ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ایران به تصویب قطعنامه سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در این کشور

در پی تصویب قطعنامه سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران، سفیر ایران در سازمان ملل آن را نمايانگر يک هدف خاص سياسی خواند و گفت ایران جامعه‌ای «پويا و چندصدايی» است.

با تصویب قطعنامه سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران، این کشور بار دیگر چنین قطعنامه‌ای را نمايانگر يک «هدف خاص سياسی» خواند و گفت این قطعنامه با «واقعيت‌های جامعه ايرانی» منطبق نیست.

حسین دهقانی، سفير ايران در سازمان ملل گفت قطعنامه «تحولات مثبت حقوق بشری ايران» به‌ويژه در زمان حسن روحانی را ناديده گرفته است

حسين دهقانی، سفير و سرپرست نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل گفت: «اين قطعنامه آشکارا نمايانگر يک برنامه و هدف خاص سياسی است و از حقوق بشر تنها به‌عنوان ابزاری برای پيشبرد اين برنامه استفاده می‌شود.»

وی افزود: «اين پيش‌نويس قطعنامه سياسی، متنی نامتوازن و مملو از پيش‌داوری‌هاست و در آن آگاهانه اين ويژگی فرهنگ سياسی ايران ناديده گرفته شده؛ که ايران جامعه‌ای است پويا و چندصدايی و درآن طيف گسترده‌ای از نگرش‌های سياسی و رسانه‌های همسو با اين نگرش‌ها جريان دارند.»

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر با تصويب قطعنامه‌ای از ايران خواست تا به نقض حقوق بشر از جمله شکنجه، تبعيض جنسيتی و بازداشت فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران پایان دهد.

در حالی‌که در این قطعنامه و قطعنامه‌های پیشین از رفتار جمهوری اسلامی ایران با اقوام و پیروان مذاهب دیگر انتقاد شده است، حسین دهقانی از «فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌هایی که هرکدام نماینده لایه‌های اجتماعی و گروه‌های چندگانه قومی مذهبی» در ایران هستند سخن گفته است.

پیش‌نویس قطعنامه تصویب‌شده را دولت کانادا تدوین و ارائه کرد و روز سه‌شنبه ۱۸ نوامبر / ۲۷ آبان در میان کشورهای عضو سازمان ملل به رأی گذاشته شد که با تصویب آن، این پیش‌نویس به مجمع عمومی سازمان ملل در ماه دسامبر سپرده شد.

در این قطعنامه که غیرالزام‌آور است، ضمن درخواست توقف انواع بدرفتاری و خشونت از جمله شکنجه در ایران، از نقض حقوق بشر در این کشور و آمار بالای اعدام‌ها نیز انتقاد شده است.

سفير جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل همچنین گفت قطعنامه سازمان ملل «تصويری منطبق با واقعيت‌های جامعه ايرانی را ارائه نداده و تحولات مثبت حقوق بشری ايران به‌ويژه در زمان رياست جمهوری حسن روحانی را ناديده گرفته است.»

وی با بیان این‌که تصویب چنین قطعنامه‌هایی «با سازوکار حقوق بشری سازمان ملل مغايرت دارد»، افزود: «چنين اقداماتی به جای آن که راهکاری برای ترويج حقوق بشر در جهان باشد، به ابزاری در دست کسانی تبديل شده که اهداف و برنامه‌های سياسی خاصی را عليه کشورهای ديگر دنبال می‌کنند.»

قطعنامه جدید پس از گزارش اخیر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، تصویب شده است.

احمد شهید ششمین گزارش‌ خود را مهرماه سال جاری در ۲۸ صفحه منتشر کرد. بر اساس این گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران کماکان باعت نگرانی است. بر اساس این گزارش، موارد نگران‌کننده که پیش از این بارها از سوی مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود، نه تنها برطرف نشده، بلکه از برخی لحاظ چنین به نظر می‌رسد که وضع حقوق بشر در ایران بدتر هم شده است.

در گزارش احمد شهید آمده بود که بین ژوئیه ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴، دست‌کم ۸۵۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران برای چندمین بار واکنش‌های مشابه خود به گزارش‌های احمد شهید را تکرار کرد و گزارش آخر وی را باز هم «غیرقانونی»، «یک‌جانبه» و «جهت‌دار» خواند.

جمهوری اسلامی به احمد شهید اجازه نداده است تا به ایران سفر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    در دهه شصت، زمانی که آقای ظریف در کُمیته حُقوق بشر مجمع عُمومی سازمان ملل در کنار دو دژخیم بدنام ولایی، آقایان سعید امامی و سیروس ناصری به دروغپردازی و انکار بی شرمانه شکنجه، اعدام و سرکوب اشتغال داشت، خدمتگزار همین آیین و سیاست بود. او که امروز اصرار دارد اهلی و مُدرن شده، به صد کرشمه علامت می دهد که از آن پیشینه فاصله نگرفته، همچنانکه به تازگی در کتاب خاطراتش تبهکاریهای این دوره را "هدف مُقدس" نامیده است!! منصور امان

  • د

    یران جامعه‌ای است پویا و چندصدایی و درآن طیف گسترده‌ای از نگرش‌های سیاسی و رسانه‌های همسو با این نگرش‌ها جریان دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!جان ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن ن