ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میراث جهانی یونسکو در خطر آلودگی به ۳۵۰ هزار لیتر نفت خام

یک فاجعه زیست‌محیطی: با غرق شدن یک کشتی نفتکش در رودخانه «شلا» در بنگلادش، جامعه گیاهی «مانگرو»، دلفین‌ها و تمساح‌های کمیاب این منطقه در خطر قرار گرفته‌اند.

یک کشتی نفتکش در رودخانه «شلا» در بنگلادش به یک کشتی باری برخورد و غرق شد. ۳۵۰ هزار لیتر نفت خامی که این نفتکش حمل می‌کرد به رودخانه «شلا» ریخته و یک فاجعه زیست‌محیطی را به وجود آورده است. رودخانه «شلا» از میان جنگل‌های مانگرو عبور می‌کند. این منطقه به خاطر گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی بی‌نظیرش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

میراث جهانی یونسکو در خطر آلودگی به ۳۵۰ هزار لیتر نفت خام

کشتی نفت‌کش با ۳۵۰ هزار لیتر نفت خام سه‌شنبه، ۹ دسامبر در رود «شلا» دچار حادثه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تا پنجشنبه، ۱۰ دسامبر، ۲۰۰ هزار لیتر نفت‌ خام به رودخانه «شلا» سرریز کرده و از طریق کانال‌ها به جنگل‌های مانگرو نفوذ کرده است. امروز، جمعه ۱۱ دسامبر «دیلی استار» گزارش داد که لایه‌ای از نفت خام به مساحت ۷۰ کیلومتر رود «شلا» را آلوده کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس از داکا، بر اثر نشت نفت دست‌کم ۲۰ کانال متصل به این رودخانه نیز آلوده شده است.

رودخانه «شلا» محل زیست دلفین‌ها و تمساح‌های کمیاب است. جامعه گیاهی «مانگرو» در این منطقه نیز شهرت دارد.

رودخانه «شلا» در بنگلادش: محل سانحه

جامعه گیاهی «مانگرو» از درختان «حرا» و «چندل» تشکیل شده و در مناطق استوایی و همچنین در دلتاها، برکه‌ها و سواحل برخی دریاها پدید می‌آید. «حرا» گیاهی از تیره‌شاه‌پسند است که در آب شور هم می‌روید و از این نظر یک گیاه استثنایی به شمار می‌آید. این منطقه به دلیل چنین ویژگی‌هایی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که کارشناسان محیط زیست در محل وقوع فاجعه حضور دارند و تلاش می‌کنند ابعاد این فاجعه زیست‌محیطی را بسنجند. یکی از این کارشناسان به «دیلی استار» گفته است که احتمال آنکه تنوع زیست‌محیطی این منطقه به خاطر آلودگی به نفت خام از بین برود، بسیار زیاد است. اما به گفته این کارشناس هنوز در بین دلفین‌ها و تمساح‌هایی که در رودخانه «شلا» زندگی می‌کنند مرگ و میر در اثر آلودگی به نفت خام مشاهده نشده است.

ربایات منصور، یکی از فعالان انجمن حفاظت از حیات وحش (WCS ) به خبرگزاری فرانسه گفته است که مقامات بنگلادشی برای مهار کردن این فاجعه زیست‌محیطی به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند. او از یک «افتضاح ملی» سخن در میان آورده است. به گفته منصور، در اثر بخارات متصاعد از نفت خام هوا آلوده شده و ماهیگیران محلی گزارش داده‌اند که بسیاری از ماهی‌ها در سه روز گذشته در اثر آلودگی آب مرده‌اند. به گزارش «دیلی استار» خرچنگ‌هایی که در رودخانه «شلا» زندگی می‌کنند، بیش از دیگر گونه‌های آبزی در خطر قرار گرفته‌اند.

از وقتی که این فاجعه زیست‌محیطی اتفاق افتاده، تمساح‌ها در این محل دیده نشده‌اند. کارشناسان حدس می‌زنند که آن‌ها به محل دیگری مهاجرت کرده باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.