ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش‌ها افزايش يافت؛ برنامه فشرده مذاکرات هسته‌ای در وين

دو روز مانده به مهلت پایان مذاکرات، وزیران امورخارجه ایران، اتریش، آمریکا، آلمان و روسیه رایزنی‌های گسترده‌ای را برای خروج از بن‌بست این دور از گفت‌وگوها آغاز کرده‌‌اند.

گزارش‌های ارسالی از وين حاکی از افزايش تلاش ايران و قدرت‌های جهانی گروه ۱+۵ برای دستيابی به توافق هسته‌ای است.

هم‌اکنون نیز چهارمین مذاکره سه‌جانبه‌ کاترين اشتون، مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا، محمد جواد ظريف و جان کری وزرای امور خارجه ايران و آمریکا در جریان است.

ظریف از بالکن به خبرنگاری که پرسید اوضاع خوب است، گفت: «انشاالله خوب می‌شود»

به گزارش «آژانس خبری اتريش»، پيش از ظهر شنبه ۲۲ نوامبر سباستين کورتز، وزير امور خارجه اتريش با کاترين اشتون، مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران ديدار کرده‌است.

او پس از اين ديدار در گفت‌و‌گو با آژانس خبری اتريش گفت: «ما خوشحاليم که ميهمان اين مذاکرات هستيم. مذاکرات اکنون در مرحله تعيين‌کننده‌ای قرار دارد و پرسش اصلی آن است که طرفين تا چه حد آماده پيشروی در کنار يکديگر هستند.» کورتز همچنين تأکيد کرد که حضور برخی وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ و پيوستن ديگر وزيران در روزهای آخر هفته نشان‌دهنده حساسيت و اهميت مذاکرات در مرحله کنونی است.

او همچنين در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات سه‌گانه رخ‌داده بين عربستان سعودی، فرانسه و آمريکا در پاريس مدعی شد که اين مذاکرات هيچ نقشی در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای وين ايفا نخواهد کرد.

دور جدید از گفت‌وگوها در شرایطی صورت می‌گیرد که به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ که شامل شش قدرت‌ جهانی می‌شود، روز جمعه وارد بن‌بست جدیدی شده بود.

همزمان به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، امروز محمد جواد ظریف همراه با معاونش عباس عراقچی برای مدت زمان کوتاهی در بالکن هتل محل مذاکرات ظاهر شد. او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره اینکه «اوضاع خوب است؟»، گفت: «انشاالله خوب می‌شود.»

این درحالی است که خبرگزاری «رویترز» به نقل از جان کری گفته «هنوز شکاف بزرگی بین ما و ایران وجود دارد.»

گمان می‌رود رایزنی برای تمدید زمان مذاکرات از روز یکشنبه آغاز می‌شود.

دیدار وزیران امور خارجه ایران و آلمان

بر اساس اين گزارش، بعدازظهر امروز محمد جواد ظريف با همتای آلمانی خود فرانک والتر‌ـ‌اشتاين‌ماير ديداری دوجانبه داشتند. پس از این دیدار، در حال حاضر گفت‌وگوی سه جانبه‌ای با حضور  وزير امور خارجه ایران و ایالات متحده آمریکا و نيز کاترين اشتون در حال برگزاری است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فرانک والتر‌ـ‌اشتاين‌ماير همتای آلمانی‌ او امروز در وین دیدار کردند

در همين راستا، ديروز وزارت امور خارجه روسيه نيز اعلام کرد که جان کری با سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه به گفت‌و‌گوی تلفنی پرداخته‌است و اين مذاکره فاش ساخته که برای رسيدن به توافق تا ضرب‌الاجل روز دوشنبه «تلاش‌های بيشتری مورد نياز است».

همچنين به گزارش خبرگزاری «دويچه‌وله» آلمان، سرگئی لاوروف پس از ديدار با همتای سعودی خود در مسکو اعلام کرده‌است که «همه گزينه‌های ممکن برای دستيابی به توافق روی ميز است و تنها چيزی که هنوز حضور ندارد، اراده سياسی است.» او هم‌اکنون راهی وين شده‌است.

دويچه‌وله از قول منابع رسمی اتريشی گزارش داده‌است که وزير امور خارجه عمان، يوسف بن علوی نيز بدون اعلام رسمی در وين حضور دارد. عمان يکی از مهم‌ترين ميانجی‌گران غرب و ايران است و هفته گذشته نيز ميزبان دوره‌ای از مذاکرات هسته‌ای بين ايران و آمريکا بود.

گزارش‌ها از وین حاکی است، علاوه بر این دیدارها کری با برخی مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس و متحدان خود در جهان عرب نیز تماس‌هایی داشته است.

موعد سررسيد آخرين قسط ايران

مذاکرات وين در حالی به‌صورت فشرده و با حضور وزيران امور خارجه قدرت‌های جهانی ادامه می‌يابد که موعد آخرين قسط توافق‌شده برای آزادسازی دارايی‌های بلوکه‌شده ايران فردا سر خواهد رسيد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، ششمين قسط پرداختی به ايران به مبلغ ۴۰۰ ميليون دلار در حالی فردا (دوم آذر) سررسيد خواهد شد که هنوز ۵۰۰ ميليون دلار مرحله پيشين به ايران پرداخت نشده است.

بر اساس توافق دور اول مذاکرات هسته‌ای در سال گذشته در ژنو، ۴.۲ ميليارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده ايران طی هشت قسط و با کمی تأخير از اول فوريه تا ۲۰ ژوئيه امسال در اختيار بانک مرکزی ايران قرار گرفت.

در ادامه با تمديد دور دوم مذاکرات نيز توافق شد تا ۲.۸ ميليارد دلار ديگر از منابع ارزی خارج از دسترس ايران در شش مرحله از اول اوت تا ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴ به حساب بانک مرکزی اين کشور واريز شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    اینان بمب میخواهند آنها میگویند نمیشه ..بنابر داستان جوپان دروغگو ....داستان مریوان هم از راه میرسد...

  • hamid

    چه منافع ایران ؟! ایجاد بمب و موشک برای تنش و فروش مفت نفت و گاز؟