ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس لندن، شروع "دهه تغییر" برای افغانستان

شهزاده سمرقندی- نشست لندن فرصتی طلايی بود برای فعالان مدنی افغانستان که در حاشيه آن با مقامات کشورهای مختلف دیدار کنند و از مشکلات و برنامه‌های آینده خود بگویند.

کنفرانس بین‌المللی کمک مالی به افغانستان در لندن به کار خود پایان داد. نشست اصلی در چهارم دسامبر برگزار شد اما نشستی جانبی نیز تحت نام «آینده» در روز سوم دسامبر با شرکت نمایندگان جامعه مدنی از افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد. در نشست روز پنجشنبه چهارم دسامبر ، وزرای هفتاد کشور کمک‌کننده، رئیس جمهور، رئیس اجرایی و نمایندگان دولت افغانستان حضور داشتند.

موضوع اصلی این کنفرانس بحث و گفت‌وگو در مورد آنیده افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی خارجی، تعهد کشورهای کمک‌کننده برای همکاری با افغانستان و ارائه برنامه‌های مشخص برای "دهه تغییر" در افغانستان بود.

این نشست را فیلیپ هاموند، وزير امور خارجه بریتانیا افتتاح كرد. او در سخنرانی افتتاحیه خود گفت این فرصتی برای دولت جديد افغانستان به منظور تضمين آینده بهتر خود و جلب کمک‌های کشورهای بین‌المللی و جامعه جهانی است.

در نشست نمایندگان جامعه مدنی افغانستان، طرح‌ها و پیشنهاداتی در راستای بهبود فعالیت‌های دولت، وضع حقوق بشر، حقوق زنان و مشارکت آنان در حکومت آینده، مسایل امنیتی، بهداشتی، كاهش فساد اداری و ارتقاي صلح در افغانستان ارائه شد.

به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان، حدود شصت نفر از داخل افغانستان عازم لندن شده بودند که عبدالله احمدی یکی از آنها‌ست. آقای احمدی به نمایندگی از مرکز تعاون افغانستان در این کنفرانس حضور داشت که سازمانی فعال در زمينه مسایل حقوق بشر در افغانستان است. او در گفتگو با راديو زمانه از طرح‌ها و انتظارات فعالان مدنی گفت و از برداشت خود از سخنرانی عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت "وحدت ملی" در پایان نشست روز چهارشنبه در لندن. به اعتقاد عبدالله احمدی، وعده‌های زیادی در نشست لندن داده شد، اما باید دید که تا چه حد این وعده و قول و قرارها عملی خواهند شد.

آقای عبدالله احمدی در گفت‌وگو با رادیو زمانه افزود که جامعه جهانی نباید افغانستان را تنها بگذارد. به خصوص بعد از خروج کامل نیروهای خارجی  مردم محلی و فعالان مدنی نگران آن هستند که افغانستان به فراموشی سپرده شود.

یک بخش مهم کنفرانس لندن، مرور قول و قرارهای کنفرانس توکیو در باره جامعه مدنی و دولت افغانستان بود. عبدالله احمدی معتقد است که وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان به این کنفرانس‌ها گره خورده است.به گفته او،  از این جاست که چشم میلیون‌ها شهروند افغانستان به این کنفرانس است تا شروع مثبتی برای "دهه تغییر" در افغانستان باشد.

در نشست لندن، استين گرين، وزير توسعه بين‌المللی بريتانيا از فعالیت‌های چند سال آخر زنان فعال افغانستان ابراز خوشحالی کرد و گفت «جامعه جهانی از هيچ تلاشی براي بهبود وضعيت زنان در افغانستان دريغ نخواهد كرد» دولت وحدت ملی افغانستان نیز از تصميم خود گفت که برنامه دارد چهار زن در كابينه جديد این کشور معرفی کند.

زرقا یفتلی که به نمایندگی از نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال و هیات نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در این کنفرانس حضور داشت، به رادیو زمانه گفت باعث خوشحالی که دولت افغانستان پذیرفت که گاه به گام با جامعه مدنی افغانستان به حل مشکلات و مسایل موجود کشور رسیدگی کند.

به گفته خانم یفتلی مهم‌ترین دست‌آورد این کنفرانس در این است که از این به بعد جامعه مدنی افغانستان بر کارکردهای حکومت افغانستان و به ویژه در تطبيق کمک‌های بین‌المللی نظارت خواهد داشت: «اما باید دید که حکومت افغانستان به آن تعهداتي كه در این کنفرانس به جامعه جهانی داده تا چه حد پایبند خواهد بود.»

اشرف‌غنی احمدزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، از سخنرانان روز چهارشنبه در این کنفرانس بود که از برنامه دولت خود برای اصلاحات و مبارزه با فساد اداری گفت و طرح تازه دولت خود را ارائه کرد.

موضوع فساد اداری و خشونت در کنفرانس دو سال پیش در توکیو نیز از اصلی‌ترین نکات بحث و گفت‌وگو  بین جامعه جهانی و حکومت افغانستان بود. این موضوع در این کنفرانس نیز در مرکز توجه نمایندگان جامعه مدنی افغانستان و جامعه جهانی قرار داشت.

در نشست لندن، خشونت علیه زنان و فساد اداری موضوع سخنرانی‌ نمایندگان جامعه مدنی افغانستان بود که نمونه‌هایی از این زمینه‌ها را به نمایش گذاشتند. حکومت افغانستان از کنفرانس توکیو در سال ۲۰۱۲ تاکنون، آن گونه که باید و شاید به تعهدهاي خود در اين زمينه‌ پایبند نبوده است.

در این کنفرانس تجدید پیمانی بین حکومت وحدت ملی افغانستان و جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری برای ده سال اینده صورت گرفت. پیمانی که قرار است در این دهه موسوم به "دهه تغیر" تحت نظر جامعه مدنی افغانستان گام به گام عملی شود. ده سال آینده را افغانستان به عنوان ده سال اصلاح و تغییرات معرفی کرده و این امیدواری‌های تازه‌ای نزد مردم افغانستان ایجاد کرده ست.

اشرف‍‌غنی احمدزی در این کنفرانس متعهد شد که نگذارد تاریخ دوباره در افغانستان تکرار شود.

نامه سرگشاده سازمان غیردولتی آرمانشهر به اشرف‌غنی احمدزي، رئیس‌جمهوری افغانستان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.