ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه پروژه خط لوله گازی جنوب را متوقف می‌کند

ولادیمیر پوتین می‌گوید طرح انتقال گاز از دریای سیاه به دلیل مقاومت و مخالفت اتحادیه اروپا عملی نیست. او نقش بازدارنده بلغارستان در بلوکه کردن پروژه را برجسته کرد.

ولادیمیر پوتین می‌گوید طرح انتقال گاز از دریای سیاه به دلیل مقاومت و مخالفت اتحادیه اروپا عملی نیست. او نقش بازدارنده بلغارستان در بلوکه کردن پروژه را برجسته کرد.

«پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق دریای سیاه اجرا نمی‌شود.» این را رئیس جمهور روسیه در سفر به ترکیه اعلام کرد و دلیل این تصمیم را مخالفت اتحادیه اروپا و جلوگیری بلغارستان از انجام عملیات مهندسی در زیر دریا خواند. پوتین گفت مقامات صوفیه همکاری‌های لازم را ندارند و در این شرایط امکان ادامه کار نیست.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از پوتین نوشت: «وقتی بلغارستان مانند کشوری مستقل رفتار نمی‌کند، بهتر است پول سود خود از مشارکت در چنین پروژه‌ای را از کمیسیون اروپا تقاضا کند.» به تاکید پوتین، خط لوله ترانزیت گاز جنوب، می‌توانست دست کم ۴۰۰ میلیون یورو در سال به اقتصاد بلغارستان کمک کند.

پوتین متقابلاً از گسترش همکاری با ترکیه خبر داد و گفت که صادرات گاز به ترکیه تا سه میلیارد متر مکعب افزوده می‌شود و در عوض، قیمت آن شش درصد کاهش می‌یابد.

الکسی میلر، رئیس کنسرن «گاز پروم» نیز به رویترز گفت که پروژه خط لوله جنوب منتفی است و در مقابل، روسیه و ترکیه برای ایجاد یک خط لوله جدید زیردریایی به توافق رسیده‌اند. به گفته او‌، روسیه از طریق این خط لوله سالانه ۶۳ میلیارد مکعب گاز صادر خواهد کرد.

مسیر پیش‌بینی‌ شده خط لوله گازی جنوب

کمیسیون اروپا اعلام کرده که طرح خط لوله جنوب با اهداف اروپا در عرصه انرژی همخوان نیست، اما موضوع در اصل به کشمکش‌های سیاسی جاری بر سر بحران اوکراین باز می‌گردد.

پوتین در آنکارا به خبرنگاران گفت موضوع کمیسیون اروپا با منافع اقتصادی اتحادیه منطبق نیست. رئیس جمهور روسیه برای شرکت در پنجمین اجلاس شورای عالی همکاری ترکیه و روسیه به آنکارا رفته است. یک هیات بلندپایه اقتصادی او را در این سفر همراهی می‌کند.

خط لوله جنوب قرار بود گاز روسیه را با دور زدن اوکراین و گذار از دریای سیاه به غرب اروپا منتقل کند. با بروز بحران اوکراین، این پروژه عظیم میلیاردی به اهرم فشار میان مسکو و اتحادیه اروپا مبدل شد. بلغارستان تحت فشار سیاسی اتحادیه و آمریکا، در ماه ژوئن جلوی عملیات ساختمانی این پروژه را گرفت. آمریکا به طور ویژه از این انتقاد کرده که بلغارستان، یک کنسرسیوم روسی را برای ساخت خط لوله در بخش مربوط به این کشور انتخاب کرده است.

ساخت و ساز خط لوله جنوب در سال ۲۰۱۲ شروع شده است. این پروژه ۲۴۰۰ کیلومتری با مسئولیت و مدیریت کنسرن «گاز پروم» انجام می‌گیرد و قرار است سالانه ۶۳ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از طریق دریای سیاه به کشورهای اتحادیه اروپا صادر کند. هزینه اجرای این پروژه حدود ۱۶ میلیارد یورو برآورد شده است.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز دنیاست و بیشترین میزان این گاز وارد اروپا می‌شود. در حال حاضر کشورهای اروپایی به دنبال راه‌هایی هستند که وابستگی به گاز صادراتی روسیه را کاهش دهند. روسیه نیز متقابلاً در صدد جایگزین کردن مشتریانی دیگر برای گاز صادراتی خود است و قراردادی با چین منعقد کرده که بزرگترین پروژه گازی دنیا خوانده می‌شود. این قرارداد در ماه مه گذشته پس از مذاکراتی ۱۰ ساله و به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار امضا شد.

مدت قرار داد ۳۰ ساله است و طبق آن از سال ۲۰۱۸ میلادی سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه به چین صادر می‌شود. طول این خط لوله تنها در خاک روسیه ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.