ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفته حقوق بشر در افغانستان و اعطای جایزه "صلح سیمرغ"

گزارشی از هفته حقوق بشر در افغانستان و بزرگداشت هجدهمین سالگرد سازمان آرمان‌شهر

به مناسبت کمپین ۱۶ روز فعالیت برای محو خشونت علیه زنان، سازمان غیر دولتی آرمانشهر با همکاری دانشگاه فرانسوی افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی فعال در این کشور، طی یک هفته به بزرگداشت حقوق بشر پرداخت.

به مناسبت کمپین ۱۶ روز فعالیت برای محو خشونت علیه زنان، سازمان غیر دولتی آرمانشهر با همکاری دانشگاه فرانسوی افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی فعال در این کشور، طی یک هفته با برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی به بزرگداشت حقوق بشر پرداخت.

پستر یکی از برنامه‌های "هفته حقوق بشر" در کابل

برنامه‌های این هفته که به وضعیت حقوق بشر در افغانستان اختصاص داشت تا روز چهار‌شنبه دهم دسامبر (روز جهانی حقوق بشر) ادامه داشت.

یکی از برنامه‌های این هفته برگزاری کارگاه آموزشی برای جمعی از فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی و دانشجویی بود. علاوه بر این یک کنفرانس نیز درباره حفظ دستاوردهای فعالان زن و جامعه مدنی برگزار شد که در آن شینکی کروخیل نماینده پارلمان، منیره یوسف‌زاده فعال مدنی و یکی از شرکت کنندگان کنفرانس لندن، نفیسه عظیمی رئیس کمیسیون امور زنان، جامعه مدنی و حقوق بشر در پارلمان و اکرم ذکی مسئول بخش رایزنی آکسفام از سخنرانان اصلی بودند.

نقش فرهنگ در ترویج حقوق بشر

روح‌الله امینی، معاون سازمان آرمانشهر در کابل درباره برنامه‌های ریز و درشتی که در هفته حقوق بشر سازمان‌دهی کرده‌ بودند به رادیو زمانه می‌گوید: «در هفته حقوق بشر بعد از ظهرها دو میز گرد با حضور نسل جوان و جامعه مدنی برگزار شد با موضوع "مشارکت زنان در سیاست و تامین امنیت" و "نقش رسانه‌ها در ترویج روندهای دموکراتیک".»

آقای امینی همچنین از برنامه‌های هنری و ادبی می‌گوید که در هفته اخیر برای حاضران و نسل جوان و جامعه مدنی کابل برگزار شد. این برنامه‌ها شامل نمایشگاه عکس و نمایش بهترین فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلمسازان زن در هرات بود. این جشنواره بین المللی، ماه پیش در هرات به ابتکار سازمان آرمانشهر برگزار شد و در آن فیلم‌هایی درباره زنان یا ساخته زنان فیلمساز به نمایش درامد.

آناهیتا بابیوا، از همکاران سازمان آرمانشهر در کابل در پایان روز چهار‌شنبه بعد از برنامه‌های هفته حقوق بشر و هم برنامه‌های تجلیل از هجدهمین سالگرد فعالیت‌های این سازمان درباره نقش هنر در ترویج آموزش و بهبود وضع حقوق بشر به رادیو زمانه گفت: «سازمان آرمانشهر با دیگر سازمان‌ها این تفاوت را دارد که آموزش را از طریق فرهنگ تبلیغ می‌کند.»

او معتقد است که آموزش و ترویج حقوق بشر و برابری زن و مرد نیاز به فرهنگسازی دارد. از اینجاست که سازمان آرمانشهر برنامه‌های فرهنگی زیادی مثل جشنواره بین‌المللی فیلم زنان در هرات، انتشارات و توزیع کتاب‌های آموزشی رایگان و هم جایزه سالانه صلح سیمرغ را برگزار می‌کند.

توزیع رایگان کتاب

سازمان آرمانشهر که یکی از سازمان‌های فعال در آموزش و تربیت نسل نو در افغانستان است در هفته اخیر بیش از پنج هزار نسخه کتاب آموزشی در نمایشکاه کتاب هرات و بین شرکت‌کنندگان برنامه‌های هفته حقوق بشر در کابل توزیع کرده است. این سازمان در نظر دارد که بیش از هزار نسخه کتاب نیز در مناطق دوردست بدخشان افغانستان توزیع کند.

