ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتهام تازه سهیل عربی: «تجاوز به عنف»

برخی رسانه‌های نزدیک به مراجع اطلاعاتی در واکنش به اعتراضات فعالان حقوق بشر به حکم اعدام یک عکاس ایرانی، در تلاش‌اند اتهام تازه‌ای را متوجه او کنند: «تجاوز به عنف».

همزمان با برگزاری کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در قم، دیوان عالی کشور حکم اعدام سهیل عربی، عکاس و فعال شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک را که به اتهام «سب‌النبی» محکوم به مرگ شده تأیید کرد. شامگاه گذشته یکی از رسانه‌های وابسته به نهادهای اطلاعاتی در ایران ادعا کرد که جرم اصلی سهیل عربی «تجاوز به عنف» است.

سهیل عربی، عکاس ایرانی محکوم به اعدام و دختر پنج ساله‌اش

صبح امروز در واکنش به این مدعا، رسانه‌های آزاد، حکم دادگاه کیفری استان تهران درباره سهیل عربی را انتشار دادند. در این حکم آمده است که دادگاه با استناد به ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی سهیل عربی را بابت اتهام «ساب‌النبی»به اعدام محکوم می‌کند. وحید مشکانی فراهانی، وکیل این عکاس ایرانی به رسانه‌ها خبر داده بود که این حکم پس از تأیید دیوان‌ عالی کشور به شعبه اجرای احکام ابلاغ شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آذر ماه ۱۳۹۲ سهیل عربی را به خاطر نوشته‌های انتقادی‌اش از سیاست‌های روز ایران در هشت صفحه‌ای که در فیسبوک ساخته بود بازداشت کرد. در آن زمان سایت کلمه گزارش داد که این عکاس ایرانی در بند دو الف سپاه پاسداران به مدت دو ماه بازجویی و شکنجه شد و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوین انتقال یافت.

در حکم دادگاه کیفری استان تهران که امروز در برخی رسانه‌ها، از جمله سحام‌نیوز، هرانا و جرس منتشر شده، دادسرای عمومی و انقلاب تهران در کیفرخواستش، سهیل عربی را به توهین به مقدسات (ساب النبی)، دشنام‌گویی به معصومین و آیات قرآن و دین اسلام متهم کرده است. دادسرای عمومی و انقلاب تهران این اتهامات را بر اساس نوشته‌هایی که سهیل عربی در صفحات فیسبوک («زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «کمپ ترک خرافات») به اشتراک گذاشته متوجه او کرده است.

حکم اعدام سهیل عربی در دادگاه کیفری استان تهران در دو برگ

محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر اما حکم دادگاه کیفری استان تهران را غیر قانونی خوانده و گفته است: «طبق قانون از آنجا که سهیل عربی اعتراف کرده که از روی سهو و نادانی چنین کاری کرده، نمی‌توان او را اعدام کرد و حکم اعلام شده کاملاً مغایر با قانون مجازات اسلامی است.»

پس از تأیید حکم اعدام سهیل عربی توسط دیوان عالی کشور و اعلام این خبر در سایت «کلمه»، مسیح علی‌نژاد، خبرنگار آزاد، سه‌شنبه ۴ آذر ماه با همسر سهیل عربی گفت‌و‌گویی انجام داد. همسر این عکاس ایرانی در این گفت‌و گو در حالی که بغض داشت و می‌گریست از مسئولان تقاضا کرد که شوهرش را عفو کنند. او به دختر پنج ساله‌‌اش اشاره کرد که گمان می‌کند پدرش در مأموریت به‌سر می‌برد. خبرگزاری «دانا» سپس در واکنش به بازتاب گسترده این گفت‌و گو و تأیید حکم اعدام سهیل عربی توسط دیوان‌عالی کشور، جرم او را «تجاوز به عنف» نامید.

پیش از این هم محسن امیر اصلانی، یکی دیگر از زندانیان عقیدتی که به اتهام تفسیر متفاوت از قرآن و توهین به یونس پیامبر، ۲ مهر ۱۳۹۳ در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد، از سوی رسانه‌های وابسته به محافل اطلاعاتی و امنیتی به «تجاوز به عنف» متهم شده بود.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران گفته بود محسن امیر ارصلانی به خاطر «ارتکاب زنای به عنف» اعدام شده است. پدر محسن امیر ارصلانی در واکنش به این پرونده‌سازی‌ها مقاله‌ای در روزنامه شرق، چاپ تهران منتشر کرد و اعلام کرد که ابتدا قرار بود فرزندش را پس از دو سال و نیم تحمل زندان آزاد کنند، اما زن یکی از مسئولان حراست وزارتخانه‌ای در تهران که در کلاس‌های امیر ارصلانی شرکت می‌کرده، شکایت تازه‌ای علیه او مطرح کرده. اتهام «زنای به عنف» بر اساس این پرونده در میان آمد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیطرف

    چه جالب .حراستی ها و اطلاعاتی ها دارند از زن ها شون مایه می گزارند.حالا که اینطوریه باید زن اون حراستی وزارت که داده و بعدش اومده شکایت داده هم باید طبق قوانین مجازات اسلامی سنگ سار بشه.

  • شایان

    باید قاطعانه ایستاد و نگذاشت سناریوی محسن امیراصلانی در مورد ایشون تکرار بشه..روح الله توانا را هم فراموش نکنید

  • فرامرز

    این تجاوز هم شده برای خودش ماجرایی.چه اتهاماتی که به زندانیان سیاسی وارد نمی کنند

  • عبداله

    این مثل اعدام و مثله کردن جسد میماند اینکه به دلیلی دیگر اعدام کنند و اتهام زنا و تجاوز به عنف نیز به مقتول بزنند اوج وقاحت است و لایق لعنت میباشند باید بگوییم شیاطین همین ها هستند شاید توهین به شیطان باشد اگر این ها را ابلیس بنامیم این ها عمال احمق و آنجا لیس شیطان هستند