ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"توافق سیاسی" در مذاکرات هسته‌ای در وین

دولت ایران پذیرفته است مذاکرات برای رسیدن به نتیجه نهایی یک سال دیگر تمدید شود. از توافق حاصل شده در وین به عنوان "توافق سیاسی" نام می‌برند.

ششمين نشست محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران با جان کری، همتای آمريکايی او و کاترين اشتون، مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا در حالی در وين پايان يافت که بنابر مجموعه‌ای از گزارش‌ها طرفين آن را اميدوارکننده توصيف کرده‌اند. در برخی خبرها آمده است که ممکن است مذاکرات ۴۸ ساعت دیگر ادامه یابد.

يک ديپلمات آگاه از مذاکرات در وين نيز به آژانس خبری اتريش گفت که «مذاکرات حرکت رو به جلو داشتند»

«آژانس خبری اتريش» در گزارشی در غروب روز يکشنبه ۲۳ نوامبر از قول کاترين اشتون، نشست ششم بين وزرای امورخارجه ايران و آمريکا را «نشستی با قابلیت تعامل بالا» توصيف کرد و آن را نشانه «حرکت روبه‌جلو در مذاکرات» دانست.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، نيز از قول يک ديپلمات ايرانی که نخواست نامش فاش شود، ششمين نشست بين ظريف، کری و اشتون را « خوب» دانسته‌است. اين ديپلمات البته تصريح کرد که «هنوز برای قضاوت نهايی زود است».

يک ديپلمات آگاه از مذاکرات در وين نيز به آژانس خبری اتريش گفت که «مذاکرات پیشرفت داشت». او ادامه داد: «در چهل‌و‌هشت ساعت آينده همچنان درهای مذاکرات باز خواهند ماند.» این مقام تاکيد کرده اگرچه به دليل اخبار رسانه‌ها احساسی بسيار منفی نسبت به روند جلسات داشته، اما «جلسه بين جان کری، محمد جواد ظريف و کاترين اشتون در بعدازظهر يکشنبه بسيار ثمربخش و سازنده بوده‌است.»

اين خبر در حالی مخابره می‌شود که پيشتر خبرگزاری «رويترز» به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا روز يکشنبه از قول يک ديپلمات ايرانی رسيدن به توافق تا ضرب‌الاجل دوشنبه، ۲۴ نوامبر را «محال» توصيف کرده‌بود و از احتمال تمديد مذاکرات خبر داده بود. اگرچه در متن خبر ایسنا که رویترز به آن ارجاع داده اشاره‌ای به این موضوع نشده بود.

در طول مذاکرات کری مقامات کشورهای دیگر ازجمله نتانیاهو را تلفنی در جریان مذاکرات قرار می‌داد

خبرگزاری آلمان  نيز يکشنبه تمرکز تلاش‌های ايران در مذاکرات را بر تمديد آن عنوان کرد.

با اين حال، خبرگزاری ايرنا در مصاحبه با يک ديپلمات ايرانی ديگر همان زمان گزارش داده‌بود که ايران ابداً به دنبال تمديد مذاکرات نيست و می‌خواهد تا پيش از ضرب‌الاجل به توافق جامع دست يابد. اين ديپلمات ايرانی اخبار گزارش‌شده توسط رسانه‌های غربی را تکذيب کرده و آنها را جنگ روانی دانسته بود.

واکنش شخصيت‌های سياسی در آمريکا و ايران

در همين حال، امروز باراک اوباما در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «ای.بی.سی» وعده داد که اگر در مذکرات هسته‌ای با ايران توافقی حاصل شود، رضايت «نه تنها کنگره، بلکه تمام مردم آمريکا» را جلب خواهد کرد.

غلامعلی جعفرزاده ايمن‌آبادی، نماينده رشت در مجلس شورای اسلامی ايران نيز در گفت‌و‌گو با ايرنا از جلسه غيرعلنی نيم‌ساعته مجلس در روز يکشنبه درباره مذاکرات هسته‌ای خبر داد. در اين جلسه علی لاريجانی، رياست مجلس، از «پيشرفت» در مذاکرات و برخی اختلافات باقی‌مانده سخن گفته‌است.

