ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش نمايندگان مجلس برای جلوگيری از اکران فيلم «خانه پدری»

نمايندگان تندروی مجلس ايران تلاش‌هايی را برای جلوگيری از اکران فيلم «خانه پدری» که پس از چهار سال توقيف، مجوز نمايش گرفته، آغاز کرده‌اند.

فيلم «خانه پدری» ساخته کيانوش عياری قرار است امروز پنج‌شنبه در سينماهای ايران اکران شود اما شماری از نمايندگان عضو کميسيون مجلس می‌گويند اين فيلم نبايد به نمايش عمومی درآيد.

مهدی هاشمی، شهاب حسینی و کیانوش عیاری، بازیگران و کارگردان «خانه پدری»

روزنامه شرق در شماره امروز نوشت که «حمايت گسترده» اهالی سينما از «خانه‌پدری» در حالی صورت گرفته که اين فيلم از چهارم‌دی‌ماه نمايش‌اش را در سينما‌های هنر و تجربه آغاز خواهد کرد؛ نمايشی که به‌گفته رسانه‌های اصول‌گرا، «به‌دليل جو به‌وجود‌آمده» عليه اکران فيلم «خانه پدری»، برای جلوگيری از ممنوعيت دوباره، زودتر از موعد انجام شده است.

رسانه‌های مخالف اين فيلم می‌گويند «خانه‌ پدری» قرار بوده هشتم دی اکران شود اما چون تعطيلات مجلس پنجم دی به پايان می‌رسد و نمايندگان از شنبه ششم دی به کار خود بر می‌گردند، فيلم چهار روز زودتر از موعد يعنی چهارم دی اکران خواهد شد تا نمايندگان مخالف فيلم خانه پدری «با قرار گرفتن در عمل انجام شده به انتقادات خود از فيلم پايان دهند.»

پوستر فیلم «خانه پدری»

مرتضی آقا تهرانی، نايب‌رئيس اول کميسيون فرهنگی مجلس يکی از مخالفان نمايش اين فيلم است که گفته: «مجلس درباره فيلم خانه پدری نظر دارد و محتوای آن را مناسب نمی‌داند و معتقد است اين فيلم نبايد از امتياز اکران استفاده کند.»

اين نخستين بار نيست که نمايندگان مجلس برای جلوگيری از اکران يک فيلم دخالت کرده‌اند. پيش‌تر هم کميسيون فرهنگی مجلس با اعمال فشارهای گسترده عليه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع اکران فيلم «عصبانی نيستم» شد.

«عصبانی نيستم» درباره دانشجويی به نام نويد (با بازی نويد محمدزاده) است که به دليل شرکت در جنبش اعتراضی دانشجويان، «ستاره‌دار» می‌شود و سرانجام از تحصيل در دانشگاه بازمی‌ماند. اين دانشجوی اخراجی اهل کردستان است و عاشق دختری است به نام ستاره (با بازی باران کوثری).

با اين حال همايون اسعديان، کارگردان سينما و عضو شورای پروانه ساخت فيلم به روزنامه شرق گفته: «بايد بپذيريم تنها جايی که از نظر قانونی و حقوقی بايد درباره اکران فيلم‌ها اظهارنظر کند، شورای پروانه نمايش است. اعضای اين شورا هم از نهادهای حساس و مهم کشور از جمله وزارت اطلاعات، آموزش‌وپرورش و... هستند. پس اگر کسانی به تصميمات اين شورا معترضند، هيچ‌چيزی نمی‌توان گفت؛ چون در اين صورت جز هرج‌ومرج حاکم نخواهد شد.»

«خانه پدری» پس از حدود چهار سال توقيف، به‌تازگی توانسته مجوز نمايش را از شورای پروانه نمايش دريافت کند، هر چند  که گفته شده کيانوش عياری «نمی‌تواند فيلمش را به صورت گسترده در کشور اکران کند.»

«خانه پدری» سرنوشت يک خانواده را در طول شش دهه روايت می‌کند: اين خانواده تحت تأثير يک قتل ناموسی در سال ۱۹۲۶ (۱۳۰۵) اواخر دوره‌ قاجار و اوايل پهلوی قرار می‌گيرد و جسد دختر در زيرزمين خانه دفن می‌شود.

صحنه‌ای از فيلم «خانه پدری»

با پيش رفتن فيلم، سرنوشت پدر خانواده، پسر او و خانواده آن‌ها را طی شش دهه‌ بعدی می‌بينيم، در حالی‌که همه چيز در همين خانه می‌گذرد و بچه‌های کوچک در هر فصل فيلم، شخصيت‌های بالغ فصل بعدی هستند و سايه اين جنايت بر زندگی همه آن‌ها سايه افکنده است.

«خانه پدری» يازدهمين فيلم بلند سينمايی کيانوش عياری پس از فيلم‌های تنوره ديو (۱۳۶۴)، شبح کژدم (۱۳۶۵)، آن سوی آتش (۱۳۶۶)، روز باشکوه (۱۳۶۷)، دو نيمه سيب (۱۳۷۰)، آبادانی‌ها (۱۳۷۱)، شاخ گاو (۱۳۷۴)، بودن يا نبودن (۱۳۷۷)، سفره ايرانی (۱۳۷۹) و بيدارشو آرزو (۱۳۸۳) است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    «خانه پدری» سی و پنجسال است که دچار مصیبت شده!