ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستاورد نشست تغییرات آب و هوایی در لیما: یک توافق ضعیف

نمایندگانی از ۱۹۵ کشور جهان در نشست تغییرات آب و هوایی در لیما بر سر پیش‌نویس یک سند جهانی به توافق رسیدند. دستاورد واقعی این نشست اما آشکار شدن اختلاف نظرها بود.

نمایندگانی از ۱۹۵ کشور جهان در نشست تغییرات آب و هوایی در لیما بر سر پیش‌نویس یک سند جهانی به توافق رسیدند.

نشست تغییرات آب و هوایی در لیما

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان ۱۹۵ کشور جهان در این سند، تعریفی نه چندان دقیق از معیارهایی به دست داده‌اند که هر کشور برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرمایش زمین ملزم به رعایت آن است.

در دسامبر ۲۰۱۵ در یک نشست جهانی در پاریس این سند به بحث گذاشته می‌شود و چنانچه به تصویب برسد، به عنوان یک معاهده بین‌المللی جدید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش گازهای گلخانه‌ای به کار می‌رود. نهادهای جهانی حفاظت از محیط زیست از دستاورد نشست لیما به عنوان متنی که «به طرزی خطرناک ضعیف است» یاد کرده‌اند.

پیش‌نویس سندی که به تصویب نشست تغییرات آب و هوایی در لیما رسید، شامل یک متن الحاقی در ۳۷ صفحه است. در متن الحاقی اختلاف نظرهای متعدد نمایندگان بر سر چگونگی کاهش گازهای گلخانه‌ای و وظیفه و سهمی که هر کشور به عهده دارد، فهرست شده است.

کشورهای در حال رشد، از جمله هند و چین اعتقاد داشتند که کشورهای ثروتمند می‌بایست نیازهای کشورهای در حال رشد را در نظر بگیرند و برای مقابله با تغییرات آب و هوایی از آن‌ها انتظار کمتری داشته باشند.

کشورهای فقیر و گروهی از حامیان محیط زیست در حاشیه گفت‌وگوهای لیما اعلام کرده بودند واشنگتن با آنکه خود را متعهد به مقابله با تغییرات آب و هوایی می‌‌داند، اما تاکنون در این زمینه مشارکت بسیار کمی داشته است. به گفته این گروه‌ها، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در آمریکا در سال ۲۰۱۲ حدود ۴/۳ درصد بیش از میزان مقرر شده توسط سازمان ملل بود.

انتظار می‌رفت گفت‌وگوهای آب و هوایی در لیما در روز جمعه ۱۲ دسامبر به پایان برسد، اما اختلاف نظرهای فراوان باعث شد این مذاکرات دو روز تمدید شود.

هدف سازمان ملل متحد این است که گرمایش زمین را در حد دو درجه سانتی‌گراد محدود کند و تا سال ۲۰۵۰ گازهای گلخانه‌ای را به میزان ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

نشست پاریس در سال ۲۰۱۵ قصد دارد یک معاهده جدید و الزام‌آور بین‌المللی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای پیش روی دولت‌های جهان بگذارد و از آن‌ها بخواهد پس از سال ۲۰۲۰ که توافق فعلی به پایان می‌رسد، همچنان به کاستن از میزان تولید دی‌اکسید کربن و گازهای مضر دیگر متعهد باقی بمانند. اتحادیه اروپا تنها گروهی است که فعلا متعهد شده تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴۰ درصد از میزان گازهای گلخانه‌ای خود کم کند، اما بقیه کشور‌ها چنین تعهدی نداده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 79

    […] دستاورد نشست تغییرات آب و هوایی در لیما: یک توافق ضعیف مدافعان محیط زیست از «توافق لیما» راضی نیستند کلمبیا شورشیان فارک آتش بس یکجانبه اعلام کردند  […]