ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

• دیدگاه

انتخاب دشوار: بقای نظام یا بقای سپاه

کورش عرفانی- دو مثلث در ساختار قدرت ایران روبروی هم صف کشیده‌اند که منافع هر یک درصورت دستیابی به توافق جامع و افتادن ایران درمسیری جدید، باید از نو تعریف شود.

در روزهای اخیر جدال کلامی میان دولت و سپاه اوج گرفته است. بعد از اظهارات حسن روحانی درباره نهادی که پول و سلاح و رسانه در اختیار دارد، فرمانده سپاه پاسداران، محمد علی جعفری، اعلام داشت که منظور روحانی سپاه نبوده است. از سوی دیگر فشارهای سپاهیان دولت را واداشته است که هم در بودجه انقباضی سال ۹۴ سهم سپاه را افزایش دهد و هم این که معاون رئیس جمهور ضمن تقدیر از نقش سپاه در اقتصاد، قرارگاه خاتم‌الانبیاء را شریک طرح های دولت اعلام کند.

سردار پاسدار مسعود جزایری، معاونت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، به سهم خود اعلام می‌کند که نباید امید زیادی به آینده مذاکرات داشت. فرمانده کل سپاه نیز، همراه با سایر فرماندهان این نیرو، با زبانی توام با تهدید از زیاده روی‌های کلامی روحانی و وزراء و همراهان او سخن رانده است.

به نظر می‌رسد که با به پایان رسیدن فرصت‌های پیاپی تمدید مذاکرات و فرا رسیدن زمان عمل در این باره، نظام جمهوری اسلامی خود را در مقابل شرایط ویژه‌ای می‌بیند که تا به حال سابقه نداشته است. روند رویدادها به چه سمتی است؟ کنایه‌های کلامی، تهدیدهای نیمه آشکار، عقب‌نشینی‌های آشکار و تهاجم‌های دوباره به چه مسیری میل می‌کند؟ این نوشتار به بررسی این پرسش‌ها می‌پردازد.

نقش کلیدی پرونده اتمی

رویدادهای ایران بیانگر بروز چهار مسئله جدی در مقابل حاکمیت است: آینده نامعلوم مذاکرات اتمی، شرایط دشوار اقتصادی، احتمال بروز تنش‌های اجتماعی و در نهایت، تشدید نبرد برای کسب سهم از قدرت. این چهار مسئله به هم پیوند خورده‌اند، به این معنا که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد شرایط اقتصادی سخت‌تر شده و شانس بروز ناآرامی‌های اجتماعی افزایش می‌یابد، در این صورت، جناح‌ها برای حفظ نظام باید دنبال مقصر بگردند که قربانی کنند و این یعنی تشدید جنگ قدرت. پس، مذاکرات اتمی و آینده آن نقش محوری در کل شرایط نظام حاکم و کشور دارد و برای تعیین تکلیف وضعیت کلی نظام و کشور لازم است.

برای مذاکرات اتمی، با تمام پیچ و خم‌های باقیمانده و فراز و نشیب‌های احتمالی آن، دو سناریو کلی قابل تصور است: یا برآورده ساختن خواست‌های کشورهای غربی و «نرمش قهرمانانه» از سوی حکومت ایران و یا عدم برآورده ساختن آنها و در نهایت قطع و قبول شکست مذاکرات. برای غربی‌ها جای تردید نیست که موضع‌شان برای کسب مورد اول بسیار مستحکم است: تحریم‌ها اثر کرده، اقتصاد ایران ناتوان شده، قیمت نفت رو به کاهش می‌رود و در نهایت چشم‌انداز فروپاشی اقتصاد ایران و بروز بحران‌های اجتماعی و سیاسی در چشم‌انداز است. بنابراین اگر قرار باشد در طول مذاکرات در حال انجام، تا مهلت بعدی در ماه ژوئن، یک طرف وادار به امتیازدهی شود این طرف غربی نیست. پس غربی‌ها فقط باید انسجام درونی خویش را حفظ کرده و فشارهای تحریم را حفظ و یا در صورت نیاز افزایش دهند. این امر آخر به واسطه تغییر بافت کنگره آمریکا از ماه آینده محتمل به نظر می‌رسد.

