ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس برگزار شد

تونس از نمونه‌های نادر تحولات دموکراتيک پس از بهار عربی ۲۰۱۱ بوده. رقابت در دور دوم، بین قائد سبسی، سیاست‌مدار سکولار و منصف مرزوقی، اسلام‌گرای میانه‌رو است.

تونس يکشنبه ۲۱ دسامبر، در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوری این کشور، قدم آخر در راه دموکراسی را بر می‌دارد.

باجی قائد سبسی، رهبر حزب «ندای تونس»

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، تونس با يک قانون اساسی «پيشرو» و يک پارلمان کامل، يکی از نمونه‌های نادر تحولات دموکراتيک پس از بهار عربی ۲۰۱۱ بوده، و امروز اين راه را کامل خواهد کرد.

تونسی‌ها که از اختلافات و تقابل‌های پساانقلابی جلوگيری کرده بودند، اکنون شاهد رقابت باجی قائد سبسی، رئیس محبوب حزب سکولار  «ندای تونس» و يکی از مقامات عالی دولت بن علی، با منصف مرزوقی، رئیس جمهور فعلی و مدعی آرمان‌های انقلاب ۲۰۱۱، هستند.

سبسی، سخنگوی سابق پارلمان در دولت بن علی، ۳۹ درصد آرا را در دور اول انتخابات از آن خود کرد، و مرزوقی در برابر ۳۳ درصد آرا را به دست آورد.

دور دوم انتخابات تونس ساعت ۸ صبح و در حالی آغاز شد که نيروهای امنيتی به صورت گسترده در ايستگاه‌های انتخاباتی پاس می دادند. به گفته يک از مقامات وزارت دفاع، شب گذشته يک مرد مسلح کشته شد و سه تن ديگر به جرم آتش گشودن به يکی از ايستگاه‌های انتخاباتی دستگير شدند.

گزارش‌ها از تونس حاکی است، سطح مشارکت در این انتخابات کمتر از دور پیش ارزیابی شده است.

سبسی خود را سکولار می‌داند و نامزد حزب «ندای تونس» است که از قدرت بالايی در مجلس اين کشور برخوردار است. مرزوقی، رقيب او، به اسلامگرايان ميانه‌رو نزديک است و در دوران بن علی نيز از زمره فعالان سياسی بوده است. او انتخاب سبسی را نوعی عقب نشستن از انقلاب تونس می‌داند؛ انقلابی که در نهايت بن‌علی را به تبعيد فرستاد.

برخی معتقدند که سمت سه ساله مرزوقی در رياست دولت و گرايشات اسلامگرايانه‌اش، راه را به راديکال شدن و مانور اسلامگرايان در سکولارترين کشور عربی گشود. عده‌ای نيز بر اين باورند که تنها کارکشتگی سياسی سبسی می‌تواند تونس را از تنش‌های سياسی و امنيتی برهاند.

صف مرزوقی، رئیس جمهور فعلی و مدعی آرمان‌های انقلاب ۲۰۱۱ اسلام‌گرایی میانه‌رو است

چهار سال از سقوط بن علی و انقلاب معروف به «ياسمين» در تونس می گذرد، و امسال اين کشور شاهد اولين انتخابات دموکراتيک رياست جمهوری بود. در ماه اکتبر، کرسی‌های پارلمان تونس تکميل شدند و در نوامبر دور اول انتخابات رياست‌جمهوری برگزار شد. در اين دور تعداد قابل ملاحظ ۲۷ نفر کانديد حضور داشتند، که تنها چهار نفر از آنها پيش از شروع رأی‌گيری نامزدی خود را پس گرفتند. بنابراين انتخابات بدون دستيابی هيچ کدام از کانديدها به اکثريت مطلق آرا، به دور دوم کشانده شد.

نتيجه دور دوم انتخابات تونس تا روز دوشنبه اعلام نخواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.