ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار فرانسه: يا صلح يا کشور مستقل فلسطينی

وزیر خارجه فرانسه در پارلمان این کشور گفته اگر اين تلاش نهايی برای رسيدن به صلح شکست بخورد، فرانسه بدون معطلی دولت فلسطينی را به رسميت خواهد شناخت.

فرانسه هشدار داد که اگر تلاش‌های بین‌المللی برای مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین به نتیجه نرسد، کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت.

نتانیاهو گفته آيا فرانسوی‌ها در دوران سربريدن‌ها در خاورميانه کار بهتری برای انجام دادن ندارند؟

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در نطقی روز جمعه ۲۸ نوامبر در پارلمان اين کشور پيشنهاد داد تا چهارچوب زمانی دوساله‌ای برای رسيدن به توافق صلح بر اساس طرحی به پشتيبانی سازمان ملل تعيين شود. او افزود: «اگر اين تلاش نهايی نيز برای رسيدن به راه‌حل شکست بخورد، فرانسه بدون معطلی کشور مستقل فلسطينی را به رسميت خواهد شناخت.»

به گزارش الجزيره هائل الفهوم، رئيس فرستادگان فلسطينی در فرانسه نيز در پارلمان حاضر بود.

روز دوم دسامبر نيز نمايندگان پارلمان در يک رای‌گيری نمادين درباره اين موضوع اظهار نظر خواهند کرد که آيا دولت فرانسه بايد کشور مستقل فلسطينی را به رسميت بشناسد يا خير. کارشناسان معتقدند که اکثريت سوسياليست مجلس قطعاً به اين پرسش «آری» خواهند گفت. اين رای فشارهای داخلی بر دولت فرانسه برای درگيری جدی‌تر با موضوع صلح خاورميانه را افزايش خواهد داد.

همچنين به گزارش رويترز، يک نظرسنجی اخير در فرانسه نشان می‌دهد که ۶۳ درصد مردم اين کشور پشتيبان یک کشور مستقل فلسطينی هستند.

اروپا در برابر اسرائيل؟

پيش از اين چند کشور اروپايی ديگر نيز به نوعی از دولت مستقل فلسطينی دفاع کرده‌بودند.

روز ۱۳ اکتبر سال جاری نمايندگان بريتانيايی به لزوم به‌رسميت‌شناختن کشور فلسطينی از سوی دولت بريتانيا رأی دادند. روز ۱۸ نوامبر نيز نمايندگان مجلس اسپانيا به چنين طرحی رای مثبت دادند. در نهايت نيز دولت سوئد در ۳۰ اکتبر و بر خلاف ديگر کشورهای مورد اشاره، «به صورت رسمی» دولت مستقل فلسطينی را به رسميت شناخت.

به گزارش شبکه خبری «الجزيره»، بخشی از متن طرح مورد رای‌گيری در فرانسه چنين است: «اين طرح از حکومت فرانسه دعوت می‌کند تا از به‌رسميت‌شناختن دولت فلسطينی به‌عنوان ابزاری برای دستيابی به راه‌حل نهايی نزاع [بين اسرائيل و فلسطين] بهره برد.»

واکنش اسرائيل

با اين حال، بنيامين نتانياهو پيش از اين رای‌گيری به فرانسه هشدار داد. به گزارش الجزيره، نتانياهو با اعلام اينکه فرانسه در حال ارتکاب «خطايی بزرگ» است، گفت: «آيا فرانسوی‌ها در اين دوران سربريدن‌ها در خاورميانه ــ که يک مورد از آنها سر يک شهروند فرانسوی بود ــ کار بهتری برای انجام دادن ندارند؟» نتانياهو به سربريدن هروه گورده، گردشگر فرانسوی اشاره می‌کرد که در سپتامبر از سوی گروهی در الجزاير ــ که همان زمان با دولت اسلامی بيعت کرده‌بود ــ کشته شد.

در آستانه‌ اين رای‌گيری فرانسوا اولاند نيز به رسانه‌های فرانسوی گفت که طرح برگزاری يک کنفرانس بين‌المللی «برای يافتن راه‌حل» منازعه اسرائيل و فلسطين را در سر دارد. او البته از جزئيات بيشتری سخن نگفت.

پس از آخرين دور حملات اسرائيل به غزه در سال جاری که ۵۰ روز به طول انجاميد، انتقادها عليه اسرائيل افزايش يافته‌است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.