ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرطان در جامعه هنری ایران

در ایران سامانه ثبت سرطان وجود ندارد. با این حال مراکز درمانی دولتی خبر داده‌اند که سن ابتلا به سرطان کاهش پیدا کرده. درگذشت هنرمندان جوان در اثر سرطان حساسیت‌ها را افزایش داده است.

هنوز دو روز از خبر درگذشت مرتضی پاشایی، خواننده محبوب موسیقی پاپ در اثر ابتلا به سرطان معده نگذشته بود که مهدی کاشانیان، بازیگر برنامه «صبح جمعه با شما» در اثر سکته قلبی درگذشت. یک روز بعد خبر رسید که مجید بهرامی، بازیگر تئاتر و سینما بعد از چهار سال مبارزه با سرطان مغز استخوان در بیمارستان پارس چشم بر جهان فروبسته است. دو روز بعد علیرضا خورشیدفر، نوازنده پیشکسوت کنترباس ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران در اثر «ایست قلبی» درگذشت. هم‌زمان با این رویدادهای تأسف‌آور باز خبر رسید که عظیم جوانروح٬ مدیر فیلمبرداری که او هم مدت‌ها به بیماری سرطان مبتلا بود در تهران درگذشته. این مرگ و میر‌ها همه از ۲۳ آبان ماه تا ۴ آذر اتفاق افتاده است.

یکی از عکس‌های مجموعه «طناب‌ها و امیدها» اثر مجید بهرامی، هنرمند فقید

بهرام ریحانی، بازیگر نیز به سرطان مبتلاست و اکنون تحت درمان قرار دارد. سایت خبری تئاتر گزارش داده که پس از به پایان رسیدن یک دوره شیمی‌ذرمانی، ریه‌های او درگیر شده و از درد و سرفه‌های شدید رنج می‌برد.

حسین محب‌اهری، بازیگر تئاتر و سینما که به سرطان غدد لنفاوی مبتلا بود، بهبود پیدا کرد. اما خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر عود کردن سرطان او در رسانه‌ها انتشار پیدا کرده است. پیام دهکردی، بازیگر دیگر عرصه تئاتر و سینما نیز به سرطان خون و مغز استخوان مبتلا بود، اما توانست بر بیماری‌اش غلبه پیدا کند و شفا یافت. در همان حال مصطفی عبداللهی، یکی دیگر از بازیگران تئاتر و سینما به سرطان مبتلا شده و مدتی‌ است که تحت درمان قرار دارد. دی ماه سال گذشته گروه اجرایی نمایش «سالگشتگی»، عواید فروش نمایش‌شان را به درمان او اختصاص دادند. این نمایش فقط ۷۰۰ هزار تومان فروش کرد. علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد و حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور هر یک پنج میلیون تومان به درمان عبداللهی کمک کردند.

۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای هر دوره شیمی درمانی

هر دوره شیمی‌درمانی در ایران دست‌کم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد. به این هزینه‌ کمرشکن می‌بایست هزینه انواع آزمایش‌ها، سیتی‌اسکن و عکسبرداری در بیرون از بیمارستان و توسط مراکز خصوصی را هم افزود. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در یک گزارش میدانی از درمانگاه کانسر مجتمع بیمارستانی خمینی می‌نویسد که برخی بیماران به خاطر ناتوانی از پرداخت هزینه‌های شیمی‌درمانی از این درمان صرف‌نظر می‌کنند. در همین گزارش آمده است که هر سال ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در ایران به بیماران مبتلا به سرطان افزوده می‌شوند.

در ایران سامانه ثبت سرطان وجود ندارد. حسین فودازی عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران گزارش داده از مراجعه بیماران به مراکز دولتی چنین برمی‌آید که سن ابتلا به سرطان در ایران کاهش پیدا کرده و اکنون بیشتر مبتلایان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند. به گفته او ویژگی‌های ژنتیکی، آلودگی‌های زیست‌محیطی، وجود پارازیت، استفاده از روغن‌های سوخته، استفاده از مواد غذایی و آب آشامیدنی دارای حجم بسیار زیاد فلزات سنگین در خاک و آب از مهم‌ترین دلایل شیوع سرطان در ایران است.

استرس و سرطان

مرکز اطلاع‌رسانی به بیماران کانسر در آلمان در پژوهشی که انجام داده و نتایج آن را در اختیار همگان گذاشته، از «استرس» و تنش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان یکی از عوامل پیدایش سرطان نام می‌برد.

منصور کوشان، نویسنده و نمایشنامه‌نویس و از اعضای کانون نویسندگان ایران در تبعید در اثر سرطان معده درگذشت. او در یکی از آخرین نوشته‌هایش اظهار امیدواری می‌کند که پس از یک دوره شش ماهه درمان «به چرخه معمول زندگی» بازگردد.

در ادامه می‌نویسد: «تداوم این بیماری را بعد از دوره‌ تعیین شده انکار می‌کنم(...) دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. درد و رنج هست، اما مگر بخش‌های دیگر زندگی من خالی از این رنج‌ها و به ویژه مصیبت‌های دژخیمانه‌ جمهوری اسلامی بوده است؟»

هنرمندان و سرطان با چند تصویر:

منصور کوشان در پی یک دوره طولانی بیماری سرطان، بامداد ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) سال گذشته در نروژ درگذشت. چند ماه پیش از این تاریخ، غلام‌حسین ذاکری، صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله آدینه، یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۲ در اثر سرطان ریه درگذشت. فرج سرکوهی، نویسنده و روزنامه‌نگار و سردبیر آدینه درباره ذاکری نوشت: «ذاکری پس از تعطیل آدینه تنها شده بود. او که به دفتر آدینه و نشست و برخاست هر روزه با شاعران و نویسندگان و روشنفکران خو گرفته و با موج‌هایی زیسته بود که با هر شماره آدینه برمی‌خاست، تنهائی دوران تعطیلی آدینه را به تلخی زیست. به دانمارک رفت. گاهی تلفنی گپ می‌زدیم. تعطیلی آدینه ذاکری را از پای درآورد و سرطان ریه کار را تمام کرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عوامل سرطان در ایران دلايل رشد بيماري سرطان در ايران کدامند؟

    […] سرطان در جامعه هنری ایران – زمانه […]