ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لایحه بودجه ۹۴؛ باج دولت به نظامیان و نهادهای مذهبی

حمید مافی - جداول منتشر شده لایحه بودجه سال ۹۴ نشان می‌دهد که اعتبار نهادهای نظامی نزدیک به ۳۲ درصد افزایش یافته و بیشترین میزان این افزایش هم به سپاه پاسداران تعلق دارد.

جداول منتشر شده لایحه بودجه سال ۹۴ نشان می‌دهد که اعتبار نهادهای نظامی نزدیک به ۳۲ درصد افزایش یافته و بیشترین میزان این افزایش هم به سپاه پاسداران تعلق دارد.

تنها چند روز پس از سخنان پرکنایه حسن روحانی خطاب به سپاه پاسداران، دومین لایحه بودجه دولت او با افزایش سهم نهادهای مذهبی و نظامی از درآمدهای دولت به مجلس فرستاده شد. لایحه بودجه سال آینده ایران در شرایطی به دست نمایندگان رسیده است که رئیس‌جمهوری ایران و همراهان او در یک‌سال گذشته بارها بر عزم و اراده دولت برای مقابله با خانه‌های تاریک اقتصاد و کاهش سهم نظامیان در اقتصاد تاکید کرده‌اند.

برخلاف همه ادعاهای دولت، لایحه بودجه سال آینده ایران پر ابهام و متناقض است. در شرایطی که دولت سهم بخش آموزش عالی در اعتبارها را نزدیک به هشت درصد افزایش داده، اعتبار نهادهای نظامی و مذهبی رشد چشمگیری داشته است. آن‌هم در شرایطی که روند کاهشی قیمت نفت همچنان ادامه دارد و میزان صادرات نفت ایران نیز در سقف یک میلیون بشکه در روز ثابت خواهد ماند.

جداول منتشر شده لایحه بودجه سال ۹۴ نشان می‌دهد که اعتبار نهادهای نظامی نزدیک به ۳۲ درصد افزایش یافته است و بیشترین میزان افزایش بودجه در میان نهادهای نظامی هم به سپاه پاسداران تعلق دارد. اگرچه دولت و سپاه مدعی کاهش ۱۰ هزار میلیارد تومانی اعتبار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شده‌اند، اما اعتبار اختصاص یافته به این قرارگاه باید از محل پروژه‌های واگذار شده از طرف دولت تامین شود. به بیان دیگر، دولت پیشاپیش تعهد کرده است که ۱۰ هزار میلیارد از پروژه‌های اقتصادی و عمرانی را به این نهاد واگذار کند. در جدول شماره یک بودجه نهادهای نظامی مشخص شده است. (ارقام به میلیون ریال است.)

نام دستگاهبودجه ۹۳پیشنهادی ۹۴
ستاد مشترک سپاه پاسداران۱۱۵.۶۸۹.۴۴۵۱۷۴.۲۷۹.۲۷۳
بسیج مستضعفین۸.۵۲۲.۵۰۰۸.۸۵۹۱۳۸
ستاد مشترک ارتش۵۲.۲۸۵.۵۸۴۵۳.۱۰۹.۰۶۵
وزارت دفاع۲۰.۹۷۹.۳۲۰۲۶.۶۴۶.۲۶۶
وزارت اطلاعات۱۳.۶۷۴.۲۷۰۱۸.۵۲۵.۵۴۶
نیروی انتظامی۴۴.۷۷۵.۲۲۱
ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح۱۴.۶۹۹.۴۲۳۱۸.۷۷۰.۴۲۸

در ردیف اعتبارهای تعیین شده برآوردشده برای سپاه پاسداران، اعتبار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صد در صد افزایش یافته است. همچنین اعتبار طرح توسعه کوثر نیز با افزایش ۵۰ درصدی همراه بوده است. اعتبار طرح ولایت هم ۴۰ درصد افزایش داشته، اعتبار طرح نسیم رحمت دو برابر شده است و اعتبار نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران هم ۲.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در جدول شماره دو اعتبار برآورد شده برای طرح‌های سپاه آمده است.

