ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خودداری حسین علیزاده از پذیرش نشان «شوالیه»

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده ایرانی در بخشی از نامه رد دریافت نشان شوالیه نوشته «افتخار واژه‌ای‌ است که مردم به هنرمند هدیه می‌دهند.»

حسين عليزاده، آهنگساز، نوازنده تار و سه تار و پيشکسوت موسيقی اصيل ايرانی از دريافت «شواليه هنر و ادبيات فرانسه» انصراف داد.

علیزاده در هفته‌های اخیر تور کنسرتی به دور اروپا داشت

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، عليزاده در نامه‌ای سرگشاده که امروز منتشر شده، نوشت: «اگر سفير سياسی و فرهنگی کشور فرانسه، هديه ملت با فرهنگ فرانسه را به سينه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن را ارج می‌نهيم و ما نيز ستايش می‌کنيم ستارگان پر افتخار تاريخ خود را.»

با اين حال او در اين نامه ضمن قدردانی از مسئولين کشور و سفارت فرانسه، اعلام کرده «به احترام مردم هنر پرور و هنر دوست ايران، به نام حسين عليزاده قناعت کرده و تا آخر عمر به آن پيشوند و يا پسوندی» نخواهد افزود.

علیزاده در بخشی دیگر از این نامه نوشته «افتخار واژه‌ای‌ است که مردم به هنرمند هدیه می‌دهند.»

نشان «شواليه هنر و ادبيات فرانسه» از سال ۱۹۵۷ میلادی به ‌خاطر خلاقيت هنری يا ادبی، همچنین به‌ سبب مشارکت در بازنمايی هنر و ادب در فرانسه و در جهان به هنرمندان اهدا می‌شود. این نشان یکی از عالی‌ترین‌ نشان‌های ملی لیاقت در فرانسه است که سالانه به افراد زیادی اهدا می‌شود.

عليزاده در انتهای اين نامه به بزرگان ايران و جهان که تاکنون نشان شواليه را دريافت کرده‌اند، تبريک گفته و ادامه داده که «خود را بی‌نياز از دريافت هر نشانی» می‌داند.

پیش از این یکشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، در سفارت فرانسه در مراسمی نشان شوالیه به محمود دولت‌آبادی، نویسنده رمان‌های «جای خالی سلوچ» و «کلیدر» اهدا شد. حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این رویداد واکنش نشان داد و گفت: «سیاست‌های فرهنگی کشور ما از سیاست‌های بین‌المللی خیلی پیروی نمی‌کند. در بخش خصوصی، هنرمندانی که در بخش‌های غیردولتی فعال هستند، می‌توانند با کشورهایی که با ما در روابط دیپلماتیک‌اند، ارتباط برقرار کنند، اما اگر رابطه‌ ما با آن کشور سرد و کم‌رنگ شد یا بنا به دلایلی، با آن‌ها کاهش فعالیت داشتیم، شرایط متفاوت است.»

نامه علی رهبری به علیزاده

يک هفته پيش علی رهبری، رهبر ارکستر ساکن اتريش، در نامه‌ای از حسين عليزاده خواسته بود تا از دريافت نشان شواليه انصراف دهد.

رهبری گفته بود از آنجايی که سفارت فرانسه اين نشان را به‌سرعت کم‌نظيری بين ايرانيان پخش می‌کند، احتمال می‌رود که اين نشان از «بزرگی اسم حسين عليزاده» به مرور زمان به مراتب «کوچک‌تر» جلوه کند. ايشان می‌توانند مانند ده‌ها شخصيت بزرگ فرانسوی ازجمله بزرگ‌ترين آهنگساز فرانسوی قرن بيستم موريس راول يا دو نويسنده و فيلسوف بزرگ فرانسوی٬ ژان پل سارتر و آلبرت کامو (برنده جايزه نوبل) يا هنرپيشه معروف خانم کترين دونو از دريافت اين نشان صرف‌نظر بکنند.»

شوالیه‌های سرشناس ایرانی

تاکنون شماری از هنرمندان، پژوهشگران و فعالان ايرانی از جمله شهرام ناظری خواننده سبک سنتی، کامبيز درم‌بخش کارتونيست، رضا دقتی عکاس مقیم فرانسه، شيرين عبادی حقوقدان ايرانی و برنده جايزه صلح نوبل، عباس کيارستمی کارگردان سينما، پری صابری کارگردان تئاتر، جلال ستاری اسطوره‌شناس، محمدعلی سپانلو شاعر، نويسنده و منتقد ادبی، ايران تيمورتاش دختر وزير دربار رضاشاه پهلوی، يدالله رويايی شاعر، محسن مخملباف کارگردان سينما، اصغر فرهادی کارگردان سينما و ليلا حاتمی هنرپيشه سينما نشان‌های لژيون دونور فرانسه را دريافت کرده‌اند.

