ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان نظام پزشکی نسبت به انتشار فیلم‌‌های موبایلی از بیماران

سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید انتشار فیلم‌های خصوصی از بیماران که توسط موبایل تصویربرداری می‌شود اکنون به یکی از نگرانی‌های مهم و جدید مردم و سازمان نظام پزشکی تبدیل شده است.

سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید انتشار فیلم‌های خصوصی از بیماران که توسط موبایل تصویربرداری می‌شود، اکنون به یکی از نگرانی‌های مهم و جدید مردم و سازمان نظام پزشکی تبدیل شده است.

سازمان نظام پزشکی نگران گسترش انتشار فیلم بیماران است

دکتر احسان شمسی کوشکی، مدیر اداره اخلاق سازمان نظام پزشکی در برنامه رادیویی «مردم و سلامت» گفت: «یکی از حقوق اساسی بیماران این است که وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، باید حریم خصوصی و تمام اطلاعات مربوط به بیماری آنها رعایت شود که متاسفانه در برخی موارد این حقوق رعایت نمی‌شود.»

او با تاکید بر محرمانه بودن تمام اطلاعات بیمار و پرونده آنها گفت: «تمام افراد شاغل در مراکز درمانی باید مراقب این موضوع باشند اما برخی اوقات فیلم هایی توسط ملاقات‌کنندگان بیماران از اطلاعات بیماران تهیه می‌شود و جامعه نیز نسبت به حساسیت این موضوع خیلی توجیه نیست.»

مدیر اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی افزود: «برای گرفتن فیلم از بیماران باید حتما رضایت خود فرد یا خانواده‌شان گرفته شود.»

به گفته شمسی کوشکی حتی در مواردی که خبرنگاران از بیمار در مراکز درمانی یا بیمارستانی فیلم می‌گیرند باید به این نکته دقت کنند که تمام کسانی که تصویر آنها پخش می‌شود باید پیش‌تر رضایت داده باشند. در غیراینصورت باید با ابزارهای تکنولوژیک چهره آنها شطرنجی شود.

در مهرماه سال ۹۳، انتشار یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی از نحوه خارج کردن یک لامپ از واژن یک زن ایرانی در اتاق عمل، باعث واکنش گسترده کاربران شد و انتقادهای فراوانی را از انتشار آن برانگیخت.

در آن زمان حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران، درباره انتشار فیلم‌هایی از اتاق عمل و همچنین درباره لزوم رعایت حریم خصوصی بیماران در مراکز درمانی گفت: مردم مطمئن باشند آنچه که اکنون در فضای مجازی مطرح شده هیچ ارتباطی به مجموعه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ندارد و ساحت حوزه پزشکی از این آلودگی‌ها بری است.

پس از آن انتشار یک ویدیو از لحظه درگذشت مرتضی پاشایی، خواننده جوان موسیقی پاپ، در بیمارستان نیز واکنش‌های فراوانی برانگیخت. در این فیلم لحظات آخر زندگی این خواننده که با درد و رنج همراه است توسط گوشی موبایل فیلم‌برداری و در اینترنت منتشر شده بود.

ادراه اخلاق نظام پزشکی پس از انتشار این فیلم اعلام کرد این امر مصداق بی‌اعتنایی به اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه‌ای است که باعث تاسف اهالی رسانه و پزشکان نسبت به این رفتار نادرست شد.

به گفته سازمان نظام پزشکی، گرفتن عکس و فیلم از بیماران در بیمارستان با اهداف آموزشی و پ‍ژوهشی نیازمند گرفتن رضایت آگاهانه از بیمار است. خود بیمار درصورت هوشیاری کامل یا قیم قانونی اودر صورت عدم هوشیاری بیمار، باید اطلاع داشته باشند که عکس یا فیلمی که از بیمار آنان گرفته می‌شود در چه زمینه‌ای به کار می‌رود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.