سناریو دوم اما برای حکومت ایران هولناک است. فشارهای دیپلماتیک و انزوای بیشتر، تحریم‌های شدیدتر، احتمال محاصره دریایی و سخت‌گیری برای ورود و خروج کالا از بنادر و مبادی ورودی ایران، کاهش چشم‌گیر صدور و فروش نفت ایران و به دنبال همه این‌ها، فروپاشی ارزش پول ملی، فروپاشی بورس سهام، صعود قیمت ارز، کمبود ارز، کاهش واردات، تعطیلی تولیدات اندک باقیمانده، کمبود عمومی کالا، احتمال بروز قحطی برای کالاهای اساسی و آغاز قاچاق و احتکار کالا، عدم توان دولت در پرداخت حقوق کارکنان، خوابیدن تدریجی چرخ اقتصاد کشور، انباشت نارضایتی مردم، آغاز اعتراضات و در نهایت بروز خیزش‌ها و شورش‌های اجتماعی. امری که با خود امنیت کل نظام را، این بار به طور جدی و گسترده، زیر سوال خواهد برد.

تشدید جنگ قدرت

وقتی به عوارض داخلی هر یک از دو گزینه از منظر حاکمان کنونی می‌نگریم، می‌بینیم که مورد اول، یعنی سازش و امضای توافقنامه و اجرای آن، برای آینده نظام جمهوری اسلامی به مراتب مناسب‌تر جلوه می‌کند. اما شاید خطای بسیاری از ناظران در همین جا باشد.

ما دیگر با یک نظام منسجم مواجه نیستیم که بتواند تصمیمی استراتژیک را با تجمیع بی دردسر آرا در درون خود بگیرد. جمهوری اسلامی اینک در دوره فرسایشی از حیات خود به سر می‌برد؛ دوره‌ای که انشقاق در آن آشکار است: دو مثلث در ساختار قدرت روبروی هم صف کشیده‌اند: نخست مثلث سنتی قدرت، متشکل از روحانیت، بازار و سپاه و دیگری، مثلث جدید قدرت، شامل باند رفسنجانی، اصلاح‌طلبان و فن‌سالاران دولتی که در حال حاضر روحانی آن‌ها را نمایندگی می‌کند. گره کار در این است که هر یک از این دو مثلث در رابطه با گزینه اول مذاکرات، یعنی سازش و توافق، دو چشم‌انداز به غایت متفاوت را تصویر می‌کنند.

مثلث سنتی قدرت می‌داند که با امضا و اجرای توافقنامه، شرایط امنیتی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دستخوش تحولاتی می‌شوند که، چون باید از قانومندی‌های سرمایه‌داری جهانی پیروی کند، جایی برای ساختار سنتی قدرت باقی نمی‌‌ماند و هر یک ازاضلاع این مثلث، یکی بعد از دیگری، باید یا حذف شده و یا به حاشیه رانده شوند. مثلث جدید قدرت، می‌داند که با امضا واجرای توافقنامه، شرایط برای بازگشت ساختاری و نهادینه اضلاعش به درون ساختار قدرت فراهم می‌شود.بنابراین جنگ بر سر قدرت و منافع است.

این طبیعی است که سپاه به دلیل خطر از دست دادن منافع اقتصادی و ضعیف شدن کنترل امنیتی و نظامی خود با این گزینه مخالف باشد، بازار به دلیل احتمال از دست دادن انحصارهای پرمنفعت و دیرینه اقتصادی خود و روحانیت نیز به دلیل اطمینان از به حاشیه رانده شدن در شرایط جدید بعد از توافق، به ویژه زمانی که رونق اقتصادی، پویایی اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