اهدای نشان شواليه به شخصيت‌های فرهنگی و هنری در ايران عموماً مورد انتقاد محافظه‌کاران قرار می‌گيرد.

از جمله خبرگزاری فارس، روز دوشنبه پنجم آبان با درج خبر اهدای اين نشان به کامبيز درم‌بخش، آن را سناريوی جديد «شواليه‌سازی از سوی سفارت فرانسه در تهران» خواند و از آن انتقاد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • لطیف

    سلام. معنای و مفهوم عدم پذیرش نشان شوالیه از سوی حسین علیزاده، یعنی مستقیم و غیر مستقیم،خواسته و ناخواسته، شوالیه ضایع میکنیم! درسته که آغایون عمل حسین زاده را حسب معمول به نفع خویش مصادره به مطلوب میکنند‌ ، درسته که شوالیه های قدیمی زیر ضرب حکومت می ر و ند،بااینحال کار علیزاده لازم بود ؟ چرا که بالاخره یکی باید با زبان بی زبانی به شرکای فرانسوی نظام میگفت: حکام صادراتیتان که شرم و حیا را سرکشیدند و شرف را قی کردند،لااقل شما خجالت بکشید!

  • حسن امرائی عبدولی

    تارهای شرافت زخمه ی حیلت نپذیرفت

  • حمید

    «افتخار واژه‌ای‌ است که مردم به هنرمند هدیه می‌دهند.» و بهمین سبب علیرضاافتخاری خواننده پر افتخار از تخت افتخار خود پایین آمده و دستبوس شوالیه احمدی نژاد گشت! نه حسین جان.  فروتنی  را خداوند به تعداد معدودی از بندگان مخلص خود هدیه میدهد و افتخار را شیطان به اکثریت انسانها. برای مثال مردم آلمان زمانی به رهبری چون هیتلر افتخار میکردند و مردم کشورمان هم در طول تاریخ خود مرتب واژه افتخار را به په پادشاهان و حکام فاسد  و ظالم هدیه کرده و میکنند. پس یک هنرمند و یا هنر دوست واقعی همچون  مارگزیده ا ی از ریسمان سیاه و سفید افتخار واژه ای فراریست.  

  • Majid

    شو (نمایش) عالیه و توخالیه از برای انصراف در دریافت نشان بی ارزش شوالیه! و انگاری که نشانهای اهدایی از جانب شوالیه معظم ایرانی کوچکترین فرقی با نشان شوالیه  فرانسوی داشته باشد! تنها نکته قابل توجه در نامه حسین علیزاده قناعت ایشان به اسم پر مسمای خود است و اینکه حاضر نیست پیشوند و یا پسوندی به آن اضافه کند! که این توهین بزرگی است به نظام مقدس؟!؟ حاکم که بدون توقف پیشوند و یا پسوند تولید کرده و به این و آن و یا بخود میچسباند! اینهم یک نشان واضح آن: جناب رهبر معظم عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای! یعنی ۱۰ دونه پیشوند از برای یک دونه اسم بشری که از خود هیچ ندارد و همچون دیگر انسانها از یک قطره مایع خلق شده و به خاک میرود! جل الخالق! 

  • جمهوریخواه

    آقای علیزاده برخورد خوبی‌ در مقابل تبلیغات ملی‌- سیاسی کشور فرانسه داشته اند. جوایز چون نوبل و انجمن پن و.... فقط جنبه پروپاگاندی و مطرح شدن دولت‌ها در فرهنگ مردمی دارد. فرانسه با چپاول آفریقا از یک طرف و بظاهر پرچمداری از حقوق مدنی انسانها از طرف دیگر، یکی‌ از حقه باز‌ترین کشورهای غربی است. امریکایی‌ها و انگلیسی‌‌ها بسیار صادقانه تر و بازتر استثمار و استعمار میکنند !

  • مومن

    ادا و اطوارهای " فردینی" و خاص ما ایرانیهای خود بزرگ بین.