ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست ۱۰ میلیاردی سازمان میراث فرهنگی، انتقاد مجلس از تعلل میراث

سازمان میراث فرهنگی می‌گوید برای حفاظت از آثار تاریخی به یک بودجه اضطراری ۱۰ میلیارد تومانی نیاز دارد، مجلس اما گفته این سازمان معطل کرده و درخواستش به نوعی فرار از مسئولیت است.

سازمان میراث فرهنگی ایران می‌گوید برای حفاظت از آثار تاریخی به یک بودجه اضطراری ۱۰ میلیارد تومانی نیاز دارد، مجلس اما گفته است سازمان میراث فرهنگی معطل کرده و درخواستش را دیر ارائه کرده است.

تقاضای دیرهنگام یک بودجه ده میلیاردی از سوی سازمان میراث فرهنگی با انتقاد مجلس مواجه شده است

ده‌ها هزار اثر فرهنگی شامل محوطه‌های باستانی، خانه‌های تاریخی و اماکن مذهبی و عمومی در سرتاسر ایران در معرض خطر تخریب به دلیل فرسایش و عوامل تهدید کننده دیگر هستند. سازمان میراث فرهنگی ایران می‌گوید با بودجه‌ای که در اختیار دارد نمی‌تواند زمانی که مشکلی فوری برای این آثار پیش می‌آید به حفاظت از آن‌ها بپردازد. این سازمان تقاضای یک بودجه اضطراری برای این کار دارد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورتاکید کرده است که سازمان میراث فرهنگی به سازمان برنامه و بودجه درخواست بودجه ۱۰ میلیارد تومانی و اضطراری برای رسیدگی به بناهای در معرض خطر داده است تا اگر سقفی در بنایی فرو می‌ریزد و یا اتفاقی می‌افتد که به بودجه مرمتی فوری نیاز دارد، معطل موافقت نامه‌ها و کارهای دیگر نشویم چرا که چون این کارها باید از قبل پیش‌بینی شود.

طالبیان تاکید دارد که اگر اختصاص این بودجه عملیاتی شود، بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد در نتیجه بهتر می‌توان رسیدگی به این بناها را مدیریت کرد.به گفته او برای اینکه بتوان بناهایی با ارزش  و یا بناهایی که هنوز در فهرست میراث ملی ثبت نشده‌اند را از خطر اتفاقات ناگهانی نجات داد، به ردیف اضطراری بودجه نیاز است. این بناهای تاریخی ممکن است در حین اتفاق شناسایی شده باشند.

«سازمان میراث فرهنگی تا به حال کجا بوده است؟»

با این حال فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با انتقاد از درخواست سازمان میراث فرهنگی برای بودجه ۱۰ میلیاردی از سازمان برنامه و بودجه، تاکید کرده است الان زمان مطرح کردن درخواست‌های بودجه‌ای نیست، دولت لایحه را تقدیم مجلس کرده و باید پیش از این، سازمان میراث فرهنگی در خواست خود را عنوان می‌کرد.

به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن زاده، عضو این فراکسیون، بودجه‌ای که میراث امروز مطرح می‌کند، ناگهانی و غیرمنتظره نیست، آثار تاریخی و باستانی کشور ما مدام در حال تخریب است و همواره نیاز به مرمت، نگهداری و بازسازی دارد. پس این یک اتفاق ناگهانی نیست که تازه  سازمان میراث فرهنگی بخواهد به دنبال دریافت بودجه‌ برای آن باشد.

به گفته این نماینده مجلس اگر سازمان میراث فرهنگی به بودجه‌ای نیاز داشت باید آن را در ردیف بودجه‌ای که در لایحه وجود دارد لحاظ می‌کرد و از قبل به فکر آن می‌بود.

جعفر زاده تاکید کرد درخواست سازمان میراث فرهنگی، وجهه خوبی ندارد. او درخواست این بودجه اضطراری ۱۰ میلیاردی را فرار از مسئولیت دانست.

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس می‌گوید جای تعجب دارد که چرا مسئولان سازمان میراث فرهنگی بعد از ارائه لایحه بودجه درخواست خود را مطرح کردند. مناسب نیست که شب بخوابند و صبح یاد وضع بناهای تاریخی بیافتند. اگر بگویند تا امروز نمی‌دانستند که چنین اوضاعی در میراث فرهنگی داشتیم بسیار زشت است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    در نبرد بین خرده فرهنگ ایرانی اسلامی پایوران فرهنگ اسلامی به نفع خویش می بیند آثاری که یاداور فرهنگ ایرانی رو به خرابی و نابودی بروند. همچنانکه در اوائل انقلاب کوشیدند تخت جمشید را خراب کنند و بعد از انقلاب مدتها با بی اعتنایی نسبت به اثار و بدنام سازی تاریخ ایرانی کوشیدند از یاد و چشم بیندازند . اخرین ترفند نامیدن شیراز به نام" سومین حرم اهل بیت " بود . اگر این نبرد بین دو خرده فرهنگ تنش امیز تر هم بشود بعید نیست که پایوران فرهنگ اسلامی که به قدرت دست یافته اند به تخریب عملی هم دست بزنند