ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: آمریکا نیازمند توافق در مذاکرات هسته‌‌ای است

رهبر جمهوری اسلامی سه روز پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ گفت با تمدید مذاکرات مخالف نیست اما این آمریکاست که نیازمند توافق هسته‌ای است و نه ایران.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با بسیجیان گفت همان‌طور که با آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ مخالف نبود با تمدید مذاکرات هسته‌ای نیز مخالف نیست. او گفت این آمریکاست که نیازمند توافق هسته‌ای است و نه ایران.

علی خامنه‌ای: اگر مذاکرات به نتيجه نرسد آن‌که بيش از همه ضرر می‌کند آمريکايی‌ها هستند نه ما

در این دیدار که صبح روز پنج‌شنبه ۶ آذرماه صورت گرفت، خامنه‌ای از «تلاش، جديت و ايستادگی» هیأت مذاکره‌کننده ايرانی، قدردانی کرد و گفت: «به همان دليلی که با اصل مذاکرات مخالف نبوديم با تمديد مذاکرات هم مخالف نيستيم البته هر قرار عادلانه و عاقلانه را قبول می‌کنيم اما می‌دانيم که اين دولت آمريکاست که نيازمند توافق است و از هرگونه عدم توافق ضرر خواهد کرد و اگر اين مذاکرات در نهايت نيز به نتيجه نرسد، جمهوری اسلامی ايران ضرر نخواهد کرد.»

در پی چند روز مذاکره پشت درهای بسته در وین، مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در روز دوشنبه ۲۴ نوامبر /سوم آذرماه، مهلت تعیین‌شده، به توافق نهایی نرسید و بار دیگر مذاکرات تمدید و به اول ژوئیه ۲۰۱۵ / ۱۰ تیر ۹۴ موکول شد.

رهبر جمهوری اسلامی برای اثبات نظر خود از «کاهش محبوبيت» باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، «ميزان بسيار پايين شرکت‌کنندگان در انتخابات اخير آمريکا» و «حوادث شهر فرگوسن» در پی کشته شدن یک نوجوان سیاه‌پوست توسط پلیس، نام برد و گفت: «مقامات آمريکايی با توجه به همين مشکلات روز افزون، نياز به يک موفقيت و پيروزی بزرگ دارند.»

خامنه‌ای افزود: «اما خلاف آمريکا، اگر مذاکرات به توافق نرسد برای ما آسمان به زمين نمی‌آيد چون راه‌حلی داريم به نام اقتصاد مقاومتی.»

وی تأکید کرد: «هم ملت ايران و هم طرف‌های مذاکره‌کننده بدانند که اگر مذاکرات به نتيجه نرسد آن‌که بيش از همه ضرر می‌کند آمريکايی‌ها هستند نه ما.»

وی اقتصاد مقاومتی را در کوتاه‌مدت موجب «کاهش ضربات دشمن» دانست و گفت: «همان‌گونه که صاحب‌نظران نيز معتقدند اين نگاه در ميان‌مدت و بلند‌مدت به حرکت عظيم ملت ايران، اوج خواهد داد.»

این در حالی است که اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌های جهانی در شرایط دشواری قرار دارد و گرچه برخی از تحریم‌ها تعلیق شده‌اند اما نشانه‌های جدی در تغییرات وضعیت اقتصادی کشور دیده نمی‌شود و با پایین آمدن شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی این شرایط دشوارتر نیز خواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی در اسفندماه سال ۱۳۹۲ موضوع «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کرد و برای نخستین بار با صراحت از ضربات تحریم‌ها به اقتصاد ایران سخن گفت. با این حال در این مدت سیاست «اقتصاد مقاومتی» نتیجه‌ای در اقتصاد ایران نداشته و همچنان واحدهای تولیدی با مشکلات متعددی دست به گریبان‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی آمریکا را متهم به برخورد دوگانه کرد و گفت: «آن‌ها در مجالس خصوصی و در نامه‌پراکنی يک جور حرف می‌زنند و در سخنان عمومی يک جور ديگر.»

خامنه‌ای سخنان آمریکا و طرف‌های مذاکره هسته‌ای ایران را که می‌گویند جمهوری اسلامی باید اعتماد جهانی را در برنامه هسته‌ای خود جلب کند رد کرد و گفت: «ما اصلا به اعتماد کردن آمريکا هيچ احتياجی نداريم و نمی‌خواهيم اعتماد او را جلب کنيم چرا که برای ما اهميتی ندارد.»

وی در سخنان خود به اسرائیل نیز اشاره کرد و با تأکید بر این‌که هدف آمریکا در مذاکرات «راضی نگاه داشتن شبکه جهانی سرمايه‌داران صهيونيست است»، گفت: «اين را بدانيد که چه توافق هسته‌ای بشود و چه نشود، اسرائيل روز به‌روز ناامن تر خواهد شد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به عدم دست‌یابی به توافق جامع اتمی با ایران اعلام کرد دست نیافتن به توافق بهتر از یک توافق بد است. او معامله‌ای را که ایران به دنبال آن بود «وحشتناک» توصیف کرد و گفت در این معامله ایران توانایی غنی کردن اورانیوم لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را حفظ می‌کرد اما از سوی دیگر تحریم‌های بین‌المللی از مقابل ایران برداشته می‌شد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت توافق درست آن است که توانایی ایران برای ساخت سلاح اتمی به‌طور کامل باید خنثی شود و تنها پس از آن می‌توان از رفع تحریم‌‌ها سخن گفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    باز هم ایشان افاضه فرمودند. کشور در نتیجه تحریمها فلج شده است، بیکاری و گرانی همه را از پا در آورده است ، بسیاری از مراکز تولیدی و تجاری تعطیل است، مردم بخاطر جاه طلبی های هسته ای حضرات به نان شب محتاج شده اند ، و برخی از شدت فقر و تنگدستی به تن فروشی و یا اعتیاد روی آورده اند، و این از خدا بی خبر از اقتدار کشور و احتیاج آمریکا به توافق صحبت میکند . خود گوئی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی!