ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برلیناله ۲۰۱۵: رقابت سینمای آمریکا، بریتانیا و آلمان

نخستین فیلم‌های بخش رقابتی شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین مشخص شد. هنوز معلوم نیست که آیا سینمای ایران در این رویداد بزرگ سینمای جهان حضور دارد؟

نخستین فیلم‌های بخش رقابتی شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین (از ۵ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۵) مشخص شد. رقابت اصلی بین فیلم‌هایی از سینمای آمریکا، بریتانیا و آلمان است. دارن آرونوفسکی، فیلمساز آمریکایی، ریاست هیأت داوران این دوره برلیناله را به عهده دارد.

کریستین بیل و ترنس مالیک سر صحنه «شوالیه جام به دست»

ترنس مالیک با درام عاشقانه «شوالیه جام به دست» (Knight of Cups) با بازی کریستین بیل، ناتالی پورتمن و کیت بلانشت در شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین حضور دارد. این فیلم درباره یک مرد، وسوسه‌های او، شهرت و زیاده‌خواهی در زندگی‌ است.

ترنس مالیک که به خاطر فیلم‌های شاعرانه و طبیعت‌گرایش شهرت دارد، در سال ۱۹۹۹ خرس طلایی برلیناله را برای فیلم «خط باریک قرمز» به دست آورده بود.

فیلم‌هایی از آندراس درسن، پیتر گرین‌اوی، الکسی جرمن و کنت برانا نیز در بخش اصلی برلیناله به نمایش درمی‌آیند.

آندراس درسن، فیلمساز آلمانی

آندراس درسن، فیلمساز آلمانی، فیلم تازه‌اش را بر اساس رمان «وقتی خواب می‌دیدیم» نوشته کلمنس مایر ساخته است. مرلین رز، یولیوس نیتشکوف و یوئل بازمان در این فیلم بازی می‌کنند. این فیلم برای نخستین بار در جهان در جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آید.

از پیتر گرین‌اوی، فیلمساز بریتانیایی که به خاطر فیلم‌های تجربه‌گرایش شهرت دارد، فیلم «ایزنشتاین در گواناخواتو» (Eisenstein in Guanajuato) در بخش رقابتی برلیناله شرکت دارد. این فیلم درباره سفر سرگئی آیزنشتاین، فیلمساز بزرگ روس به مکزیک است. در این فیلم آیزنشتاین به مکزیک سفر می‌کند با این امید که بتواند تولیدکننده‌ای برای یکی از پروژه‌های سینمایی‌اش بیابد.

پیش از این از گرین‌اوی فیلم‌های «قرارداد طراح»، «شکم یک آرشیتکت»، «غرق شدن‌های متعدد»، «آشپز، دزد، همسرش و عاشق او»، «کتاب‌های پروسپرو»، «کتاب بالینی» و «هشت و نیم زن» به نمایش درآمده بود.

«زیر ابرهای الکتریک» تازه‌ترین ساخته الکسی جرمن(محصول مشترک روسیه، اکراین و لهستان)، فیلم «۴۵ سال» به کارگردانی اندرو ‌های با بازی شارلوت رامپلینگ و تام کورتنی (محصول بریتانیا)، نخستین فیلم بلند داستانی هایرو بوستامانته (محصول مشترک گواتمالا و فرانسه) از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین‌اند. این فیلم‌ها برای نخستین بار در جهان به نمایش درمی‌آیند.

کیت بلانشت

فیلم زنده/انیمیشن «سیندرلا» به کارگردانی کنت برانا نیز برای اولین بار در سطح بین‌المللی در بخش خارج از مسابقه برلیناله نمایش داده می‌شود. لیلی جیمز در روایت جدید از «سیندرلا» نقش اصلی را بازی می‌کند.

کیت بلانشت، ریچارد مدن، استلان اسکارسگارد، هالیدی گرینجر، درک جاکوبی و هلنا بونهام کار‌تر دیگر بازیگران این فیلم آمریکایی هستند که ۱۳ مارس ۲۰۱۵ اکران می‌شود. کنت برانا کارگردان «سیندرلا» بیشتر به خاطر اجرای سینمایی نمایشنامه‌های شکسپیر مانند «اتللو» و «هیاهوی بسیار برای هیچ» شهرت دارد. او سال ۱۹۹۰ برای «هنری پنجم» نامزد اسکار بهترین کارگردانی و بازیگری مرد بود و در ۱۹۹۷ برای «هملت» نامزد اسکار فیلمنامه اقتباسی شد.

سینمای ایران طی سال‌ها حضور موفق و گسترده‌ای در جشنواره فیلم برلین داشته و از چند سال پیش نیز نماینده‌ای از سوی برلیناله برای برگزیدن فیلم‌ها به تهران سفر می‌کند، اما جدا از آن، سینماگران ایرانی چه در داخل کشور و چه آن‌هایی که در کشورهای دیگر فعال هستند، به طور مستقل فیلم‌هایشان را به دفتر این جشنواره معرفی می‌کنند. هنوز معلوم نیست که آیا در سال ۲۰۱۵ در جشنواره فیلم برلین چه فیلم‌هایی از سینماگران ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود. این احتمال وجود دارد که فیلم «پبامبر» ساخته مجید مجیدی در برلیناله به نمایش درآید. پیش از این «آواز گنجشک‌ها»ی مجیدی در جشنواره فیلم برلین شرکت کرده بود.

در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۵ فیلم از کارگردانان ایرانی برای شرکت در بخش‌های گوناگون جشنواره فیلم برلین معرفی شده بود که در ‌‌‌نهایت فیلم «عصبانی نیستم» از محصولات داخل کشور و دومین ساخته رضا درمیشیان در بخش «پانوراما» که معادل «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن است، پذیرفته شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فیلم افتتاحیه برلیناله: در ستایش شجاعت و فداکاری زنان

    […] بیشتر بخوانید:برلیناله ۲۰۱۵: رقابت سینمای آمریکا، بریتانیا و آلمان […]