تعدادی از کتاب‌های انتشارات ارمان‌شهر درافغانستان که به طور رایگان توزیع شده‌اند

روح‌الله امینی در باره انتشارات آرمانشهر به رادیو زمانه می‌گوید پنج هزار کتابی که امسال بین مردم افغانستان توضیع شد عمدتاً در موضوع آموزش حقوق بشر، حقوق زن و کودک بود.

جایزه امسال «سیمرغ»

برگزارکنندگان هفته حقوق بشر در افغانستان معتقد هستند که هنر و ادببیات و آموزش بهترین و سریع‌ترین راه برای بهبود وضع اجتماعی و سیاسی در افغانستان است.

این سازمان هر سال جایزه هنری «سیمرغ» را به تعدادی از هنرمندان کشورهای فارسی‌زبان اعطا می‌کند که در راستای همزیستی و ترویج هنر والا، فعالیت کرده‌اند. امسال محمدرضا شجریان از ایران و دولتمند خال از تاجیکستان ازجمله برندگان این جایزه بودند.

دولتمند خال از استادان سبک موسیقی فلک در تاجیکستان، به دلیل برپا کردن نهادی برای مطالعه در زمینه موسیقی فلک برنده جایزه شده است. او با فرستادن یک پیام ویدیویی، از سبک موسیقی فلک و تاریخچه آن برای حاضران در مراسم گفت.

تندیس جایزه صلح سیمرغ

آرمانشهر سومین بار است که جایزه «صلح سیمرغ» را به چهره‌ها و نهادهای فعال در حوزه موسیقی افغانستان، تاجیکستان و ایران اعطا می‌کند.

این جایزه بین‌المللی دور اول به شاعران و نویسندگانی از افغانستان و ایران اختصاص داشت و در دور دوم به ناشران مستقل افغانستان.

گیسو جهانگیری، مدیر و بنیانگذار سازمان آرمانشهر درباره جوایز صلح سیمرغ و دلایل اعطای آن به رادیو زمانه گفت: «این جایزه امسال به چند استاد موسیقی از کشورهای فارسی‌زبان اختصاص یافت: از افغانستان خانم زرسنگه خواننده محلی پشتون به پاس زنده نگهداشتن صدای زنان در افغانستان؛ ارکستر جوانان افغان به دلیل ایجاد فضای آموزش موسیقی برای نسل جوان در افغانستان؛ از ایران به استاد محمدرضا شجریان، به خاطر یک عمر فعالیت و ایستادن در کنار مردم ایران؛ به گروه رستاک در ایران به خاطر توجه ویژه به موسیقی محلی، زبان‌ها و گویش‌های محلی و حضور پررنگ زنان هنرمند در گروه موسیقی‌شان؛ از تاجیکستان به دولتمند خال خواننده مردمی فلک برای بنیانگذاری مرکز بین‌المللی آموزش و پژوهش موسیقی فلک در شهر دوشنبه؛ به استاد گلچهره صادقوا، خواننده زن سبک موسیقی فلک در تاجیکستان به خاطر یک عمر خدمت به موسیقی منطقه و به دلیر نظر، خواننده پاپ تاجیک به خاطر مقاومت فرهنگی و تلفیق موسیقی محلی و مدرن در تاجیکستان.»

با همه تلاش‌های که برای صلح، آموزش، برابری حقوق زن و مرد و بهبود وضع جامعه مدنی در افغانستان انجام می‌شود، همچنان ناامنی در داخل این کشور رو به گسترش است و نگرانی‌ اصلی مردم محسوب می شود.
دیروز، پنج‌شنبه، پس از به پایان رسیدن هفته حقوق بشر  و برنامه تجلیل از هجدهمین سالگرد فعالیت سازمان آرمان‌شهر در مرکز فرهنگی فرانسه در کابل، در جایی که جوایز امسال «صلح سیمرغ» نیز اعطا شد، یک مرد جوان ۱۸ ساله در یک عملیات انتحاری خود را منفجر کرد. گفته می‌شود در این انفجار یک نفر کشته و حدود ۱۵ تن دیگر مجروح شدند.


برای شنیدن گزارش صوتی به اینجا مراجعه کنید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.