سرنوشت نظام یا سرنوشت سپاه

آیا بر اساس این محاسبات، در نهایت، کلیت نظام به یک توافق درونی برای امضاءی توافقنامه و پذیرش این تحولات دست خواهد یافت و یا برعکس به رد توافقنامه و کسب آمادگی جهت رویارویی با خطرات و مصائب آن اقدام خواهد کرد. این احتمال که هر شش جناح موجود در دو مثلث قدرت، بتوانند بر سر یکی از این دو سناریو به توافق همگانی دست یابند، بسیار ضعیف است. زیرا در سناریوی سازش و توافق، نظام جمهوری اسلامی با تغییرات و استحاله روبرو می‌شود، اما بر سر جای خود باقی خواهد ماند، لیکن در سناریو دوم، یا به دلیل شورش‌های داخلی یا به خاطر حملات خارجی و یا ترکیبی از این دو، نظام آینده روشنی نخواهد داشت. به عبارت روشن‌تر، در ورای موضوعات مقطعی، انتخابی اگر مطرح باشد، انتخاب میان بقای نظام و زیر سوال رفتن بقای آن است.

به طور معمول و بر اساس تجربه تاریخ سی و شش ساله نظام، وقتی موضوع برای قدرتمداران جناح‌های مختلف به این سطح بقا یا عدم بقای نظام می‌رسد، مصلحت‌های باندی و جناحی به حاشیه رانده می‌شود تا بقای نظام در کلیت خویش ضمانت شود. این تصویری است که براساس پیشینه نظام و در برخورد با موضوعاتی حیاتی مانند گروگانگیری و یا جنگ هشت ساله سراغ داریم. اما رویدادهای هفته‌های اخیر و نوع برخورد سپاه با جناح‌های متقابل حکایت از آن دارد که مسئله به این سادگی و انتخاب به این آسانی نیست. سپاه پاسداران می‌داند که سلطه خود بر اوضاع را به دلیل بی‌قانونی حاکم بر کشور از یکسو، و در اختیار داشتن انحصارهای نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی به دست آورده است. این دو امر تاکنون برایش فرصت‌های رانت‌خواری و بهره وری‌های اقتصادی بی‌نظیری فراهم کرده است.

در سایه توافقنامه جامع نهایی بر سر پرونده هسته‌ای و به دنبال آن، بسیاری از این انحصارها از دست سپاه خارج شده و نوعی قانون‌مداری اجباری بر نظام حاکم خواهد شد. این به معنای این است که سپاه اهرم‌های فشار و کارت‌های بازی خود را از دست داده و به تدریج به سوی نوعی از انزوا و شاید بعد از آن حذف، رانده می‌شود و در نهایت، به یک نیروی نظامی متعارف تبدیل خواهد شد که باید در کنار ارتش نقش‌آفرینی کند. این سناریو کابوس سپاه است و بدیهی است که برای عدم مواجهه با آن، هر چه لازم باشد می‌کند.

می‌توان گفت که که نتیجه مذاکرات اتمی دیگر نه در دل خود مذاکرات، بلکه در محافل قدرت در ایران تعیین تکلیف خواهد شد. در ورای باج دادن‌های ظاهری دولت به سپاه که به نظر می‌رسد برای نرم کردن آتش تند اسلحه‌داران نظام باشد، یا مجموعه نیروهای نهادینه حاضر در ساختار قدرت که خواهان حفظ نظام و قرار ندادن آن در مقابل خطر نابودی هستند موفق به مهار سپاه و به حاشیه راندن آن می‌شوند و در این صورت، نظام به طور داوطلبانه و از درون تعیین تکلیف و وادار به استحاله می‌شود، و یا این نیروها توانایی مهار غول سپاه را ندارند و در این صورت، جمهوری اسلامی باید خود را برای یک تعیین تکلیف اجباری و از بیرون نظام آماده سازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • انتخاب دشوار: بقای نظام یا بقای سپاه — خودرهاگران

    […] انتخاب دشوار: بقای نظام یا بقای سپاه […]

