ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای نخستین بار پس از ۱۰ سال: همایش دانشگاه تهران در مخالفت با برنامه هسته‌ای

در همایش «درباره یک توافق» سه استاد دانشگاه درباره زیان‌های برنامه هسته‌ای ایران سخن گفتند. احمد شیرزاد بی‌پرواترین سخنران بود. او گفت «از چاه هسته‌ای آبی درنمی‌آید مگر برای بعضی‌ها نانی درآید»

چهارشنبه ۲۶ آذر ماه در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران همایشی تحت عنوان «درباره یک توافق» پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برگزار شد. در این همایش احمد شیرزاد، نماینده پیشین مجلس، صادق زیباکلام و داود هرمیداس باوند که هر دو استاد دانشگاه‌اند، در مخالفت با برنامه هسته‌‌ای جمهوری اسلامی سخن گفتند.

برای نخستین بار پس از ۱۰ سال: همایش دانشگاه تهران در مخالفت با برنامه هسته‌ای

قرار بود سیروس ناصری، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در دولت محمد خاتمی نیز در این همایش سخنرانی کند، اما بنا به گزارش‌هایی که در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده، به دلیل «هماهنگ نشدن زمان پروازش» در این همایش شرکت نکرد.

«از چاه هسته‌ای آبی درنمی‌آید مگر برای بعضی‌ها نانی درآید»

احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی و از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت در مخالفت با هسته‌ای شدن ایران گفت: «من‌‌ همان زمان در مجلس مطرح کردم که از چاه هسته‌ای آبی درنمی‌آید مگر برای بعضی‌ها نانی درآید. اما دریغ از یک لیوان آب. با این حال اگر از من بپرسید چرا کشور به سمت هسته‌ای شدن رفت باید بگویم که نمی‌دانم.»

او که از امضاءکنندگان نامه موسوم به «جام زهر» است، در فراز دیگری از سخنانش گفت: ‌»بعد از فتح خرمشهر ما هفت سال جنگیدیم و در ‌‌نهایت کار به قطعنامه ۵۹۸ کشیده شد و صلح کردیم. وقتی ملتی در فضای ابهام تصمیم می‌گیرد و عده‌ای هم در یک اتاق بسته می‌نشینند و فکر می‌کنند عقل کل هستند در حالی که برای یک ملت تصمیم می‌گیرند همین می‌شود که ۲۰ سال از سیاست هسته‌ای ایران می‌گذرد در حالی‌که اینجا هستیم.»

احمد شیرزاد که علاوه بر فعالیت‌های سیاسی‌اش موفق به دریافت دکترای فیزیک ذرات بنیادین از دانشگاه صنعتی شریف شده است، درباره برنامه هسته‌ی ایران گفت: «ما در زمینه هسته‌ای نه منابع اولیه داریم و نه احاطه‌ای به فن‌آوری هسته‌ای. ما می‌توانیم در بحث پتروشیمی، نفت و گاز مدعی باشیم چرا که هم منابع و هم احاطه به فن‌آوری داریم.»

به گفته او ایران برای استفاده‌های پزشکی و تحقیقاتی فقط به «چشمه‌های ضعیف رادیواکتیو» نیاز دارد و تا پیش از تحریم‌های اقتصادی غرب برای تأمین این چشمه‌ها مشکلی نداشته است. شیرزاد به تجربه کشورهای دیگر در غنی‌سازی اورانیوم اشاره کرد و گفت: «در زمینه غنی‌سازی کشورهایی به این سمت می‌روند که نیروگاه‌های هسته‌ای قدرت تولید برق داشته باشند و در غیر این‌صورت غنی‌سازی توجیه دیگری ندارد.»

احمد شیرزاد در ادامه سخنانش گفت: «با وجود شرایط فعلی و تحریم‌ها تأمین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای غیر از وابستگی به روسیه چیزی برای ما ندارد.»

«بحث هسته‌ای در کشور ناموسی شده»

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به شیوه مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی هم انتقاد کرد. او گفت: « غربی‌ها در بحث هسته‌ای یک دایره کشیدند و گفتند از این خط بیرون نروید اما ما به هر دلیلی عبور کردیم و بابت این کار گفتیم برای بازگشتن به عقب چه چیز می‌دهید؟ متأسفانه بحث هسته‌ای در کشور ناموسی شده است و وقتی چیزی ناموسی شد دیگر نمی‌توان بر روی آن گفت‌وگو کرد و مشکل ما در ۱۱ سال گذشته همین مسأله بوده است. در حالی‌که می‌توانستیم موضوع هسته‌ای را به عنوان منافع نگاه کنیم و به راحتی این موضوع را حل کنیم. خوشبختانه در دوره جدید مذاکرات شاهد هستیم که نگاه‌ها به بحث هسته‌ای منافع‌محور است و این خوب است.»

این منتقد سیاست‌های هسته‌ای ایران درباره تأثیر فن‌آوری هسته‌ای بر شکوفایی علم و صنعت در ایران گفت: «اینکه می‌گویند انرژی هسته‌ای در ۲۰۰ رشته دیگر تأثیرگذار است و آن‌ها را فعال می‌کند کجاست؟ کسانی که این ادعا را دارند بیایند و چند تا از این رشته‌ها و تأثیراتی که تاکنون انرژی هسته‌ای بر صنایع ما گذاشته است را بگویند.»

