ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت

شورای پول و اعتبار موظف شده نرخ سود بانکی را با کاهش تورم همگام کند. حداکثر نرخ سود سپرده‌ها ۲۲درصد تعیین شده اما برخی موسسات سود روزشمار ۲۷درصدی می‌پردازند.

دولت روحانی به شورای پول و اعتبار تکلیف کرده نرخ سود بانکی را به تدریج و در پیوند با کاهش تورم همگام کند. حداکثر نرخ سود سپرده‌ها ۲۲ درصد تعیین شده اما هنوز برخی موسسات اعتباری سود روزشمار ۲۷ درصدی پرداخت می‌کنند.

حسن روحانی روز دوشنبه ۲۴ آذر در جمع مدیران بانک مرکزی، از شورای پول و اعتبار و دستگاه‌های دیگر خواسته‌ است اصلاحاتی در زمینه متناسب شدن نرخ بهره در تناسب با نرخ تورم انجام دهند.

خبرگزاری «تسنیم» به نقل از روحانی می‌نویسد: «پرداخت تسهیلات با این نرخ سود به بخش تولید کشور نادرست است و اصلاحات باید آرام آرام انجام شوند.»

بازنگری در نرخ سود بانکی از وعده‌ها و شعارهای دولت روحانی به منظور  کاهش تورم و مقابله با رکود بوده و سقف نرخ سود سپرده‌های بانکی سود تسهیلات غیرمشارکتی حداکثر ۲۲ درصد تعیین شده است. این وعده همچنان در مرحله بحث‌های نظری مانده است.

از ۱۳ اردیبهشت سال جاری سپرده‌های بالای یکسال پذیرفته نمی‌شوند و نرخ سود سپرده‌ها نیز بیش از ۲۲ درصد نخواهد بود. نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا قبل از روزی کار ‌آمدن دولت احمدی‌نژاد ۱۲ درصد بود.

غلامحسین شافعی، عضو شورای پول و اعتبار ایران در شهریور ۹۳ گفته بود که سپرده‌گذاران انتظار دارند ارزش پول‌شان حفظ شود اما بخش تولید در شرایط کنونی به جز چند رشته خاص نمی‌تواند با همه تلاش سودی بالای ۲۵ درصد به دست آورد.

بانک مرکزی تأکید می‌کند که ملاک برای تعیین نرخ سود بانکی، تورم ۱۲ ماهه شامل تورم میانگین، نقطه به نقطه و ماهانه است. اما عبدالناصر همتی، رئیس شوری هماهنگی بانک‌های دولتی می‌گوید در تعیین نرخ سود باید تورم انتظاری را ملاک قرار داد و ارزیابی این تورم، نیازمند چند ماه زمان است.

نرخ بهره بانکی در دولت محمود احمدی‌نژاد و با هدف «جذب منابع مالی جامعه به سمت بانک‌ها و دور شدن نقدینگی از بازار ارز، سکه و طلا» افزایش یافت. شورای پول و اعتبار ایران تاکید داشت که نرخ سود سپرده‌های بانکی باید از نرخ تورم بیشتر باشد تا سرمایه‌های سرگردان انگیزه‌ای برای واریز به بانک پیدا کنند.

با وجود وعده‌های دولت یازدهم در مهار نرخ سود بانکی‌، هنوز برخی موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی، سود روزشمار ۲۷ درصدی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند. محل مصرف و هزینه این پول‌ها پرسش برانگیز است. بانکی که سود سپرده‌ای به این میزان می‌دهد نمی‌تواند درآمد حاصل از ارائه تسهیلات خود را در دوران رکود‌، از طریق وام دادن به بخش‌های تولیدی به دست آورد.

قرار بود بانک مرکزی با آن دسته از موسساتی که سود بیشتری به سپرده‌ها می‌پردازند، به عنوان متخلف برخورد کند و جلوی فعالیت آنها را بگیرد.  ولی‌الله سیف، مدیر کل این بانک تنها از رقابت بانک‌ها برای جذب مشتری و مسابقه سود بانکی گلایه کرده و قائم مقام او در بانک مرکزی هم به تازگی گفته که معلوم نیست نرخ سود بانکی تا پایان سال تغییر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.