  • farid

    واکنش هادی غفاری به تهدید دندان خرد کردن ایسکانیوز: حجت الاسلام هادی غفاری از احضار خود به دادگاه ویژه روحانیت خبر داد و اظهار داشت: علت احضار به سخرانی بنده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر می گردد. آنها قصد شلوغ کردن داشتن و در طول سخنرانی شعار فتنه گر فتنه گر به راه انداختند. هادی غفاری با اشاره به اتفاقاتی که در سفر هفته گذشته به شیراز رخ داد در پاسخ به اظهارات منتشر شده امام جمعه موقت شیراز مبنی بر اینکه اگر غفاری اینجا بود و مردم پیدایش میکردند دندان هایش را خرد می کردند، گفت: شما قاضی هستید یا حاکم؟ از ستاد نماز جمعه تعجب می کنم چرا برخوردی نمی کنند؟ اگر اشتباه هم کرده ام من را با احترام و مهربانی دعوت به مراعات اخلاق کنند نه اینکه فحاشی کنند شما چه کاره ای که دندان خرد کنید دوره دندان خورد کنی گذشت..

  • darya

    بودجه ستاد مشترک سپاه از ۱۱.۵ هزار ميليارد به ۱۷.۵ هزار ميليارد افزايش يافته است (حدود ۳۰ درصد) همچنين بودجه نظامی کشور از ۲۱ هزار ميليارد تومان به ۲۸ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است (حدود ۳۲ درصد). بودجه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که يکی از ۱۶ دستگاه امنيتی اين رژيم است در سال ۹۴ به ۲.۲۸ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. بودجه عمرانی جمهوری اسلامی به حدود ۵ در صد بودجه کشور رسيده است (۴۸ هزار ميليارد تومان از ۸۳۸ هزار ميليارد تومان). !! کل بودجه پيشنهادی دانشگاهها ۵.۹ هزار ميليارد تومان يعنی حدود ۱.۷ ميليارد دلار است. اين ارقام را مقايسه کنيد با بودجه های دانشگاههايی در همين حد و اندازه (تعداد دانشجو و استاد) در ديگر کشورها و نيز بودجه ۱۰ هزار ميليارد تومانی جمهوری اسلامی برای "کشورهای هدف" (احتمالا سوريه و لبنان) که صرف مداخله جويی نظامی و دادن رانت به همپيمانان نظام در اين کشورها می شود. رقم هزينه های سپاه قدس که گفته می شود عمدتا بر قاچاق مواد مخدر، قاچاق انواع کالای الکترونيک و پيمانکاريهای دولتی اتکا دارد هيچگاه اعلام نشده است. بودجه ۴۰۰ ميليون تومانی (۱۲۰ هزار دلاری) پيشگيری از مواد مخدر است که به شوخی می ماند. اين رقم را مقايسه کنيد با بودجه مرکز مطالعات جهانی شدن (۹.۶ ميليارد تومان)، و موسسه امام خمينی (۱۵ ميليارد تومان) که جز تبليغات سياسی برای حکومت هيچ گونه خدماتی به مردم ايران ارائه نمی کنند بودجه های شورای نگهبان (۸۰ ميليارد تومان)، شورای عالی ايرانيان خارج از کشور (۲۱ ميليلرد تومان)، مجمع تشخيص مصلحت نظام (۳۰.۲۵ ميليار تومان} مجلس شورای اسلامی = 480 میلیارد تومان! سازمان بسیج = 885 میلیارد تومان!! ! فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست غلامعلی حداد عادل = 11 میلیارد و 800 میلیون تومان

  • Arashk

    دو دو تا چارتاهای داخلی زیاد درست نبود مثلن مثلث سپاه روحانیت بازار عملن وجود نداره سپاه میتونه به تنهایی دو دیس پلو به بدن بزنه و دست دیگری رو از بیخ بکنه هاشمی پاشمی هم کار نرم افزاری میکنن دیگه پشمینه شون. ریخته خلاصه اینکه ببینیم این بیست میلیون بسیجی چه ژانگولر محیرالعقولی میزنن رو پل، شاید رو پل یارو رو سالتو کرده ن یا در آستانه و زیر یه خم و وسطای کار دیگه کسی تحلیلی در نکرد از شکل گیری نظام جهانی نوین، ترکیه و روسیه و ایران یه تیم باقی یه تیم میزنیم تک به چار ببینیم کی کجاس داوش، زت زیاد

  • Majid

    سپاه سه پا دارد که هر پایش در یک پایه "مثلث سنتی قدرت"  قرار گرفته و آنرا چون سه پایه ای بر مردم تحمیل میکند از برای تحکیم پایه های خود! و چون اساس حکومت هم  بازاریست دعواهای بین نقش بازیکنان آنهم «زرگریست» که خام بمانیم در خانه هامان دست از پا درازتر! «گریست» باید به خامی خود!  