نماينده رشت نيز به ايرنا گفت که « اختلافات وجود دارد اما قدرت های مذاکره کننده با ايران نرم تر شده اند و مذاکرات در مسير پيشرفت قرار گرفته است.»

تمام وزرا در وين

آژانس خبری اتريش در گزارش خود تاکيد کرده‌است که وزيران خارجه انگليس، فرانسه و روسيه که در نشست بين ظريف، کری و اشتون حاضر نبوده‌اند، از آن حمايت کرده‌اند.

اين خبرگزاری همچنين افزود که روز دوشنبه، وزير امور خارجه چين، آخرين وزير غايب گروه ۵+۱ نيز به وين خواهد رفت تا در آخرين ساعات مذاکرات به آن بپيوندد.

علاوه بر وزرای خارجه ايران و شش قدرت جهانی، وزير خارجه عمان و نيز وزير خارجه عربستان سعودی در وين حاضر هستند.

توافق سیاسی

خبرگزاری فرانسه از وین گزارش داده که ایران پذیرفته است مذاکرات برای رسیدن به نتیجه نهایی یک سال دیگر تمدید شود. به گزارش این خبرگزاری این موضع ایران باعث شد که آمریکا و ایران به تفاهم برسند.

دیپلمات‌ها در وین از توافق حاصل شده به عنوان "توافق سیاسی" نام می‌برند. خبرگزاری "فارس" از قول دیپلمات‌های غربی نوشته است که «توافق سیاسی غیر مکتوب فردا (دوشنبه، ۲۴ نوامبر) اعلام می‌شود.»

خبرگزاری ایسنا در غروب روز یکشنبه  گزارش داد: «یک مقام ارشد ایرانی با بیان این که بر روی چارچوب یک تفاهم سیاسی متمرکز هستیم گفت: ما علاقمند به تمدید مذاکرات نبوده و نیستم و سخت بر روی رسیدن به یک چارچوب برای تفاهم سیاسی کار می کنیم.» ایسنا همچنین از قول این منبع نوشته است: «مذاکرات بر روی رسیدن به یک تفاهم سیاسی و کلی در چارچوب مذاکرات جامع انجام می‌شود و تا الان هیچ بحثی درباره تمدید مذاکرات یا گزینه‌های دیگر نداشته‌ایم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    اغلب ما از خواست قلبی خودمان را با واقعیت یکسان می گیرم . بسیاری دلخواهشان بود که توافقی صورت گیرد و وضعیت اقتصادی رو به بهبود رود ! برخی تصور دیگری از پایان جنگ و سر کشیدن جام زهر را انتظار می کشیدند . بسیاری از تحلیل گران نیز که مذاکرات را دنبال می کردند با نهایت خوشبینی به توافق می نگریستند . اما واقعیت این است . حکومت ایران بدون اینکه مسولیتهای خود در جامعه جهانی را بپدیرد از حقوق خود در استفاده از فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری دم می زند و طرف غربی خواهان "مسئولیت پذیری" حکومت ایران است تا سپس این حقوق بتواند احراز شود ! ا ما پذیرش مسئولیت با بنیان های "ایده لوژیک" و "انقلابی" حکومت ایران در تناقض است . یکی از ایندو باید رخ دهد یا حکومت ایران باید حقوق از جمله "حق هسته ای " را به زور به کف بیاورد یا با پذیرش مسئولیت دست از بنیان های "ایده لوژیک" و "انقلابی" بردارد و بدل به حکومتی "عادی" شود که انگاه این مسئولیت ها ی خود به خود "حقوق هسته ای" را از اولویت اول و پیشینی تقلیل می دهد .

  • hamid

    ۱۲ سال ۵ + ۱ را سرکار گذاشتند!

  • آبپرور !

    خو ای الان یعنی ..چ.. !؟ طرفین روی این موضوع توافق کردند که یکسال دیگه مذاکره رو ادامه بدن !!؟؟ اونم شفاهی !؟

  • faryad

    توافق سیاسی صفر را تبریک و تسلیت میگویم !

  • Majid

    موج فتوا: «کش» دادن در هیچ موردی جایز نیست مگر در مورد بازیهای  «نرمش قهرمانانه» وین از برای جلوگیری از تکرار نرمش فتنه گرانه ۸۸ مردم!