ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعزام هیات ویژه آموزش و پرورش برای تحقیق درباره تنبیه دانش‌آموزان افغان

هیات ویژه‌ تحقیق درباره صحت تنبیه دانش‌آموزان افغان به ورامین اعزام شده است. هفته گذشته گزارش شد چهار دانش‌آموز افغان یکی از مدارس شهرستان پاکدشت در استان تهران، به شکلی «تحقیرآمیز» تنبیه شده‌اند.

مدیرکل ارزیابی و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از اعزام یک هیات ویژه به ورامین برای تحقیق درباره صحت تنبیه دانش‌آموزان افغان خبر داده است. او گفته: «ما پیگیر تخلفات صورت گرفته در مدارس هستیم و به عنوان شاکی از متخلفان شکایت می‌کنیم.»

بر پایه آمار رسمی در حال حاضر ۳۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع سایر کشورها، از جمله افغانستان و عراق در مدارس جمهوری اسلامی مشغول به تحصیل هستند

هفته گذشته گزارش شد که چهار دانش‌آموز افغان در یکی از مدارس شهرستان پاکداشت در استان تهران از سوی معلم خود به شکلی «تحقیرآمیز» تنبیه شدند. روزنامه شهروند روز سه‌شنبه ۲۵ آذر گزارش داد که «حمید، مرتضی، یاسین و محمدرضا»، چهار دانش‌آموز افغان هستند که «معلم‌شان آن‌ها را به دلیل نداشتن کتاب، مجبور کرده که به سرویس‌های بهداشتی مدرسه بروند و دست‌شان را در سنگ توالت دستشویی فرو کنند.» این چهار دانش‌آموز در کلاس سوم یکی از مدارس پاکدشت که ویژه افغان‌هاست، درس می‌خوانند.

انتشار این خبر واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها برانگیخت. اکنون رحیم میر‌شاه‌ولد، مدیرکل ارزیابی و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اعلام کرده که صبح امروز هیاتی برای تحقیق صحت و سقم این خبر از سوی آموزش و پرورش به این محل اعزام شده است. به گفته این مقام مسئول در آموزش و پرورش، پس از بررسی‌های این گروه می‌توان راجع به نتایج آن صحبت کرد.

مدیرکل ارزیابی و پاس‌ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش همچنین گفته که آموزش و پرورش برای بررسی تخلفات صورت گرفته در زمینه تنبیه بدنی به شکایت والدین احتیاج ندارد و خود پیگیر این‌گونه تخلفات است. او تاکید کرده که اگر تخلف مشخص شود، از طریق مجاری قانونی اقدام خواهد کرد.

میرشاه‌ولد گفته که پس از بررسی‌های صورت گرفته پرونده به هیات تخلفات اداری ارجاع داده خواهد شد و هیات متناسب با تخلفی که صورت گرفته است، رای صادر می‌‌کند.

مدیرکل ارزیابی و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفته که تمام پرونده‌های تنبیه بدنی در سه ماه نخست سال تحصیلی در حال گذراندن روند قانونی خود هستند تا دادگاه برای آنها حکم صادر کند.

بر پایه آمار رسمی، در حال حاضر ۳۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع سایر کشورها، از جمله افغانستان و عراق در مدارس جمهوری اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

محمدرضا احمدی، یکی از چهار دانش‌آموزی که از سوی معلمش تنبیه شده، گفته است:‌«ما آن روز دفترمان را به مدرسه نبرده بودیم. آقا به من و سه نفر دیگر گفت از این به بعد یا درس می‌خوانید، یا … می‌خورید. ما خیلی گریه کردیم ولی آقا به امیرحسین گفت باید ما را به دستشویی ببرد، به او گفت که اگر ما این کار را نکنیم، او را خط‌کش می‌زند.»

سکینه بهره‌مندی، مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس سوم مدرسه و عضو پیشین انجمن اولیا و مربیان این مدرسه هم وقوع این تنبیه را تأیید کرده است.

غلام‌علی خانی، مدیر اداره آموزش و پرورش پاکدشت گفته است که معلم مدرسه، این چهار دانش‌آموز را تنبیه کرده اما نه به شکلی که این دانش‌آموزان تعریف کرده‌اند.

به‌گفته خانی «معلم آن روز به این چهار دانش‌آموز گفته که بروند سالن را تمیز کنند.» او می‌گوید این معلم اخراج نشده و به یکی دیگر از مدارس پاکدشت منتقل شده است.

پاکدشت، ٢٧٧ واحد آموزشی و  ۶٢‌ هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد حدود ١٠‌هزار نفر اتباع خارجی‌اند.

با این‌که مدیر اداره آموزش و پرورش پاکدشت تنبیه دانش‌آموزان در مدرسه این شهر را تأیید کرده، داوود تاجیک، مدیر این مدرسه وقوع هر نوع تنبیه در این مدرسه را تکذیب کرده است.

خبر پیگیری تنبیه دانش‌آموزان افغان در حالی از سوی مدیرکل ارزیابی و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  اعلام شده که روز گذشته، معاون امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، ادعا کرده بود شیوه برخورد با دانش‌آموزان خارجی مانند برخورد با ایرانی‌هاست.

بر اساس  آیین‌نامه انضباطی دانش‌آموزان، تنبیه بدنی ممنوع است و هیچ معلمی حق تنبیه بدنی یک دانش‌آموز را ندارد و تنها، تنبیه انضباطی ممکن است. با وجود این آیین‌نامه اما هر سال گزارش‌هایی در مورد تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس منتشر می‌شود.
مطابق همین قانون، اولین مرحله تنبیه انضباطی، ‌تذکر خصوصی به دانش‌آموز است و در مراحل بعد تذکر در جمع، تذکر کتبی و اخراج موقت از مدرسه پیش‌بینی شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    امیدوارم به این مسئله صادقانه رسیدگی بشه و برای ماستمالی کردن موضوع  نباشه. این کودکان از هر قوم و ملتی که باشند امید آینده همه بشریتند بعلاوه دارای حقوق انسانی و با زیر پا گذاشتن آن کل جامعه صدمه می بیند. اگر فرد خاطی تنبیه بشه نشاندهنده بیداری یک جامعه است . البته امیدوارم این به اصلاح معلم هم از کمک روانپزشکی برخوردار بشه شاید بیماری روحیش برطرف و با این اطفال معصوم چنین برخوردی نکنه.