  • منوچهر

    بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92اقای احمد توکلی نماینده اقتصاد دان و محافظه کار مجلس طی دو مقاله درسایت الف نوشت که نظامی ها باید از ساختار اقتصادی کنار روند ودر ماههای اول کار روحانی فرمانده سپاه بکرات در سخنان مختلف که در رسانه های ایران باز تاب داشت اعلام کرد سپاه با پشتوانه 22 ملیون بسیجی میتواند اقتصاد مقاومتی را مدیریت کند که از قرار ناشنیده ماند . هفته گذشته نقدی فرمانده بسیج ضمن تحسین از اقدامات بسیج در استادیوم سازی و کمک بمردم عنوان کرد فرمانده کل سپاه ده ماه پیش طی نامه ای از دولت خواسته است تا باین نیرو امکان دهد که ساختار اقتصادی کشور را مدیریت کند که بدون پاسخ مانده است . هفته ای که گذشت سالگرد ایجاد قرار گاه خاتم الانبیاء بود که فرمانده سپاه در گفتگوئی مطبوعاتی از امکانات این قرار گاه برای نوسازی تولید و اقتصاد مقاومتی سخن راند . سردار سرتیپ مهندس عباد اله عبدالاهی فرمانده قرار گاه در شبکه 2 تلویزیون ایران حاضر شد واین اطلاعات را در اختیار گذاشت. اول قرار گاه ظرفیت اجرای کار 30 هزار ملیاد تومان کار پیمانکاری در سال را دارد . دوم 4000 پیمانکار دست دوم با این قرار گاه کار میکنند . سوم 138000 نفر کارگر و تکنیسین و مهندس در خدمت این قرار گاه هستند که تعداد قلیلی از انها سپاهیند . چهارم این قرار گاه دارای ماشین الات استثنائی مثل سه ماشین غول پیکر حفر تونل مترو و ماشینهای لوله گذار نفتی و جرثقیلهای عظیم و ماشین الات دیگر که در مجموع ازتجهیزات کل کشور بیشتر است میباشد. با اعلان این امار مشخص میشود که قرار گاه بجای انکه پیمانکار باشد قرارداهای خود را به پیمانکار ران دست دوم میسپارد و در عرف پیمانکاری ده درصد مبلغ قرارداد بعنوان سود به قرار گاه میرسد یعنی 3000 ملیارد تومان درسال. قرار گاه ماشین الات خود را به پیمانکاران اجاره میدهد که مبلغی معادل 15 در صد هرپیمان را شامل میشود یعنی 4500 ملیارد تومان . مجموعه این دو رقم سود سالیانه ای معادل 7500 ملیارد تومان عاید سپاه میشود . بعد از تحریمهای ارو پا و امریکا در بخش نفت وترک پیمانکاران نفتی فرانسوی و انگلیسی و امریکائی و ژاپنی ودیگران احمدی نژاد بقیه فازهای پارس جنوبی را بمبلغ 25 ملیارد دلار در اختیار این قرار گاه گذاشت و در قرار داد ذکر شد که تما فاز ها طی 35 ماه به بهره برداری خواهد رسید ودر صورت عدم تحویل پیمانکار مجبور به پرداخت جریمه روز شمار خواهد بود پایان زمان اسفند 