ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط قیمت نفت و ضرر ۸ ميليارد دلاری ايران

در حالی که درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران تا پایان ماه نوامبر ۱۱ درصد کاهش یافته، سخنگوی دولت گفته اگر نفت را از اقتصاد کشور جدا کنيم کشور قابل اداره است.

در حالی که درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران تا پایان ماه نوامبر ۱۱ درصد کاهش یافته، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت گفته است اگر نفت را از اقتصاد کشور جدا کنيم کشور قابل اداره است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت، روز سه‌شنبه در حاشيه جشن روز پژوهش، با اشاره به کاهش قيمت نفت در روزهای اخير گفت: «در بودجه کل کشور کمتر از يک سوم منابع ما ناشی از منابع نفتی است که اگر اين هم حل شود، می‌توانيم با صرفه‌جويی و استفاده از ديگر ظرفيت‌ها کشور را اداره کنيم.»

این مقام دولتی با اشاره به اینکه تعدادی از مراکز تحقيقاتی در عرصه بازار نفت پيش‌بينی کرده‌اند که سال آينده قيمت نفت ۸۲ يا ۸۳ دلار باشد، گفته است: «قاطعانه اعلام می‌کنم که منابع داخلی آنقدر هست که اگر نفت را از اقتصاد جدا کنيم، هرچند سختی‌های خاص خود را دارد، اما کشور قابل اداره است.»

وی با بيان اينکه ايران بيش از ۳۰ سال است که به اين موضوع‌ها عادت دارد و کشور به پيش رفته کاهش قیمت نفت را با اغراض سیاسی توام دانسته و گفته: «کشورهای عربی که در جهت کاهش قيمت و افزايش توليد و تخفيف‌های ويژه گام برمی‌دارند و فکر می‌کنند به جمهوری اسلامی ايران فشار وارد می‌شود، در واقع خودشان هم زيان می‌کنند.»

سخنگوی دولت با اشاره به اينکه در بودجه سال پیش رو نيز با اعداد کمتر از قيمت‌های فعلی نفت می‌توانيم بودجه را جمع کنيم، افزوده: «قيمت نفت در بودجه برخی کشورها ۸۰ ، ۷۳ ، ۶۵ و ۶۰ دلار پيش‌بينی شده است، تعدادی از مراکز تحقيقاتی در عرصه بازار نفت پيش‌بينی کرده‌اند که سال آينده قيمت نفت ۸۲ يا ۸۳ دلار باشد. به همين دليل ما نيز در بودجه سال آينده قيمت نفت را حدود ۷۲ دلار پيش‌بينی کرده‌ايم.»

کاهش قيمت نفت ایران؛ هر بشکه ۵۸ دلار

سخنگوی دولت در حالی از توانایی دولت در اداره کشور در سال جاری بدون اتکا به منابع نفتی سخن گفته است که با کاهش قيمت نفت ایران و رسیدن به قیمت ۵۸ دلار برای هر بشکه نفت، زیان این کشور تا پایان سال ۹۳ بيش از هشت ميليارد دلار خواهد بود.

قيمت جهانی نفت از ژوئن ۲۰۱۴ رو به کاهش است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اوپک، قيمت نفت سنگين ايران از ژوئن ۲۰۱۴ حدود ۵۰ دلار کاهش يافته و از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن، به حدود ۵۸ دلار در اواسط دسامبر ۲۰۱۴ رسيده است.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است: «قيمت نفت ايران از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن به ۱۰۶.۲۱ دلار در ماه جولای کاهش يافت. اين رقم در ماه اوت با افت حدود پنج دلاری به ۱۰۱.۴۲ دلار در هر بشکه رسيد. در ماه سپتامبر نيز هر بشکه نفت ايران در برابر ۹۶.۱۴ دلار معامله شد. اين رقم در ماه اکتبر حدود ۱۱ دلار کاهش یافت و به ۸۴.۶۱ دلار رسيد. در ماه نوامبر نيز قيمت نفت ۱۰ دلار کاهش داشته و به ۷۴.۴۶ دلار رسيد.»

بر اساس این گزارش، با فرض صادرات روزانه يک ميليون بشکه نفت ايران طی ماه‌های ژوئن تا نوامبر و با توجه به متوسط قيمت‌های ماهانه نفت ايران کل درآمد نفتی ايران در اين دوره ۱۷.۱۰۶ ميليارد دلار برآورد شده است. بر اين اساس زيان ايران از افت قميت نفت طی ماه‌های ژوئن تا نوامبر بالغ بر ۲.۲۳۵ ميليارد دلار بوده و به عبارتی ديگر درآمد نفتی ايران ۱۱ درصد کاهش يافته است. چنانچه قيمت نفت در سطح ۱۰۷.۴۵ دلار باقی می‌ماند درآمد نفتی ایران بین ماه‌های ژوئن تا نوامبر ۱۹.۳۴۱ ميليارد دلار بود.

از اول دسامبر برابر با ۳ آذر، افت قيمت نفت شتاب بيشتری گرفته است و در اواسط اين ماه هر بشکه نفت سنگين ايران در برابر ۵۸ دلار معامله می‌شود.

اگر همين سطح قيمت برای نفت ايران تا پايان سال ۹۳ حفظ شود، کل درآمدی که ايران از فروش نفت به‌دست می‌آورد، بالغ بر ۶.۷۸۶ ميليارد دلار خواهد بود. اگر قيمت نفت در سطح ۱۰۷.۴۵ دلار ماه ژوئن حفظ می‌شد، ايران ۱۲.۵۷۱ ميليارد دلار درآمد از محل فروش نفت به‌دست می آورد. به عبارت ديگر، افت قيمت نفت در اين دوره نيز ۵.۷۸۵ ميليارد دلار برای ايران زيان داشته است.

بر اين اساس، مجموع زيان ايران بابت کاهش قيمت نفت از خرداد(ژوئن) تا پايان امسال حدود ۸.۰۲ ميليارد دلار برآورد می‌شود که نشان‌دهنده افت ۲۵ درصدی درآمدهای نفتی ايران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • rozbeh

    اگر راست میگی صادرت رو قطع کن دیگه رجز خوانی نداره. با این قیمت نفت که تقریبا برابر هزینه تولید پس چرا.میفروشید؟