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و یکی دیگر از سخنرانان این همایش نیز هم‌آوا احمد شیرزاد به بی‌اثر بودن فن‌آوری هسته‌ای بر روند شکوفایی صنعتی در ایران اشاره کرد و گفت: «هیچ پیشرفت و نوآوری علمی در رابطه با مسئله هسته‌ای نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری وجود ندارد.»

«صدمات موضوع هسته‌ای حتی از حنگ هم بیشتر است»

زیباکلام در ادامه این سخنان افزود: « فعالیت‌های هسته‌ای دست‌کم از سال ۸۲ به این‌سو خیلی شیره گلوسوزی برای مملکت نبوده است، نه از نظر پیشرفت علمی خیلی خبری بوده و نه از لحاظ اقتصادی و چه بسا با مطالبی که مطرح شد به ضرر ما بوده است.»

به گفته او « آنقدر که موضوع هسته‌ای به ما صدمه زده جنگ هشت ساله نزده است.»

هرمیداس باوند، یکی دیگر از اساتید دانشگاه سخنران بعدی همایش «درباره یک توافق» بود. او درباره مقایسه نهضت ملی نفت با فن‌آوری هسته‌ای که همواره در دولت محمود احمدی‌نژاد تکرار می‌شد، گفت: « ملی کردن صنعت نفت در آن مقطع یک اقدام مترقیانه بود و موجب شد تا روندهای جدیدی به لحاظ حقوق بین‌الملل در حفظ منابع اولیه کشورها صورت گیرد اما در مسأله هسته‌ای موضوع به شکلی پیش رفت که امروز تمام دغدغه و مشکلات برای این است که تحریم‌های اعمال شده برداشته شود و قراردادهایی که در زمینه نفت و گاز در سال‌های گذشته انعقاد شده و به خاطر تحریم‌ها معطل مانده‌ دوباره از سر گرفته شود و فضا برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باز شود.»

این استاد دانشگاه در ادامه به ناکارآمدی مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «آنچه در دولت مصدق صورت گرفت نوعی مبارزه حق‌طلبانه مبتنی بر حقوق بین‌الملل بود اما در بحث هسته‌ای روند مقاومت در برابر زورگویی‌ها به سمتی رفت که در بلندمدت حقوق مسلم دیگری از ایران کاسته شد و هر بار بی‌نتیجه ماندن مذاکرات باعث می‌شد تا تحریم‌های جدیدی علیه کشور مشروعیت یابد.»

باوند گفت: «روحانی در مقابل تاریخ و مردم مسئول است و وظیفه دارد به‌طور مسالمت‌آمیز و سازنده موضوع هسته‌ای را حل و فصل کند.»

و در ادامه هشدار داد: «اگر از فرصت‌های پیش آمده در منطقه به خوبی استفاده کنیم می‌توان در جهت حل مجموعه معضلاتمان در منطقه پیش رویم. در عین حال این روند پیچیدگی‌هایی دارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    ایران و ایرانی اوضاعش از ریشه و هسته داغان است و اسلامی بودنش هم یک شعار و پوشش بر داغانی خود!

  • nader

    به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ایران نفت خامش را برای تحویل در ماه ژانویه با تخفیف زیادی به مشتریان آسیایی می فروشد. براساس این گزارش شرکت ملی نفت ایران به پیروی از عربستان، کویت و عراق، برای حفظ سهم بازار نفتش، یک دلار و ۸۰ سنت در هربشکه نفت خام سبک و ۳ دلار و ۵۰ سنت در نفت خام سنگین به مشتریان آسیایی خود تخفیف می دهد. به گزارش بلومبرگ این میزان تخفیف در ۱۴ سال گذشته بی سابقه بوده است!!

  • farid

    جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور: معلوم نیست چقدر ارز از کشور خارج شده؛ کسی هم پاسخگو نیست در دولت گذشته، ظرف کمتر از ۱۸ ماه، حدود ۲۲ میلیارد دلار از ارز مملکت به بهانه اینکه می خواهند قیمت آن را در داخل کنترل کنند، از کشور خارج شده و در بازارهای استانبول و دوبی به فروش رسیده است. رانت‌هایی وجود داشته که ما گرفتار آن شده‌ایم، به درستی معلوم نیست چه اندازه ارز از کشور خارج شده بدون اینکه کالایی در قبال آن وارد شود..!!!

  • sina

    چرا باید سانترفیوژهای بچرخند؟ چرا اجازه بازدید نمیدهند؟

  • Majid

    اینگونه همایشهای نمایشی و با شرکت استادان!؟ «خودی» هم که  بخشی از برنامه های سرتاسر نمایش چون روضه خوانی آخوند چماعت است جز اینکه نرمش قهرمانانه را توجیه کنند کاربرد دیگری ندارند.  

  • بیژن

    والله منم که چیزی حالیم نیست ده ساله اینا رو داشتم میگفتم

  • بیژن

    احتمالا بازداشت