ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفت فیلم از هفت زن

نمایش عمومی «حرفه مستندساز» در جشنواره فیلم آمستردام

کلاله پارسا - «حرفه مستندساز» ساخته هفت زن فیلمساز ایرانی، در هفت اپیزود در جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) به نمایش درآمد.

«حرفه مستندساز» ساخته هفت زن فیلمساز ایرانی در هفت اپیزود در جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) به نمایش درآمد.

«ما فیلمسازان ایرانی، فیلم‌هایی داریم که فقط در ذهنمان قادر به ساختن آن هستیم.» این را یکی از هفت فیلمسازی که «حرفه مستندساز» را ساخته می‌گوید.

نمایی از فیلم «حرفه مستندساز»

«حرفه مستندساز» ساخته مشترک شیرین برق‌نورد، فیروزه خسروانی، فرحناز شریفی، سپیده ابطحی، سحر سلحشور، مینا کشاورز و ناهید رضایی است. این فیلمسازان از زاویه‌ای کاملاً شخصی به گذشته‌شان، تصویری از خلوت زندگیشان را به نمایش می‌گذارند. این فیلم تشکیل شده از هفت روایت‌ شخصی، با موضوعاتی چون: انقلاب ۱۳۵۷، جنگ هشت ساله، مهاجرت و همچنین موسیقی که پیوند عمیقی با زندگی روزمره راویان دارد. این روایت‌ها به شکل یک دفترچه خاطرات روزانه پیش روی بیننده قرار می‌گیرد.

هفت فیلمساز زن در فیلم «حرفه مستندساز» کوشش کرده‌اند «فیلم» را به شکل ابزاری برای انتقال حقایقی پنهان که در جامعه امروزی ایران در جریان است، به کار گیرند. در اولین قسمت از این فیلم، دغدغه فیلمساز از وجود جنگی خاموش در تهران آرام امروز و نگرانیش از بروز جنگی احتمالی در ایران را شاهد هستیم.

ترس در زندگی روزانه و واهمه از سانسور همراه با سانسور موضوع یکی از اپیزودهای این فیلم است. در اپیزود دیگری پدیده مهاجرت بررسی می‌شود. در یکی از این روایت‌های هفت‌گانه، فیلمساز نگاهی شخصی دارد به ممنوعیت شنیده شدن صدای زنان در ایران با به یاد آوردن صدا‌ها و ترانه‌هایی که در کودکی شنیده است.

«حرفه مستندساز» با وجود آنکه توسط هفت کارگردان ساخته شده اما ساختار یکدستی دارد و از انسجام لازم برخوردار است.

در افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا)، رخشان بنی اعتماد، کارگردان سر‌شناس ایرانی از «حرفه مستندساز» به عنوان «نه تنها فیلمی خوب بلکه فیلمی مهم» یاد کرد.

«حرفه مستندساز» برای نخستین بار در جشنواره ایدفا به نمایش عمومی درآمد. این فیلم مستند هشتاد دقیقه‌ای، پیش از این جایزه «تیم هترینگتون» از جشنواره جهانی فیلم مستند شفیلد ۲۰۱۴ در انگلستان را هم دریافت کرده است.

جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام که از آن به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره فیلم مستند جهان یاد می‌کنند، ۱۹ نوامبر کارش را آغاز کرده و ۳۰ نوامبر به پایان می‌رسد.

«بدوار» از مازیار مشتاق گوهری درباره شکار غیرقانونی پرندگان، «من می‌خوام شاه بشم» از مهدی گنجی و «ما نیمی از جمعیت ایران هستیم» ساخته رخشان بنی اعتماد از دیگر فیلم‌های ایرانی بودند که در جشنواره ایدفا به نمایش درآمدند.

ویدئو: پیش‌پرده فیلم «حرفه مستندساز»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیدارزنی هفت فیلم از هفت زن | بیدارزنی

    […] رادیو زمانه: «حرفه مستندساز» ساخته هفت زن فیلمساز ایرانی در هفت اپیزود در جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) به نمایش درآمد. […]