ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: برابری زن و مرد «بر خلاف طبیعت» است

رئیس‌جمهوری ترکیه برابری کامل زن و مرد را رد کرد و آن را بر «خلاف طبیعت انسانی» دانست. او گفت زنان نمی‌توانند در شرایط مشابه مردان کار کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در برابر گروه‌های زنان در استانبول برابری کامل زن و مرد را بر خلاف قوانین طبیعت دانست.

رجب طیب اردوغان: فمینسیت‌ها نقش مادری زنان را قبول ندارند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنرانی اردوغان در برابر گروه‌ها و انجمن‌های زنان روز دوشنبه ۲۴ نوامبر / ۳ آذر انجام شد و وی ضمن محکوم ساختن خشونت خانگی علیه زنان در کشورش، گفت: «دین ما [اسلام] جایگاهی را برای زنان تعریف کرده و آن هم مادری است.»

رئیس‌جمهوری ترکیه برای توضیح نظر خود درباره برابری کامل زن و مرد به زندگی کاری اشاره کرد و گفت: «شخصیت زنان، عادات و فیزیک آن‌ها متفاوت است (...). شما نمی‌توانید یک زن که کودک خود را تغذیه می‌کند را با یک مرد همسان بدانید. (...) شما نمی‌توانید از یک زن بخواهید هر نوع کاری که یک مرد می‌کند، انجام دهد، آن‌طور که در حکومت‌های کمونیستی بود (...). این خلاف طبیعت ظریف اوست.»

اردوغان تأکید کرد که «زنان باردار و شیرده» نمی‌توانند در شرایط مشابه مردان کار کنند.

او فمینسیت‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «آن‌ها نقش مادری زنان را قبول ندارند. در نتیجه نمی‌توان به آن‌ها اهمیت نقش ویژه‌ای که مادران و زنان در اسلام دارند را توضیح داد.»

رئیس‌جمهوری ترکیه اسلام را «دین صلح» نامید و خشونت علیه زنان را غیرقابل قبول و خلاف قوانین اسلام دانست.

رجب طیب اردوغان که از سال ۲۰۰۳ تا ماه اوت ۲۰۱۴ نخست‌وزیر ترکیه بود بارها درباره زنان اظهارنظرهایی کرده که با مخالفت فمینیست‌ها روبه‌رو شده است.

وی در سال ۲۰۱۲ به‌شدت با سقط جنین مخالفت کرد و آن را یک «جنایت» نامید.

اردوغان همچنین برای احیای زاد و ولد در ترکیه همواره بر «تولد سه فرزند توسط هر زن» اصرار ورزیده است.

سخنان نامتعارف رئیس‌جمهوری ترکیه در ماه‌های اخیر بارها در رسانه‌های جهانی بازتاب گسترده‌ای یافته است. وی چندی پیش مدعی شده بود که قاره آمريکا را ابتدا مسلمانان کشف کردند، نه کريستف کلمب. او گفت: «دريانوردان مسلمان در سال ۱۱۷۸ ميلادی به سواحل آمريکا رسيدند. کريستف کلمب هم در خاطراتش از مسجدی نوشته که بر فراز تپه‌ای در کوبا قرار داشت.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیدارزنی اردوغان: برابری زن و مرد «بر خلاف طبیعت» است | بیدارزنی

    […] رادیو زمانه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در برابر گروه‌های زنان در استانبول برابری کامل زن و مرد را بر خلاف قوانین طبیعت دانست. […]

  • قوچععلی

    این عرعرعرعردوغان حتماجنساش رو از احمد خاتمی میگیره که از حرفهای اون میزنه

  • Saeid Ammari

    باز تجربۀ جوّگیر شدن غیر از زمینۀ لطیفه چیز دیگری نیست ولی! در مورداینکه جناب اَردوغان صاحب افکار تند و در مواردی غیر قابل تحمل و در تناقض با ارزشهای جوامع مدرن است، شک نیست. شاید بتوان با احمدی نژاد ایران مقایسه کرد. ولی فراموش نشود که او سیاستمدار ماهری است که خیلی از سیاستمداران حتی در دام تحلیل های غلط از گفته های ایشان افتاده اند. نظریه پردازان در این بابت تفتگهای پری از فحش و ناسزا دارند و ظاهرأ مشکل شان نشإت شخصی دارد تا تحلیل واقعی از حقیقت گفته های اَردوغان. من تصور میکنم که اکثر نظریه پردازان به گفتۀ ایشان گوش نکرده اند و اگر گوش کرده باشند نفهمیده اند که ایشان چه میگوید و اگر فهمیده باشند کلمات را از ردیف حلقۀ متوازن جدا کرده و مغرضانه نه به ایشان بعنوان شخص بلکه مورد تورک بودن را ملاک بیان کلمات می انگارند/وانمود میکنند و توهین به تورک میکنند. و جالب توجهتر این است که مسئلۀ کوردها در مورد بحث برابری زن و مرد وارد میشود. مثال عطسه و کمردرد را یاد نمی آورد؟ ایشان از ناهمخوانی برابری زن و مرد سخن میگوید ولی ایشان ازهمخوانی برابری ارزشی زن و مرد گفته و طرفداری میکند. در زباان تورکی " eş deyer " بمعنای برابری ارزشی است. لطفأ محترمانی که به این جرات فحش و بد و بیرا را نثار این شخص کرده اید میتوانید بگویید چندین نفر از شما ها مخالف برابری ارزشی زن و مرد هستید؟؟. آیا کسی توانایی اعتراف به سهو را دارد که از این جوّگیری رهای یافته و معذرتی نیز بنویسد؟!؟!

  • علی

    خبر فوق مشخصاً برای عصبانی کردن تنظیم شده است. اما قبل از عصبانی شدن باید پرسید برابری در چه؟ ایا برابری در حقوق همان یکسان بودن «نقش اجتماعی است»؟ آیا گفتن اینکه زنان ومردان نقشهای احتماعی متفاوتی دارند یعنی برابر نیستند؟

  • Bahram

    این مردک زده به سرش،جفنگ میگوید.رهبران کشور‌های اسلامی برای اینکه از هم عقب نمانند، در محدود کردن زنان،در همیه امور میکوشند. اسلام زن را در خانه و عبد و عبید مرد میخواهد.

  • فرامرز

    اردوغان کاملا درست میگوید