ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ايدا» جايزه بهترين فيلم اروپا را به‌دست آورد

آکادمی فيلم اروپا «ايدا»، ساخته پاول پاوليکوفسکی از لهستان را به‌عنوان بهترين فيلم اروپا انتخاب کرد. این فیلم چهار جایزه دیگر را نیز از آن خود کرد.

مراسم اهدای جوایز آکادمی فيلم اروپا برگزار شد و «ايدا»، ساخته پاول پاوليکوفسکی از لهستان، بهترین فیلم اروپا در سال ۲۰۱۴ شناخته شد.

پاول پاوليکوفسکی، فیلمساز لهستان

به گزارش خبرگزاری آلمان، مراسم بيست‌وهفتمين دوره اهدای جوایز سینمای اروپا، شنبه شب ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذرماه در ریگا، پایتخت جمهوری لتونی برگزار شد و پاول پاوليکوفسکی جایزه خود را از دستان لیو اولمن، بازیگر نروژی دریافت کرد.

درام سیاه و سفید «ايدا» داستان زندگی یک دختر جوان در دهه ۱۹۶۰ لهستان را روايت می‌کند که درست پیش از ورودش به صومعه، درمی‌یابد که یهودی است. این فیلم به موضوع هولوکاست می‌پردازد.

پاول پاوليکوفسکی در مراسم شنبه، جایزه بهترین کارگردانی را نیز گرفت. او و ربکا لنکيويوچ فیلمنامه‌نویس دیگر «ايدا» جایزه بهترین فیلمنامه را هم گرفتند و ريزارد لنزوسکی و لوکاس زای به‌خاطر فیلمبرداری آن برنده جایزه بهترین فیلمبردار سال شدند. «ایدا» همچنین موفق شد جایزه فیلم منتخب مردم را هم دریافت کند.

پاول پاوليکوفسکی سال ۲۰۱۴ را «سالی بزرگ برای لهستان» خواند و گفت: «غیرقابل تصور است! واقعاً مردم ما را انتخاب کردند؟ ما که فیلمی سیاه و سفید و با دوربینی ساکن ساختیم؟»

«ایدا» جوایز سینمایی اروپا را درو کرد

«ايدا» نماينده لهستان برای فيلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار است و برای جایزه گلدن گلوب نیز نامزد شده است.

در بخش جوایز بازیگران، ماريون کوتيار، بازیگر فرانسوی برای بازی در فيلم درام اجتماعی «دو روز، يک شب» ساخته دو برادر بلژیکی، ژان پیر و لوک داردن، جایزه بهترين بازيگر زن سينمای اروپا را گرفت.

تيميوتی اسپال، بازیگر بریتانیایی نیز به‌خاطر ایفای نقش در فیلم «آقای ترنر» ساخته مایک لی که بیوگرافی یک نقاش است، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. اسپال برای همین نقش جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را نیز دریافت کرده بود. او نامزد دریافت گلدن گلوب نیز هست.

جايزه دستاورد سينمای اروپا به استيو مک‌کوئين، فیلمساز بریتانیایی، کارگردان «۱۲ سال بردگی» اهدا شد و جايزه بهترين فيلم کمدی نيز به «مافيا فقط در تابستان می‌کشد» ساخته پير فرانچسکو شيف ديليبرتو از ایتالیا رسید.

مارک بودر، مستندساز آلمانی نيز جايزه بهترين مستند را برای «استاد جهان» گرفت. اين فيلم به مسائل مالی بانک‌ها و دسیسه‌ها در این عرصه می‌پردازد.

بهترين فيلم انيمیشن سال به «هنر شادی»، ساخته آلساندرو راک، کارگردان ایتالیایی رسید و ميروسلاو اسلاپوشپيچکی اوکراينی با نخستین فیلم‌اش به نام «قبيله» جايزه کشف سال اروپا را دریافت کرد.

آکادمی فیلم اروپا از آنیس واردا، سینماگر ۸۶ ساله فرانسوی به‌خاطر دستاوردهای سینمایی‌اش در گستره یک زندگی پربار هنری تقدیر و جایزه ویژه را به او اهدا کرد.

آنیس واردا بیش از ۳۰ فیلم کوتاه، مستند و داستانی بلند، از جمله «کلئو از ۵ تا ۷»، «لاپوان کورت» و «خانه به دوش» را ساخته است.

در مراسم بيست‌وهفتمين دوره اهدای جوایز آکادمی فيلم اروپا، ويم وندرس، فیلمساز آلمانی و رئيس آکادمی فيلم اروپا به‌همراه آگنسکا هالند، فیلمساز لهستانی و رئیس هیأت داوران از ولاديمير پوتين، رئیس ‌جمهوری روسیه خواستند تا اولگ سنتسوف، کارگردان اوکراینی را که در زندان به‌سر می‌برد آزاد کند.

از جايزه فيلم اروپا به‌عنوان اسکار اروپا نام برده می‌شود که هر سال در یکی از شهرهای اروپا برگزار می‌شود. سال گذشته جایزه بهترین فیلم اروپا را درام اجتماعی «زیبایی بزرگ»، ساخته پائولو سورنیتو دریافت کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    فیلم را تماشا کردم و به نظر میرسد کارگردان درست نتوانسته است مفهوم خود را برساند و بیننده در چند موضوع تقریبآ گنگ و نیمه تمام مبهوت است و دست آخر هم هیچ . به طور کلی هر فیلمی که در رابطه با کشتار یهودیان و مسئله هولو کاست باشد جوایز زیادی را از آن خود میکند و این رویه کم کم دارد به یک سنت تبدیل میگردد .

  • Ala

    به نظر مياد نام درست اين فيلم "ايدا" باشد، چون در فيلم اين طوري شخصيت اصلي را صدا مي كنند