عنوان طرحاعتبار ۹۳اعتبار ۹۴
قرارگاه خاتم الانبیاء۵۰.۰۰۰.۰۰۰۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰
طرح‌های توسعه کوثر۹.۱۴۰.۰۰۰۱۴.۰۰۰.۰۰۰
طرح ولایت۲.۰۰۰.۰۰۰۲.۸۰۰.۰۰۰
طرح نور ربیع۴۴۹.۱۷۲۴۶۲.۱۹۸
طرح شمیم۲۰۰.۰۰۰۲۰۰.۰۰۰
طرح شهید رودکی۴۱۰.۰۰۰۴۱۰.۰۰۰
طرح شهید کاظمی۱۸۰.۰۰۰۳۵۰.۰۰۰
طرح نسیم رحمت۱۰۰.۰۰۰۲۰۰.۰۰۰
نمایندگی ولی‌فقیه۱۵۶.۹۳۵۳۵۴.۲۹۵

از مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران چهار میلیارد و ۸۵۴ میلیون تومان به تربیت، توانمندسازی و اعزام مبلغان مذهبی و عقیدتی اختصاص یافته است. دو میلیارد و ۶۵۲ میلیون تومان اعتبار به منظور اعزام ۲۲۰۰مبلغ مذهبی و یک میلیارد و ۹۵۲میلیون تومان هم به منظور آموزش ۱۵۰۰ روحانی در نظر گرفته شده است. همچنین ۶۰۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعتبار هم به توانمندسازی طلاب رزمی و تبلیغی اختصاص یافته است. این در حالی است که برای سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی ، حوزه علمیه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم اعتبارهای ویژه‌ای به منظور اعزام مبلغان مذهبی در نظر گرفته شده است.

*برای دیدن سهم دقیق‌تر نهادهای مذهبی و امور مذهبی در لایحه پیشنهادی دولت، جدول سمت چپ را بنگرید. (ارقام به میلیارد تومان)

همچنین دولت در مجموع ۱۲۵ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومان اعتبار به اردوی راهیان نور اختصاص داده است. ۱۱۰ میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان از این اعتبار در اختیار بسیج مستضعفین و ۱۵ میلیارد تومان آن هم در اختیار دفتر عقیدتی و سیاسی ستاد فرماندهی کل قوا قرار دارد. علاوه بر بودجه ۸۸۵ میلیارد تومانی بسیج، ۸۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبار پیش‌بینی شده وزارت دفاع به عنوان کمک به صندوق ذخیره بسیجیان اختصاص یافته و پنج میلیارد تومان از اعتبار وزارت علوم نیز به عنوان سهم کانون فرهنگی بسیج اساتید در نظر گرفته شده است. نیروی انتظامی نیز موظف شده است که ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبار خود را برای «به‌کارگیری نیروی بسیج» هزینه کند. ۱۴۳ میلیارد و ۳۳۸ میلیون تومان از اعتبار پیش‌بینی شده بسیج هم برای کمک به پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت هزینه خواهد شد.

به نام فرهنگ و به کام نهادهای مذهبی

مجموع اعتبار منظور شده برای فصل فرهنگ، هنر، رسانه‌های جمعی و گردشگری ۴۹۹۹ میلیارد تومان برآورد شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش اعتبار این فصل را ۳۴ درصد اعلام کرده است. نگاهی به نحوه توزیع ردیف‌های اعتباری این فصل هم نشان می‌دهد که نزدیک به یک چهارم از بودجه فرهنگی کشور را نهادهای مذهبی می‌بلعند. (در جدول شماره سه ردیف‌های اعتباری مرتبط با فعالیت‌های مذهبی در فصل فرهنگی بودجه نشان داده شده است. ارقام به میلیون تومان است.)

