ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش یک هواپیمای اردنی را سرنگون و خلبانش را اسیر کرد

ارتش اردن با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید سرنگونی این هواپیمای نظامی و اسارات خلبانش، داعش را مسئول حفظ جان او دانست. نخستین بار است که داعش یک هواپیمای ائتلاف را ساقط می‌کند.

ارتش اردن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد نیروهای داعش یک هواپیمای نظامی این کشور را که در عملیات نیروهای ائتلاف علیه داعش بر فراز خاک سوریه شرکت داشته سرنگون کرده‌ و خلبان آن را به اسارت گرفته‌اند.

ارتش اردن اسارت این خلبان را تایید کرده است

اطلاعیه ارتش اردن، گروه داعش را مسئول حفظ جان این خلبان اسیر اعلام کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای عضو داعش یا حکومت اسلامی توانسته‌‌اند این هواپیمای نظامی را در حوالی شهر رقه در سوریه ساقط کنند. از رقه به عنوان مقر اصلی خلافت اسلامی یا داعش نام برده می‌شود.

این نخستین بار است که این گروه توانسته یک هواپیمای متعلق به ائتلاف نظامی ضد داعش را سرنگون کند. این ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا از چند ماه پیش بمباران مواضع داعش در خاک عراق و سپس سوریه را آغاز کرده است.

در میان کشورهای عربی، عربستان سعودی، اردن، بحرین و امارات متحده عربی در کنار جنگنده‌های آمریکایی و چند کشور غربی دیگر به بمباران مواضع داعش مشغولند. قطر از این ائتلاف حمایت لجستیک می‌کند.

در تصاویر منتشر شده توسط «گروه رسانه‌ای رقه» این خلبان در حالی که با یک زیر پیراهن سفید در محاصره ده‌ها فرد مسلح از اعضای داعش قرار دارد، نشان داده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    اردن هم الت دست امریکا شده. اول بروند عامل ایجاد داعش را که اسد بوده را بمباران بکنند تا سوریها را نکشد

  • Neda

    دلایل پرهیز نظام اسد و داعش از درگیری با یکدیگر دبی-العربیه.نت فارسی در سال رو به انتهای ۲۰۱۴، گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، تنها ۱۳درصد از حملات خود را علیه نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه انجام داد؛ مساله‌ای که باعث مطرح شدن گمانه زنی‌هایی درباره احتمال وجود منافع مشترک میان دو طرف شد. آمار منتشر شده توسط مرکز «شورش و تروریسم» نشان می‌دهد که در سال جاری، از هر سه حمله داعش، دو حمله علیه نیروهای مخالف دولت اسد بود. این خود نشان از وجود منافع مشترک میان نظام اسد و داعش در از میان بردن گروه‌های اپوزیسیون دارد. ! ماتیو هینمان رئیس مرکز «شورش و تروریسم» می‌گوید که نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان داعش، «اکثرا از یکدیگر چشم پوشی می‌کنند.» نظام سوریه به میزان بسیار بالایی، مناطق شرقی کشور را که در آن‌ها داعش حضور دارد،‌‌ رها کرده و بر مناطق مسکونی غرب کشور، تمرکز دارد. ساره پیرکی خبرنگار مجله اکونومیست در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گوید که این نظام، رشد داعش را برای تیره کردن چهره اپوزیسیون و معرفی آن‌ها به عنوان «تروریست»، مفید می‌داند. سیاست سه سال اخیر نظام اسد در نادیده گرفتن داعش در مناطق شرق سوریه، راه را برای تصرف الرقه توسط این گروه تندرو، هموار کرده است؛ منطقه‌ای که نیم میلیون سکنه دارد. این گروه همچنین بخش‌های گسترده دیگری از سوریه و نیز عراق را تصرف کرده است. نظام اسد برای رسیدن به مناطق شرقی تلاش نمی‌کند؛ داعش دمشق پایتخت و ساحل را تهدید نمی‌کند؛ این خود کمک نظام و داعش به یکدیگر را بر پایه منافع مشترک تفسیر می‌کند. داعش در پی تامین هزینه‌های خود است. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ژوئن گذشته گفته بود: «داعش به نظام اسد نفت می‌فروشد. دو طرف در محافل عمومی می‌گویند که با یکدیگر در حال نبرد هستند اما در واقع آن‌ها در بیشتر وقت‌ها، به یکدیگر کمک می‌کنند.» شایان ذکر است که داعش ثروتمند‌ترین گروه اسلامگرای تندرو به شمار می‌آید. این گروه حدود ۲ میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفت، کمک‌های خارجی و غنایم جنگی را در اختیار دارد.