91 بود که هیچ فازی تحویل نشد و هفته گذشته در رسانه های داخلی اعلام شد که وزارت نفت جریمه و خسارت پیمانکار را بخشیده است . البته در هفته قرار گاه معاون رئیس جمهور عنوان کرد که روابط دولت با این قرارگاه بسیار حسنه و دوستانه است زیرا دولت 2ملیارد دلار باین قرار گاه بدهکار است . از طرف دیگر در تیرماه گذشته طرحی از تصویب مجلس شورا گذشت و شورای نگهبان انرا تائید و دولت ابلاغ کرد که بموجب ان کلیه شرکتهای زیر مجموعه نیرو های مسلح و همچنین نهاد های زیر نظر رهبری مثل بنیاد مستضعفان کمیته امداد امام و استان قدس و اوقاف بایستی طی 6 ماه شفاف سازی شوند و ریز عملیات خود را در سازمان بورس و شورای رقابت اطلاع رسانی کنند . در همین مصوبه امده است که این سازمانها نمیتوانند بیش از 40 درصد درسایر موسسات افتصادی مثل بانک و بیمه و غیره سهیم باشند و در مدیریت حضور یابند. و در اذرماه نیز مصوبه ای دیگر مجلس تمام این موسسات را ملزم به پرداخت مالیات کرد . بنابرین سپاه اگر در عملکرد نظامی امنیتی همچنان بسته باقی میماند در عمل اقتصادی ناگزیر به شفاف سازی خواهد بود . این اتفاقات در رویاروئی دولت با سپاه اتفاق نیفتاده بلکه در مجلسی که تعداد سردار سپاهی دران چشمگیر است و مسلما با اطلاع خامنه ای بوقوع پیوسته است . که نتیجه انرا در اینده خواهیم دید . البته باید گوشزد کرد که اقتصاد ایران در حال فرو پاشی نیست وهمین حالا نیز نفت فروش رفته به دلار و یورو به خزانه کشور واریز نمیشود و بگفته مصباحی مقدم نمایند ه اخوند و اقتصاددان مجلس در مصاحبه با روزنامه اعتماد وجوه ان بلوکه میشود بطوریکه هم اکنون 130 ملیارد دلار وجوه نفتی از دسترس ایران خارج است و دولت هر مقدار نفت بفروشد پس از محاسبه سهم شرکت نفت و صندوق توسعه مبلغ ریالی انرا از بانک مرکزی دریافت میکند و این نشانه ایست که حجم نقدینگی را که در پایان دوره احمدی نژاد 450 هزار ملیارد تومان بود به 680 هزار ملیارد تومان افزایش داده است . ازان گذشته کشورهای همسایه نیز که نفت ندارند حراج نشده اند و دست اخر اگر نفت برای صادرات نباشد برای مصرف داخل که خواهد بود و از طرفی دیگر خیزش مردمی در نارسائی اقتصادی در هیچیک از کشورهای جهان اتفاق نیفتاده است چنانکه شاهد ان در زیمبابوه بودیم و در کشورهای دیگر افریقا و امریکای لاتین نیز وضع بهمین منوال است. واگر بخواهیم به یک جمع بندی سزیع برسیم باید به گذار اجتماعی اقتصادی فکر کنیم که مسلما سیاست را بدنبال خود خواهد کشید.

