ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از سرگیری روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا پس از نیم قرن

فصل تازه‌ای در روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا گشوده شد. مذاکرات برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور ادامه پیدا می‌کند. احتمال لغو تحریم‌های اقتصادی وجود دارد.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا غروب چهارشنبه ۱۷ دسامبر بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است که آمریکا و کوبا در نظر دارند مذاکراتشان را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری روابط دیپلماتیک ادامه دهند. آمریکا لغو تحریم‌های اقتصادی را در چشم‌انداز قرار داده است.

رائول کاسترو و باراک اوباما در مراسم تشییع نلسون ماندلا

دولت کوبا آلن گراس، متخصص آمریکایی امور یارانه‌ای را که به اتهام جاسوسی از پنج سال پیش تاکنون زندانی بود به دلایل انسان‌دوستانه آزاد کرد. آلن گراس به گفته مقامات کوبایی در حال حضر کوبا را به مقصد آمریکا ترک کرده است.

آلن گراس در سال ۲۰۰۹ بازداشت شد و در سال ۲۰۱۱ به ۱۵ سال زندان محکوم شد. او  که برای آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا کار می‌کرد متهم شده بود به اینکه برای تضعیف دولت کوبا دست به تلاش‌های غیرقانونی زده و ابزارهای مخابراتی در اختیار جامعه یهودیان کوبا قرار داده است. ایالات متحده آمریکا اتهامات آلن گراس را بی‌پایه و اساس خوانده بود و از سرگیری روابط سازنده بین آمریکا را کوبا را مشروط به آزادی او کرده بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که مذاکرات بین ایالات متحده آمریکا و کوبا بر سر آزادی آلن گراس در مجموع یک سال به طول انجامیده. واتیکان به عنوان میانجی‌ در این مذاکرات شرکت داشته است.

نشانه‌هایی از برقراری رابطه دیپلماتیک

ایالات متحده آمریکا نیز در ازای آزادی آلن گراس، سه شهروند کوبایی را که به اتهام جاسوسی زندانی بودند، آزاد کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند فیدل کاسترو این سه شهروند کوبایی را به فلوریدا فرستاده بوده که خبرهایی از جامعه تبعیدیان کوبایی در این شهر به دست بیاورند.

تصاویر پنج شهروند کوبایی که در آمریکا به اتهام جاسوسی زندانی بودند در خیابانی در هاوانا

در سال ۲۰۰۱ در مجموع پنج شهروند کوبایی به اتهام جاسوسی محاکمه و زندانی شدند. دو نفر از آن‌ها پس از گذراندن محکومیتشان به کوبا بازگشتند.

از سال ۱۹۶۱ تا امروز کوبا و ایالات متحده آمریکا روابط دیپلماتیکشان را قطع کرده‌اند. در سال ۱۹۶۲ واشنگتن کوبا را تحت محاصره اقتصادی قرار دارد.

آزادی آلن گراس در ازای آزادی سه شهروند کوبایی اکنون به عنوان نشانه‌ای از تنش‌زدایی بین دو این دو کشور متخاصم تلقی شده است. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا غروب چهارشنبه ۱۷ دسامبر بیانیه‌ای به این مناسبت صادر کرد. در این بیانیه آمده است که آمریکا و کوبا در نظر دارند مذاکراتشان را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری روابط دیپلماتیک ادامه دهند. آمریکا لغو تحریم‌های اقتصادی را در چشم‌انداز قرار داده است.

رائول کاسترو، جانشین فیدل کاسترو و رهبر آتی کوبا قرار است به این مناسبت سخنرانی کند. ناظران سیاسی در آمریکا از فصل تازه‌ای در روابط بین دو کشور سخن به میان آورده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    باید خیلی زود تر این رابطه انجام میشد.این رابطه به نفع ملت کوباست.و کمک به بهتر شدن وضع حقوق بشر و هم چنین اقتصاد کوبا میباشد.خوشحالی مردم کوبا بی‌ جهت نیست،چرا که یک نسل گرسنگی خوردند.به امید روزی که ملت ایران هم به خیابانها بریزند و شادی کنند و سفارت آمریکا را بگشایند.