ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارت زرد اتحادیه اروپا به ترکیه پس از دستگیری گسترده روزنامه‌نگاران

اتحادیه اروپا با انتقاد شدید از دستگیری‌ ده‌ها روزنامه‌نگار منتقد دولت به ترکیه گفت چنان‌چه این کشور قصد پیوستن به اروپا را دارد، باید به آزادی بیان عمیقا احترام بگذارد.

در پی یورش نیروهای امنیتی ترکیه به رسانه‌های مخالف دولت و دستگیری ده‌ها نفر از روزنامه‌نگاران و منتقدان، اتحادیه اروپا ضمن انتقاد شدید از دولت ترکیه هشدار داد که دستگیری‌های اخیر، مغایر اصل آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین اصول دموکراسی است.

تجمع هواداران روزنامه زمان

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه یوهانس هان، کمیسر ویژه گفت‌وگوهای مربوط به توسعه این اتحادیه ضمن تقبیح دستگیری‌ این روزنامه‌نگاران آن را مخالف ارزش‌های اروپایی اعلام کردند. ترکیه مدت‌هاست تلاش می‌کند به عنوان یکی از اعضای این اتحادیه پذیرفته شود.

پلیس ترکیه در یک عملیات سراسری علیه روزنامه‌نگاران و هواداران فتح الله گولن، رهبر یک جنبش اسلامی ضد سیاست‌ها اردوغان، ۳۲ نفر از منتقدان اردوغان را دستگیر کرده است. سردبیر روزنامه پرتیراژ «زمان» و رئیس سابق واحد ضد ترور استانبول در میان بازداشت‌شدگان بودند.

فتح الله گولن که خود در سالیان گذشته از متحدان رجب طیب اردوغان بود و اکنون در یک «تبعید خود خواسته» در آمریکا زندگی می‌کند، از سوی دولت فعلی ترکیه متهم به تاسیس تشکیلات مخفی و تلاش برای در دست گرفتن حکومت در ترکیه شده است.

مسئولان ارشد اتحادیه اروپا در بیانیه‌ مشترک خود به دولت ترکیه اعلام کردند هرگونه تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید همراه با احترام عمیق به ارزش‌های بنیادین و حاکمیت قانون در این اتحادیه باشد.

رجب طیب اردوغان سمت چپ و فتح الله گولن سمت راست

فدریکا موگرینی و یوهانس هان همچنین به دولت ترکیه گفته‌اند که انتظار دارند روند دادرسی در مورد دستگیر شدگان شفاف و مستقل باشد.

دستگیری گسترده منتقدان در ترکیه یک سال پس از بر ملا شدن بزرگ‌ترین فساد مالی در تاریخ معاصر این کشور صورت می‌گیرد.

در این فساد، ابتدا نزدیکان رجب طیب اردوغان متهم به سوء‌استفاده مالی شده بودند. اما سپس اردوغان توانست لبه تیز حملات را از خود دور کند و با متهم کردن جنبش فتح الله گولن به تشکیل یک دولت موازی در ترکیه آن‌ها را متهم به تلاش برای براندازی و توطئه علیه دولت خود کرد. پس از آن صدها مامور پلیس در ترکیه دستگیر شدند.

اکنون به گفته تحلیل‌گران مسائل ترکیه، دور دوم حملات اردوغان آغاز شده و هدف او این بار منتقدان و روزنامه‌نگاران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.