  • sina

    از خوانندگان عزیز خواهش می کنم تا پایان به دقت بخوانند از این که جمهوری اسلامی دشمنان باهوش و زرنگی دارد بسیار خوشحالم چون این نهایت عظمت و قدرت ایران را میرساند اما باید عرض کنم : 1- اگر هدف از ارائه این مقاله تصاحب افکار عمومی جهت استفاده از آنها برای ایجاد عملیات روانی در موقعیت حساس مذاکرات باشد باید بگویم هزینه ی نا بجایی است چرا که اصلی ترین پشتیبان نظام کسانی هستند که دسترسی چندانی به به این نوع مقالات ندارند. 2- هر کسی که حداقل لیسانس علوم سیاسی داشته و یا مطالعات سیاسی داشته باشد می داند که اگر این نوع مقالات در آستانه آغاز مذاکرات حساس ارائه نمیشد مداکره کنندگان می بایست در روش و برنامه های خود شک میکردند. چرا که عملیات روانی بر علیه کشور هدف زمانی آغاز می شود که کشور هدف از لحاظ دیپلماتیک و حقوقی دارای برگ های برنده ی بیشتری باشد. 3- پیشبینی به انزوا کشیده شدن جمهوری اسلامی یکی از بزرگترین خطاهای محاسباتی غرب است چرا که گردهمایی بی نظیر جهانی اربعین در کربلا قدرت نمایی واقعا حیرت آور جمهوری اسلامی بود 4- یکی دیگر از اشتباهات نگارنده ی این مقاله این است که فکر میکند در جمهوری اسلامی قدرت دست سپاه و یا دولت است. در این باره از همه ی خوانندگاه عزیز خواهشمندم در مورد انواع حکومت های رایج در جهان مطالعه کنند و در نهایت جمهوری اسلامی را با همه ی این حکومت ها بررسی نمایند. در پایان به این نتیجه خواهند رسید که جمهوری اسلامی با همه ی حکومت های جهان متفاوت است. در تمامی حکومت ها به غیراز حکومت های الیگارشی حاکمیت مساوی دولت تلقی می شود در حالی که در ایران اساسی ترین ثقل حاکمیتی رهبر است که در این کشور دارای پشتیبان عظیم مردمی است و هر حاکمی که دارای پشتوانه ی مردمی باشد شکست ناپذیر است 5- تصور این که با شکست مذاکرات پرونده ی ایران بسته خواهد شد برداشتی بسیار ناشیانه و کم سوادانه ای است. قطعا اقتصاد ایران در صورت شکست مذاکرات با ضربات جدیدی از طرف غرب مواجه خواهد شد ولی به هیچ عنوان فروپاشی اقتصاد ایران قابل تصور نیست چرا که: الف) تفرقه ی ایجاد شده بین روسیه و غرب ، ایران را به یکی از شرکای اقتصادی مهم روسیه تبدیل کرده است که این میتواند راهکارهای ابزاری مهم برای فرار از فشار شکننده ی تحریم ها باشد ب) را اندازی خطوط آهن بین المللی و اتصال آن با آبهای آزاد علاوه بر افزایش مراودات اقتصادی ایران و کشورهای جنوب غرب آسیا ، سهم قابل توجهی در در آمد های ترانزیتی وغیر نفتی ایران خواهد داشت. ج) با توجه به وجود سازمان قدرمند و ایدئولوژیکی به نام بسیج که حدود 16 میلیون نفر عضو دارد و در بازه های مختلف زمانی قدرت بزرگ خود را نشان داده است، و با توجه به فرمانبرداری شدید این سازمان از رئس حاکمیت یعنی رهبری ، در صورت صلاحدید رهبر، این سازمان قادر خواهد بود در بازه ی زمانی کوتاه رفتار های اقتصادی غیر قابل تصوری در جهت رهایی نظام اقتصادی از تله های تحریم ااز خود بروز دهد. در نهایت از ریاست سایت خواستار در صورتی که اعتقادی به آزادی بیان دارند این نظر را حذف ننمایند و اجازه دهند خوانندگان با این دیدگاه نیز آشنا شوند

  • سیروس

    نوشتاری بسیار ارزشمندی بود...آینده ایران تماما بستگی به رفتار و کردار مردم و جامعه بستگی دارد

  • faryad

    فرمانده سابق “سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ” در یک سخنرانی در همدان گفت که « امروز ۱۳۰ هزار بسیجی آموزش‌دیده منتظر ورود به سوریه هستند». سردار حسین همدانی که روز یکشنبه (۱۴ اردیبهشت-۴ می‌) در “شورای اداری استان همدان” سخن می‌گفت، از تشکیل «ستاد پشتیبانی از مردم سوریه در تمام استان‌های کشور» خبر داد و اضافه کرد: «در چند روز اخیر در جلسه‌ای در تهران سهم همه استان‌ها از میزان پشتیبانی از سوریه مشخص و هر استان در کشور به عنوان معین یکی از استان‌های سوریه تعیین شده است.» او با بیان این‌که «بشار اسد به نیابت از ما می‌جنگد»، اظهار داشت: «امروز ما به دلایل منافعی چون انقلاب اسلامی در سوریه می‎جنگیم و دفاع ما در حد دفاع مقدس است.» آقای همدانی هم‌چنین افزود: «امروز ایران “حزب‌الله دوم” را در سوریه تشکیل داده است.» این اظهارات که توسط خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده بود، ساعاتی قبل از روی این خبرگزاری حذف شد.. سخنان این فرمانده ارشد سپاه پاسداران تنها دو روز پس از اظهارات مشابه یحیی رحیم صفوی، “مشاور عالی” نظامی علی خامنه‌ای بیان می‌شود که در سخنانی در اصفهان گفت در سوریه، «آمریکا، عربستان، ترکیه، قطر و کشورهای اروپایی برای سرنگونی بشار اسد با شکست مواجه شده‌اند و این شکست، یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی است!!

