ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار وزارت بهداشت ايران درباره «تقلب‌های پيچيده» در مواد غذايی

مقام‌های وزارت بهداشت ايران در مورد «تقلب‌های گسترده و پيچيده» در توليد مواد غذايی و به خطر افتادن سلامتی شهروندان بار ديگر هشدار داده‌اند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران در خصوص مصرف شماری از مواد غذايی و محصولاتی که در توليد آن‌ها «تقلب» می‌شود، به مردم هشدار داد.

به گزارش روزنامه اعتماد که روز سه‌شنبه چهارم آذر منتشر شده، «عسل تهيه شده از آب و قند، زعفران رنگ شده با رنگ‌های شيميايی، فرآورده‌های پروتئينی دارای خمير مرغ و لبنيات آغشته به پالم» تازه‌ترين فهرستی است که به‌عنوان محصولاتی که همچنان در توليد آن‌ها «تقلب می‌شود» از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است.

به گفته حسين رستگار، مديرکل آزمايشگاه‌های مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت «توليدکنندگان عسل برای افزايش محصول، به جای قرار دادن گل و گياه طبيعی در مقابل کندو، از قند استفاده می‌کنند که در واقع، محصول به‌دست آمده، معجونی از آب و شکر خواهد بود.»

رستگار می‌گويد: «تقلبات روز به روز پيچيده‌تر می‌شود و بررسی آن‌ها از جنبه آزمايشگاهی سخت‌تر شده است. ما بسياری استانداردها را در اختيار داريم اما بسياری از مواد مضر دستکاری می‌شوند و به همين دليل تقلبات جديد رخ می‌دهد.»

بر پايه گزارش روزنامه اعتماد، «تقلب در مواد غذايی که موج آن طی چند ماه گذشته به اخبار پرخواننده تبديل شده، اتفاق يک‌شبه نبوده و بايد ريشه آن را در سال‌های قبل جست‌وجو کرد. سال‌هايی که گرانی قيمت ارز و به تبع آن، مواد اوليه و اجرای فاز اول هدفمندی يارانه‌ها و حذف يارانه توليد در مقابل افزايش تصاعدی قيمت سوخت و هزينه جاری صنعت، توليدکنندگان را در اغلب رشته‌های توليد واداشت که با استفاده از مواد اوليه ارزان و بی‌کيفيت، معادله زيان بيشتر در مقابل سود کمتر را حل کرده و نتيجه را به نفع خود، معکوس کنند.»

اين گزارش می‌افزايد: «گل رنگ، روغن پالم و خمير مرغ از جمله مواد اوليه‌‌ای هستند که استفاده از آن‌ها به انگيزه سودآوری بيشتر در مقابل هزينه کمتر به ذهن توليدکنندگان خطور کرد.»

محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو نيز در پاسخ به اين‌که «در چنين فضايی به نظر می‌رسد که مردم تقريبا به کيفيت و سلامت هيچ يک از محصولات غذايی نمی‌توانند، اطمينان داشته باشند»، گفته است: «هشدارهای ما اتفاقا برای همين است که مردم آگاه شوند و کيفيت محصول را بيشتر از قيمت آن مورد توجه قرار دهند و قصد داريم مردم را به سمت کيفيت برتر هدايت کنيم تا مردم بدانند که بايد به جای توجه به ظواهر و قيمت محصولات غذايی، به کيفيت و محتوای آن توجه کنند.»

مردادماه امسال نيز رسول کدخدايی، رئيس پژوهشکده علوم و صنايع غذايی گفته بود: «تقلب در مواد غذايی در کشور بيداد می‌کند و دستگاه‌های نظارتی نظارت لازم را نمی‌توانند انجام دهند.»

به گفته وی بسياری از آلاينده‌ها، بقايای دارويی، فلزات سنگين، کودها، سموم دفع آفات و آنتی‌بيوتيک‌ها در چرخه توليد در محصولات غذايی باقی می‌مانند و به سلامتی افراد صدمات زيادی وارد می‌کنند.

شير و مواد لبنی آلوده به روغن پالم، برنج‌های وارداتی آلوده، سبزيجات و صيفی‌جات آبياری شده با فاضلاب، گوشت‌های وارداتی تاريخ مصرف گذشته و شيرهای مخلوط شده با وايتکس و مواد شوينده تنها بخشی از پرونده قطور مواد غدايی غيرايمن در ايران است.

در سال‌های گذشته بارها خبرهايی مبنی بر ناسالم و غير استاندارد بودن مواد غذايی در ايران منتشر شده و مسئولان دولتی در بهترين حالت وعده پيگيری موضوع را داده‌اند، پيگيری‌هايی که عمدتا سرانجامی نداشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hoda

    متاسفم برای ان کسانی که به فکر بچه های مانیستند هر انچه به سر دیگری میخواهید بیاورید بر سر خودتان بیاید....انشاالله .