ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ ٥٣ ايرانی در سال ۱۳۹۳ بر اثر مصرف مشروبات الکلی

دست‌کم ۵۳ نفر در ايران طی هفت ماهه نخست سال جاری خورشيدی بر اساس آنچه که «سوءمصرف الکل» ناميده شده، جان خود را از دست داده‌اند.

کامبيز سلطانی‌نژاد، مسئول امور آموزش آزمايشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی می‌گويد در هفت ماهه نخست سال جاری، دست‌کم ۵۳ نفر در این کشور بر اثر «سوءمصرف الکل» جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش‌ها از حضور بيش از ۲۰۰ هزار فعال در بازار مشروبات الکلی در ايران خبر می‌دهند

روزنامه شهروند در شماره شنبه ۲۹ آذر، به نقل از اين مقام سازمان پزشکی قانونی گزارش داد که اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش يافته است.

به گفته سلطانی‌نژاد، مصرف مشروبات الکلی در ايران با پديده «سوءمصرف و اعتياد به الکل همراه است.»

وی می‌گويد: «هرچند در کشور ما به علت مبانی شرعی و فرهنگی، مصرف مشروبات الکلی پايين‌تر از ديگر کشورهاست اما به دليل گستردگی عوارض مصرف الکل و نيز نقش آن در وقوع حوادث و جرايم مختلف، برای جلوگيری از آثار سوء آن، نيازمند توجه جدی به اين معضل هستيم.»

بازار مصرف الکل در ایران

با وجود ممنوعيت مصرف و خريد و فروش الکل در ايران، برخی گزارش‌ها از حضور بيش از ۲۰۰ هزار فعال در بازار مشروبات الکلی در ايران خبر می‌دهند.

در حالی‌که در کشورهای اروپايی فروش و استفاده از مشروبات الکلی برای جوانان زير ۱۸سال ممنوع است و برای افراد خاطی مجازات‌های سنگين در نظر گرفته شده، در ايران ۱۷ تا ۳۵ ساله‌ها اصلی‌ترين مصرف‌کنندگان الکل هستند.

سال گذشته بر اثر مصرف مشروبات الکلی که حاوی غلظت بالای الکل صنعتی بود، در شهرستان رفسنجان استان کرمان دست‌کم ۹ نفر جان خود را از دست دادند و بيش از ۳۰۰ نفر نيز دچار عوارض جسمی شدند.

در همين حال ابوالفضل ابوترابی، عضو هیأت رئيسه کميسيون قضايی و حقوقی مجلس ايران، آبان امسال از بررسی و اصلاح موادی از قانون «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» خبر داده که بر اساس آن از اين پس قاچاق مشروبات الکلی شش ماه تا يک سال حبس خواهد داشت.

سازمان بهداشت جهانی بهار امسال گزارشی کامل درباره مصرف الکل در دنيا منتشر کرد.

اين گزارش نشان می‌دهد ايران در بين ۱۹۰ کشور رتبه ۱۶۶ مصرف سرانه الکل را دارد. بر اساس اين گزارش بلاروس، مولداوی و روسيه بيشترين سرانه مصرف الکل در جهان را دارند.

بر پايه اين گزارش، ايران همچنين کشور نوزدهم دنيا از نظر ميزان مصرف بالای الکل به ازای هر مصرف‌کننده است.

گزارش منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی می‌گويد که هر مصرف‌کننده در ايران، سالانه ۲۵ ليتر الکل مصرف می‌کند که اين رقم دو برابر يک شهروند آمريکايی و حتی بيشتر از شهروندی روسی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.