ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرهای متناقض از بازگشت ظریف به ایران و مشورت با مقامات ارشد حکومتی

در حالی که مذاکرات هسته‌ای وین در جریان است، خبرگزاری‌های ایران خبرهای متناقضی از بازگشت احتمالی محمدجواد ظریف به کشور برای مشورت با مقامات ارشد حکومتی منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری‌های ایران خبرهای متناقضی از بازگشت احتمالی محمدجواد ظریف به کشور و ترک موقت مذاکرات هسته‌ای وین برای مشورت با مقامات ارشد حکومتی منتشر کرده‌اند. مذاکرات اما هنوز در جریان است و طرفین به ایده مشخص و مورد توافقی نرسیده‌اند.

هنوز ایده‌ها به مرحله‌ای نرسیده که لازم باشد ظریف برای مذاکره به تهران برود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، پیش از ظهر امروز ۲۱ نوامبر، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که محمدجواد ظریف احتمالاً امشب برای پاره‌ای مشورت و تبادل نظر با مسئولان ارشد حکومت ایران درباره موضوع هسته‌ای به تهران می‌رود. خبرگزاری فرانسه نیز این خبر را تائید کرده بود.

ساعتی بعد اما خبرگزاری‌های ایران به نقل از یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده خبر دادند که هنوز ایده‌ها به مرحله‌ای نرسیده که لازم باشد ظریف برای مذاکره به تهران برود.

جان کری، شامگاه پنجشنبه ۲۰ نوامبر وارد وین شد. او پیش از ترک پاریس در یک کنفرانس خبری گفته بود: «همچنان راهی طولانی برای رسیدن به توافق با ایران داریم.»

ظریف در دهمین و آخرین مرحله از مذاکرات جامع هسته‌ای تاکنون دو دور مذاکره سه‌جانبه با جان کری وزیر امور خارجه و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه ۱+۵ داشته است.

در چهار روز اخیر، مذاکرات متعددی در سطح معاونان وزیران خارجه هيأت‌های مذاکره‌کننده انجام گرفت. وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا امروز ۲۱ نوامبر به این جمع پیوستند. لوران فابیوس و فیلیپ هاموند، هر دو درباره دستیابی به توافق نهایی در مهلت تعیین شده ابراز تردید کرده‌اند.

ظریف بعد ازظهر امروز  (ساعت ۱۴) به وقت محلی با لوران فابیوس، فیلیپ هاموند و  هانس ديتر لوکاس، مديرکل سياسی وزارت خارجه آلمان و نماينده اين کشور در گروه ۱+۵، دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

وزیر امور خارجه فرانسه و بریتانیا پیش از این دیدار در وین، دیداری هم با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس از ایران خواسته است تا برای توافق نهایی «فرصت را از دست ندهد».

وی به‌هنگام ورود به وین گفته: «من برای دستیابی به یک توافق خوب که برای امنیت و صلح جهانی مفید باشد به اینجا آمده‌ام و امیدوارم که ایران از این فرصت برای توافق استفاده کند.»

هاموند نیز پیش از این گفته بود که امکان رسیدن به توافق بین اروپا و آمریکا و ایران پیرامون پرونده اتمی ایران وجود دارد. وی تاکید کرده بود: «ما با توافق بد موافقت نمی‌کنیم.»

وزیرانخارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه نیز قرار است برای مشورت‌های بیشتر به کشورهای خود بازگردند.

لوران فابیوس و فیلیپ هاموند

کانون اختلاف نظرهای طرفین‌، «زمان‌بندی لغو تحریم‌ها» و «میزان غنی‌سازی اورانیوم» است. رآکتور اراک و آینده بخش تحقیقات و توسعه در برنامه اتمی ایران از دیگر نکات مورد بحث یا مناقشه هستند.

یکی دیگر از اختلافات مهم حل نشده در کنار موارد پیش‌گفته، مدت زمان توافق نهایی با ایران است. ایران می‌گوید اعتبار توافق تا پایان ریاست جمهوری حسن روحانی باشد که در صورت انتخاب دوباره روحانی، به معنای یک بازه شش ساله خواهد بود اما آمریکا به دنبال توافقی ۲۵ ساله است.

گفت‌وگو پشت درهای بسته

از روز سه‌شنبه، ۱۷ نوامبر/ ۲۸ آبان و در آستانه مهلت نهایی تعیین شده برای حل و فصل پرونده اتمی ایران در روز ۲۴ نوامبر، ‫آخرین تلاش‌های طرفین مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای آغاز شده است.

همه این گفت‌وگوها پشت درهای بسته صورت می‌گیرند و جزئیات آنها ناروشن است.

در سومین روز مذاکرات وین، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که هنوز اطمینانی به غیرنظامی بودن برنامه اتمی ایران وجود ندارد. او خواستار همکاری بیشتر ایران با تحقیقاتی شد که درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرند.

در همین روز، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرد که هیچ بازرسی ویژه‌ای از سایت‌های هسته‌ای کشورش پذیرفته نمی‌شود.

روز پنجشنبه، بیش از ۴۰ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار گنجانده شدن برنامه موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای شدند. بحث بر سر برنامه موشکی ایران، از موضوعات چالش برانگیز مذاکرات «وین شش» بود که پیشرفت بر سر پیش‌نویس توافق جامع را متوقف ساخت.

برگزاری‌ها به نقل از محافل نزدیک به هیات‌های مذاکره‌کننده غربی، تمدید مذاکرات را محتمل‌ترین نتیجه گفت‌وگوهای وین بر می‌شمرند و از احتمال امضای یک توافق موقت دیگر می‌نویسند. مقامات ایرانی اما موضوع تمدید مذاکرات را رد کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    تکذیب شد! اقا بمب  و موشک صلح امیز میخواهند!