ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای نجات سفره‌های آب زیرزمینی

شورای عالی آب ایران به منظور نجات و احیای منابع زیرزمینی آب، اعتباری ۷۰۰ میلیارد تومانی تصویب کرده است. ۸۰ درصد منابع آب زیر زمینی کشور در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

شورای عالی آب، به منظور نجات و احیای منابع زیرزمینی آب کشور، یک اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی تصویب کرده است.

برداشت فراوان از سفره‌های آب زیرزمینی باعث کاهش شدید آن‌ها شده است

حمیدرضا جانباز، مشاور وزیر نیرو، می‌گوید وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در ایران، قرمز است و به همین دلیل باید به سرعت برای احیای آن‌‌ها اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مشاور وزیر نیروی ایران گفت اضافه برداشت‌هایی در بخش های مختلف از جمله در بخش کشاورزی رخ داده که این موارد قطعاً به ذخایر آب شرب کشور نیز فشار آورده است. او منابع آب شرب را نیز دارای مشکلات فراوان خواند.

به گفته جانباز در بسیاری از نقاط منابع مشترک آبی وجود دارد و اضافه برداشت‌ها باعث شده است تا کیفیت آب شرب نیز کاهش پیدا کند. همچنین از نظر میزان ذخایر آبی نیز کشور در حال حاضر دچار مشکلات جدی است.

او همچنین تاکید کرد در برخی از استان ها بالغ بر ۱۰۰ درصد پتانسیل تجدیدشونده منابع زیرزمینی بهره‌برداری شده است. این در حالی است که حد مجاز بهره‌برداری در ایران حدود ۶۱ درصد است.

به گفته جانباز در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب، طرحی به عنوان «احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی» تصویب شد و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات فصل منابع آب به آن اختصاص یافت.

او اظهار امیدواری کرد تا شاید از این طریق با مشارکت و حضور بهره برداران، دستگاه های اجرایی ذیربط، مراجع انتظامی و قضائی، نمایندگان مجلس و همینطور با حمایت استانداران و فرمانداران، برای حفظ منابع آب زیر زمینی در کشور اقدامی انجام شود.

پیشتر وزارت نیرو اعلام کرده بود ۸۰ درصد منابع آب زیر زمینی کشور در وضعیت نامطلوب قرار دارد. آب های زیرزمینی برآوردکننده بیش از ۵۰ درصد از نیاز آبی ایران است، اما براساس ارزیابی های صورت گرفته، وضعیت این منابع حیاتی نسبت به چهار سال گذشته وخیم تر شده است.

به گفته وزارت نیرو، افزایش چاه‌های غیر مجاز در کشور ناشی از این است که در حوزه‌های دیگر اشتغال ایجاد نشده است. از این رو میزان کشاورزی در ایران افزایش یافته که همین به ذخایر آب‌های زیرزمینی آسیب‌های فراوانی وارد کرده است.

برآوردها نشان می‌دهد تنها در حوزه اطراف دریاچه ارومیه بیش از ۵۰ هزار چاه آب غیر مجاز وجود دارد که باعث افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی شده و بحران آب در دریاچه ارومیه را نیز پدید آورده است.

پایين رفتن سطح آب زيرزمينی باعث گسترش بيابان‌ها و خشک شدن مزارع و باغات می‌شود. افت کيفيت منابع آب زير زمينی، افزايش شوری خاک، تخريب محيط زيست و فروشستن زمین در دشت‌ها و اراضی طبیعی نیز از جمله اثرات بسیار زیانبار کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.