ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد خاتمی از فساد و تأکیدش بر حق مردم در جابجایی حکومت‌ها بدون توسل به زور

محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران با نمایندگان ۷۰ تشکل‌ دانشجویی سراسر کشور دیدار کرد. او به دانشجویان هشدار داد که اگر قدرت مورد نقد قرار نگیرد به دیکتاتوری و فساد می‌انجامد.

محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران با نمایندگان ۷۰ تشکل‌ دانشجویی سراسر کشور دیدار کرد. او در سخنانی به دانشجویان هشدار داد که اگر قدرت مورد نقد قرار نگیرد به دیکتاتوری و فساد می‌انجامد. خاتمی تلویحاً از حق مردم در جابجایی حکومت‌ها بدون توسل به زور دفاع کرد.

دیدار محمد خاتمی با نمایندگان ۷۰ تشکل‌ دانشجویی

خبرگزاری کار ایران و برخی رسانه‌ها مانند سایت جماران گزارشی از سخنان محمد خاتمی منتشر کردند و متن سخنرانی او نیز در سایتش قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش‌ها، رییس جمهور پیشین ایران در دیدار با نمایندگان دانشجویان، آن‌ها را در وهله نخست به صبر و شکیبایی فراخواند و در همان حال از اصلاحات به عنوان یک «گفتمان» و از سیاست دولت مبنی بر «اعتدال» به عنوان یک روش یاد کرد. او در فرازهایی از سخنانش که با حاشیه‌روی‌ها فراوان همراه بود از برخی مفاهیم مانند «حرمت و کرامت انسانی» و از حق مردم در جابجایی حکومت‌ها سخن گفت.

قدرت مهار نشده به فساد می‌انجامد

خاتمی در سخنانش با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی گفت: «اگر روشنفکر هستید باید برای تک تک افراد این جامعه دلسوزی داشته باشید و معتقد باشید همه مردم و این انسان‌ها حرمت و کرامت و حق دارند و مهم‌ترین حق آنها، حق حاکمیت بر سرنوشت است.»

او به دانشجویان هشدار داد که از نقد قدرت غافل نمانند: «اگر قدرت بی‌مهار باشد و مورد نقد قرار نگیرد هم به دیکتاتوری می‌انجامد و هم به فسادهای بزرگ. فسادهای بزرگ در متن قدرت‌هایی ایجاد می‌شود که دست خود را باز می‌دانند و به کسی پاسخگو نیستند.»

پیش از این، حسن روحانی، رییس جمهور ایران نیز در «همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» که دوشنبه، ۱۷ آذر در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، در سخنانی پربازتاب تلویحاً سپاه پاسداران را به فساد متهم کرده و گفته بود: «اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه، سایت و تبلیغات در یک جا جمع شد حتماً فساد در پی خواهد داشت.»

اکبر ترکان، معاون پیشین وزیر نفت و مشاور ارشد روحانی، چند ماه پیش از تشکیل دولت یازدهم گفته بود که «فساد تا خرخره دولت را فراگرفته» و به تمام ارکان جمهوری اسلامی رخنه کرده است.

محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکشنبه، ۲۳ آذر از خسته شدن مردم از شعارهای مبارزه با فساد سخن گفت و از دولت خواست در این زمینه فعال‌تر عمل کند.

حق جابجایی حکومت‌ها بدون توسل به زور

محمد خاتمی در جمع دانشجویان از مصونیت دروغ‌گویان و رواج فساد و بی‌اخلاقی نیز انتقاد کرد و گفت: «ما همه مزایای جمهوری اعم از آزادی، آزادی بیان و تجمعات و تعیین کننده بودن رأی و حق حاکمیت بر سرنوشت و... را می‌خواهیم و علاوه بر آن اخلاق و عدالت را که روح اسلام است می‌خواهیم.»

او همچنین از «جمهوری اسلامی» تفسیری متفاوت از آنچه که وجود دارد به دست داد و گفت: «جمهوری اسلامی یعنی مردم‌سالاری و حق حاکمیت مردم و حاکمیت برآمده از اراده مردم و پاسخگویی قدرت و حکومت در برابر مردم و قدرت داشتن مردم به جابه‌جایی حکومت‌ها بدون توسل به زور است.»