عنواناعتبارعنواناعتبار
مسابقات قرآنی و دینی۱۲.۱۰۶ترویج و تشویق قرآن‌آموزی۱۵.۵۶۷
حمایت از نشر معارف قرآنی۷.۷۱۷توسعه فعالیت قرآنی۳.۶۱۰
فعالیت تبلیغ و ترویج قرآن۱۴.۰۰۰حمایت ازمدارس و طلاب علوم حوزوی۴۲۱.۶۸۶
جذب، آموزش و اعزام مبلغ۱۱.۵۹۹حمایت و هدایت فعالیت‌های فرهنگی و دینی۴۴۴.۴۱۶
نظارت و اداره اماکن مذهبی۱۳.۴۵۵کاروان راهیان نور۱۷.۰۱۰

باج‌دهی روحانی

همان‌گونه که در جدول شماره چهار مشاهده می‌شود، بودجه نهادهای مذهبی و یا نهادهای وابسته به نهادهای مذهبی افزایش یافته است. در همین حال بودجه نهادهای دیگری همچون صدا و سیما و بنیاد شهید هم افزایش چشمگیری داشته است. اعتبار بنیاد شهید و امور ایثارگران با یک هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان افزایش به ۸۲۳۶ میلیارد تومان رسیده است. دولت برای صداو سیما هم ۱۰۱ میلیارد تومان بیشتر از سال قبل اعتبار در نظر گرفته است.

دولت در شرایطی بودجه نهادهای نظامی و مذهبی را افزایش داده است که به دلیل بحران کاهش قیمت نفت، کسری بودجه و عدم تامین منابع درآمدی پیش‌بینی شده بیش از هر زمان دیگری، اقتصاد ایران را تهدید می‌کند.

اگرچه مقام‌های دولتی و کارشناسان اقتصادی نزدیک و همسو با دولت، لایحه بودجه سال آینده را واقعی، انقباضی و قابل تحقق می‌دانند اما نمایندگان مجلس در روزهای گذشته از ضرورت بازنگری در برخی از ارقام لایحه دولت سخن گفته‌اند. غلامرضا تاج‌گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، افزایش بودجه برخی از نهادها را نگران کننده خوانده است.

همچنین علیرغم تصویب پرداخت مالیات از سوی نهادها و بنیادهای انقلابی و نظامی در مجلس شورای اسلامی، در لایحه پیشنهادی دولت تنها ۷۶ میلیارد تومان درآمد از محل مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی برآورد شده است که کمتر از یک درصد درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده است.

شاید آن‌گونه که عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی گفته؛ «ممکن است که دولت از سوی برخی از نهادها برای افزایش بودجه تحت فشار قرار گرفته است.» و یا بدون هیچ فشار بیرونی با توجه به انتخابات مجلس در سال آینده، دولت برای فرار از درگیری با بنیادها و نهادهای اقتصادی- نظامی و مذهبی به اختیار و اراده خود سهم این نهادها در لایحه بودجه را افزایش داده تا در صورت تغییر ارقام آن در مجلس شورای اسلامی، از خود رفع مسئولیت کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسماعیل

    بسیار اظهار نظر متینی ازطرف بامبو درج شده‌است

  • بامبو

    مردم برای این انقلاب کردند که نمیخواستند یک عده کت شلواری کراوات زده بیت المال را غارت کنند. مردم میخواستند که یک عده ریشوی تسبیح به دست وظیفه خطیر غارت بیت المال را به عهده گیرند. مردم از اینکه فرزندانشان توسط ساواک و گارد شاهنشاهی سر به نیست میشدند ناراضی بودند و میخواستند که برادران لباس شخصی و سربازان گمنام امام زمان وظیفه تجاوز به فرزندانشان را انجام دهند و آنها را به ناکجاآباد بفرستند. چرا بنیاد پهلوی؟ نام بنیاد مستضعفان بهتر است! چرا هزار فامیل؟ دهها هزار آخوند شکم گنده بازاری که بهتر است! چرا اشرف پهلوی و سایر اعضای خاندان سلطنتی فرار مالیاتی کنند؟ مگر آقازاده های جانماز آب کش بلد نیستند قانون را دور بزنند؟ اصلا چرا شاه برایمان تعیین تکلیف کند؟ یک آخوند با عنوان ولی فقیه اینکار را بهتر انجام میدهد. ما که به هر حال نیاز به یک دیکتاتور داریم وگرنه امورات مملکت نمیگذرد!