  • hasani

    برخی نکات جالب بودجه اختصاص یافته به دستگاه ها که از متن کامل بودجه منتشر شده در خبرگزاری فارس اقتباس شده: نهاد ریاست جمهوری = 111 میلیارد تومان! فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست غلامعلی حداد عادل = 11 میلیارد و 800 میلیون تومان!! بنیاد ایران شناسی = 752 میلیون تومان !! فرهنگستان هنر = 934 میلیون تومان شورای نظارت بر صدا و سیما = 3میلیارد و 220 میلیون تومان ! رسیدگی به 200 پرونده تحریم دستگاه ها = 15 میلیارد تومان مجمع تشخیص مصلحت نظام = 30 میلیارد و 250 میلیون تومان !! مرکز تحقیقات استراتژیک = 8 میلیارد و 200 میلیون تومان !! پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر =فقط 400 میلیون تومان به دستگاه 30443 شورای عالی ایرانیان خارج از کشور = 21 میلیارد تومان !!! مرکز مطالعات جهانی شدن = 9 میلیارد و 600 میلیون تومان ! مجلس شورای اسلامی = 480 میلیارد تومان !!! شورای نگهبان= 80 میلیارد تومان!! کمک به کشورهای هدف= 10 هزار میلیارد تومان!! سازمان بسیج = 885 میلیارد تومان!!

  • hasani

    به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ایران نفت خامش را برای تحویل در ماه ژانویه با تخفیف زیادی به مشتریان آسیایی می فروشد. براساس این گزارش شرکت ملی نفت ایران به پیروی از عربستان، کویت و عراق، برای حفظ سهم بازار نفتش، یک دلار و ۸۰ سنت در هربشکه نفت خام سبک و ۳ دلار و ۵۰ سنت در نفت خام سنگین به مشتریان آسیایی خود تخفیف می دهد. !! به گزارش بلومبرگ این میزان تخفیف در ۱۴ سال گذشته بی سابقه بوده است

  • سام

    آفرین به هوش و دانش شما. مقاله بسیار ارزشمندی است.

  • عبداله

    پول و سلاح و رسانه باهم در دست یک نهاد است و سپاه میگوید که منظور روحانی سپاه نیست پس باید دنبال نهادی مخوف و مخفی تر از سپاه بگردیم که پول و سلاح و رسانه را دارد در تغییر ریاست صدا و سیما فیروز آبادی مایل به ضرغامی بود و سپاه بیشتر مایل به سرافراز بود و فیروز آبادی چندبار جانب دولت را در مقابل سپاه گرفت اکنون مشخص شد که دولت از انتخاب سرافراز (رسانه)راضی نیست سرلشگر سلیمانی هم در حادثه خروج مالکی از قدرت بیشتر مایل به دولت و شمخانی شد و در نتیجه پرونده عراق علاوه بر سوریه به حسین همدانی داده شد حسین همدانی همانی است که در سال 88 نقش فعالی داشت احتمالا اربعین امثال که تغییرات در آن مشهود بود (با هماهنگی صدا و سیما) ناشی از همین سیاست جدید بوده است پس درست است منظور روحانی خود سپاه نیست بلکه جریانی خاص در صداو سیما و سپاه است که یحتمل قدرت مالی زیادی نیز دارند