ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزايش احتمال تمديد مذاکرات هسته‌ای

ديپلمات‌ها می‌گويند دستيابی به توافق نهايی در پايان مهلت تعيين شده مذاکرات هسته‌ای، ناممکن است و احتمال افزايش تمديد مذاکرات قوت گرفته است.

مذاکرات هسته‌ای ايران و شش قدرت‌ جهانی در حالی به ۲۴ نوامبر، مهلت پايانی خود رسيده که طرفين به توافق نهايی دست پيدا نکرده‌اند و اکنون سخن از تمديد دوباره مذاکرات است.

ديدار یکشنیه شب محمدجواد ظریف و جان کری، نخستين ملاقات دو جانبه وزرای خارجه ايران و آمريکا در ۳۵ سال گذشته بود

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام ارشد آمريکايی گفته که جان کری، وزير خارجه آمريکا عصر يکشنبه دوم آذر در ديدار با محمدجواد ظريف، همتای ايرانی‌اش پيشنهاد داده که در مورد تمديد مذاکرات گفت‌وگو کنند.

کری و ظريف پيش از اين نيز با هم ديدار و گفت‌وگو کرده بودند اما ديدار شب گذشته، نخستين ملاقات دو جانبه وزرای خارجه ايران و آمريکا در ۳۵ سال گذشته بود.

يک مقام نزديک به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) گفته که ظريف و کری در ديدار ۷۵ دقيقه‌ای خود «درباره سناريوهای مختلف از جمله نحوه ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر کردند.»

ايرنا همچنين به نقل از «منابع مطلع» خبر داده که «يکی از سناريوهای احتمالی اين است که ديپلمات‌های ايران و ۱+۵، ساعت صفر ۲۴ نوامبر را تا رسيدن به توافق نگه دارند تا بتوانند به يک چارچوب کلی دست يابند و پس از آن به نگارش متن و ضمائم بپردازند که برای نگارش متن، مهلتی را تعيين خواهند کرد.»

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) نيز به نقل از يک مقام نزديک به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای اين کشور گزارش داد که «با توجه به محدوديت زمان و حجم زياد جزئيات و ضمائم توافق احتمالی، امکان دست يافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غيرممکن است. از اين رو تلاش داريم بر روی کليات توافق که اصول توافق را شامل می‌شود از جمله ابعاد غنی سازی، تعداد سانتريفيوژها و چارچوب زمانی فعاليت‌ها، چگونگی لغو تحريم‌ها، فعاليت فردو، اراک وغيره به تفاهم برسيم.»

دوشنبه ۲۴ نوامبر/ سوم آذر آخرين روز مهلت تعيين شده ميان ايران و گروه ۱+۵ برای مذاکرات جامع به‌منظور دستيابی به توافق نهايی است.

ايران و گروه ۱+۵ (ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين) به‌همراه کاترين اشتون، رئيس پيشين سياست خارجی اتحاديه اروپا، بر سر موضوع های اساسی «ميزان غنی‌سازی اورانيوم ايران، نحوه لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق نهايی» اختلاف نظر دارند.

مذاکرات هسته‌ای در يک سال اخير

وزيران خارجه ايران و گروه ۱+۵ و کاترين اشتون، سوم آذرماه سال گذشته در شهر ژنو به توافقی با عنوان «برنامه اقدام مشترک» در مورد برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند که اين توافقنامه ۳۰ دی‌ماه وارد مرحله اجرا شد. بهمن‌ماه نيز مذاکرات هسته‌ای برای دستيابی به يک توافق جامع آغاز شد که وين ميزبان هفت دور اين مذاکرات بوده و يک دور نيز در نيويورک و آخرين دور (نهمين دور) نيز هفته گذشته در شهر مسقط پايتخت عمان برگزار شد.

با اينکه طرفين در وين کار نگارش متن پيش‌نويس توافقنامه جامع هسته‌ای را آغاز کردند و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن مورد نگارش قرار گرفته، ولی محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزهای (جاهای خالی) زيادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

ايران و گروه ۱+۵ پس از آن برای ششمين دور در وين گرد هم آمدند و در حدود دو هفته به رايزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا ۲۹ تيرماه امسال (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست يابند ولی در آخرين روزهای تيرماه، اختلافات، دستيابی به نتيجه را امکان‌پذير نکرد و اين مذاکرات تا ۲۴ نوامبر / سوم آذر ماه ۱۳۹۳ تمديد شد.

اکنون نيز ديپلمات‌ها می‌گويند با وجود گذشت يک سال از دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای تهران و غرب، ممکن است اين مذاکرات در مهلت تعيين‌شده در ۲۴ نوامبر به سرانجام نرسد و به همين دليل احتمال تمديد مذاکرات وجود دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.