خاتمی استبدادزدگی را دردی تاریخی خواند و گفت: «باید در انقلاب اسلامی و قانون اساسی بر آنچه ضد استبداد است و به حقوق مردم پرداخته، بیشتر تکیه شود. استبداد و استبدادزدگی طاس لغزنده‌ای‌ست که اگر غفلت کنیم هم مردم و هم حاکمان در آن می‌افتند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طوطی ولایت

    ایشون طوطی ولایت هستند. فریب چرب زبانی و لاف زنی این فرد را هرگز نخورید. تاریخ نشون میده در سال 78 متاسفانه چه عزیزانی فریب ایشون را خوردند و کوی دانشگاه شکل گرفت و در واقع منتقدان نظام را دو دستی تحویل ... نمود. در غائله 88 از موسوی بیچاره حمایت نمود و سرنوشت موسوی را هم غملا دیدید الان هم خاتمی بزدل باز بلبل زبانی میکنه بلکه منتقدان نظام مطلقه را شناسایی و تحویل بده. باید به ایشان گفت قصه هاتو بلد شدیم با این حرفا دیگه خوابمون نمیبره

  • faryad

    محمد نوری زاد چندی پیش جناب سید محمد خاتمی رو به نمایندگان هفتاد تشکل دانشجویی فرموده اند: دانشجویان، خود، جامعه و قدرت را نقد کنند. که می گویم: این سخنِ درستی است. دانشجویان اگر به نقد خود، و به نقد جامعه و قدرت نپردازند، حاشیه ی امنی برای ظهور مفسده در هرکجا پدید می آورند. ا ین سخنِ درست، یک سویِ نگفته دارد که اتفاقاً به خودِ جنابِ خاتمی و دوستان اصلاح طلبِ ایشان مربوط است. و آن این که: اگر دانشجویی و دانشجویانی به نقد خود و جامعه و قدرت پرداختند و مثلاً زیر و بالای مفسده های سپاه و بیت رهبری را بر کشیدند و بر طَبَق نهادند و بلافاصله توسط سپاه و اطلاعات، ستاره دار شدند و به زندان رفتند، خودِ جناب خاتمی آیا به مددشان می شتابد؟ سال هایِ هدر شده نشان داده است که جناب ایشان، با فرو شدنِ دانشجویان منتقد به اعماق زندان ها هرگز پای وسط ننهاده اند و کاری نکرده اند. این سخنِ خوبِ جناب خاتمی، نشان می دهد که: ما همگی در مقامِ سخن، چه نیک بر اسبِ توصیه شلاق می زنیم اما در مقامِ عمل، پای اسب مان می لنگد!

  • روزبه

    ایشون حرف تازه ای نزده خمینی همین حرف را راجع به رژیم گذشته در بهشت زهرا گفت که پدرانمان انتخاب کردند ما که نکردیم این حق هر نسلی است که انتخاب بکنه ولی کیه که وقتی سواراسب مراد شد و مزه قدرت و مال رو چشید به خواد از اون با زبون خوش دست بکشه.  امروزبه چشم خودمودن میبینیم آنها که که خود روزی روزگاری با چند قران ناقابل بهشت میفروختندبه خلق الله خود امروز دنیا میخرند با دستان خونین و دلارهای نفتی شیطان بزرگ. جمهوری اسلامی رویایی بود که همانند اکثر انقلابات ایدولوژکی که رفته رفته به کابوسی مهلک تبدیل شد. مه رویی زیبا که وقی روی بشت عجوزه ای کریه المنظر بیش نبود. آقای خاتمی آیا رژیم گذشته با نصیحت و خواهش قابل تغیر بود؟ کم نصیحت شد؟  البته جوابش منفی است حالا هم وضع رژیم ملاها  همینطوره  آقایان به کباب برگ و خانه های ویلایی پرواز با جت دولتی و داشتن نوکر و کلفت و دسترسی به بهترین پزشکی ووووو ..... چه کسی حاضر به ترک همه اینهاست به زبان خوش. شما جوانان کم تجربه وخام را فریب میدهید و امید واهی.