ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افخم: ۱+۵ پيشنهاد جديدی به ايران نداده است

تهران می‌گويد پيشنهاد تازه‌ای در مذاکرات هسته‌ای از قدرت‌های جهانی دريافت نکرده. وزير خارجه ايران به طور ضمنی ارائه پيشنهادات تازه را تاييد کرده اما آن‌ها را «قابل توجه» ندانسته است.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران گزارش‌ها در خصوص ارائه طرح و پيشنهاد جديد از سوی کشورهای ۱+۵ به ايران را بی‌اساس خواند.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، مرضيه افخم شنبه اول آذر گفت: «در روزهای گذشته مذاکرات فشرده و متعدد دوجانبه و چندجانبه بر اساس طرح‌ها و ابتکارات متعدد تيم مذاکره‌کننده ايرانی که آخرين آن‌ها در مسقط پيشنهاد شد، انجام شده و مذاکرات در سطوح مختلف کارشناسی و سياسی ادامه دارد اما هيچ گونه طرح جديدی از طرف کشورهای ۱+۵ ارائه نشده است.»

پيش از اين، خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی خبر داده بود که جان کری، وزير خارجه آمريکا، طرحی تازه به محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران ارائه کرده است.

صحت گزارش آسوشيتدپرس زمانی افزون‌تر شد که خبرگزاری‌های ايران شامگاه جمعه ۳۰ آبان، به نقل از مقام‌های تيم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای اين کشور خبر دادند که ظريف برای مشورت با مقامات ارشد ايران به تهران باز خواهد گشت اما ساعاتی بعد اعلام شد که ظريف به تهران بر نمی‌گردد و جزئيات پيشنهادات تازه شش قدرت جهانی را از طريق يک خط ارتباطی «امن» با مقامات ايران در ميان خواهد گذاشت.

امیدی که بر باد رفت؟

اگرچه اخبار مربوط به سفر دو وزیر خارجه حاکی از پیشرفت در مذاکرات داشت، اما تغییر ناگهانی برنامه این گمانه‌زنی‌ها را باطل کرد.

در همين حال محمدجواد ظريف شامگاه جمعه به طور ضمنی ارائه پيشنهادات تازه را تأييد کرد و گفت که بحث‌های زيادی در مذاکرات وين انجام شده «ولی ايده‌های جديد و پيشنهاد قابل توجهی نبوده است که به تهران ببرم.»

امتناع وزرای خارجه ایران و آمریکا از سفر مشورتی، امیدهای پیشین به دستیابی قریب‌الوقوع به توافق جامع را کم‌رنگ‌تر ساخته‌است، تعداد سانتریفیوژها و بازه زمانی اعمال محدودیت بر برنامه‌های هسته‌ای ایران از مهم‌ترین موارد اختلاف بین دو کشور عنوان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ که شامل شش قدرت‌ جهانی می‌شود، روز جمعه وارد بن‌بست جدیدی شده‌است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که جان کری با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تلفنیگفت‌و‌گو  کرده‌است و این مذاکره فاش ساخته که برای رسیدن به توافق تا ضرب‌الاجل روز دوشنبه «تلاش‌های بیشتری مورد نیاز است».

همچنین فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، از «شکاف بسیار جدی بین طرفین» سخن گفته‌است.

با این حال، شبکه خبری «الجزیره» خلاف دیگر رسانه‌ها، سفر احتمالی وزرای خارجه را نشانه بن‌بست جدی مذاکرات خوانده‌بود و تصمیم آنها به باقی‌ماندن و مذاکره مجدد را «رمق‌گرفتن دوباره مذاکرات» در وین توصیف کرده‌است. کلسی داون‌پورت، یکی از متخصصان عضو «انجمن کنترل تسلیحات»، سازمانی غیردولتی در واشنگتن نیز در گفت‌و‌گو با الجزیره تصمیم این دو وزیر امور خارجه را «نشانه‌ای خوب» دانسته و افزوده‌است که «تا ضرب‌الاجل روز دوشنبه هنوز فرصت بسیار زیادی باقی است.»

آخرین خبرها از مذاکرات هسته‌ای وین: مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه می‌یابد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    نهضت بمب هسته ای حق مسلم ماست ادامه دارد!!!