادا مهاجرت کرد و در سال ۸۵، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات رسانه در دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا، راهی لندن شد.

در خارج از ایران در چند یادداشت و گزارش، انتقاداتی علیه حکومت ایران مطرح کرد و در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، دو سفر علنی و از پیش اعلام شده به اسرائیل داشت. این سفر‌ها در حالی انجام شد که سفر به اسرائیل برای کسانی که گذرنامه ایرانی دارند، از سوی حکومت ایران ممنوع اعلام شده است.

این وبلاگ‌نویس پس از مدتی به انتقاد از مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی پرداخت و در آبان‌ماه سال ۸۷ به ایران بازگشت و دو هفته پس از بازگشت، بازداشت شد.

درخشان در مهرماه ۸۹ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به «۱۹ سال و نیم حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در رسانه‌ها و بازگرداندن وجوه اخذشده به مبلغ ۳۰ هزار و ۷۵۰ یورو، ۲ هزار و ۹۰۰ دلار و ۲۰۰ پوند انگلیس» محکوم شد.

در خرداد ۱۳۹۰، شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر انقلاب اسلامی تهران، رای دادگاه بدوی را عیناً تایید کرد. در مرداد ۱۳۹۲، به مناسبت عید فطر، یک سوم از محکومیت هفت سال و نیم زندان او (بخش مربوط به اهانت به مقدسات، رهبری و رئیس جمهور) مورد بخشش قرار گرفت و در نتیجه دو سال و نیم از حکم نوزده سال و نیمه او کم شده بود و حکمش به ۱۷ سال حبس کاهش یافته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داریوش

    آقای حسین درخشان ژورنالیستی بود که از اولین های وبلاگ نویسی بود ولی متاسفانه برای مطرح کردن خود از هر نوع وسیله یی و تحریک دیگران استفاده کرد و سرگردان در دنیای نویسنگی سر به اینطرف و آنطرف می زد و از همه بدتر وقتی جوانان و دانشجویان درگیر با نیروهای سرکوبگر رژیم بودند ایشان به طرفداری از رژیم پرداخت و خلاصه هرجه از نامردمی در چنته داشت به بازی آورد. و در آخر هم خود به شکنجه گاه رژیم گرفتار شد. تاریخ این موارد را چندین بار تجربه کرده است بیاد بیاوریم حزب توده را در مراحل مختلف از انقلاب سفید شاه تا کشتار و قلع و قمع خمینی که این حزب همچنان از این فجایع دفاع کرد و در هردو دوران خودشان هم گرفتار دیکتاتور ها شدند.