ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرهای ضد و نقيض از لغو جريمه ماهانه ۲۰۰ ميليون دلاری پاکستان به ايران

با وجود اخبار ضد و نقیض، وزیر نفت پاکستان گفت که در روزهای آتی، مسئولان ايرانی و پاکستانی برای بررسی جزئيات یک توافق گازی در اسلام آباد جلسه‌ای برگزار خواهند کرد.

یک منبع خبری جمعه پنجم دی‌ماه، به نقل از شاهد خاقان عباسی، وزير نفت پاکستان خبر داد، ايران از دريافت ۲۰۰ ميليون دلار جريمه ماهانه اسلام‌آباد در قبال يک توافق گازی صرف‌نظر کرده است. همزمان یک خبرگزاری دولتی در ایران یک روز بعد به نقل از همين مقام پاکستانی اين خبر را تکذيب کرد.

مقامات ايرانی تا کنون هيچ اظهار نظری درباره نکرده‌اند

اين درحالی است که مقامات ايرانی تا کنون حاضر به هيچ اظهار نظری درباره اين گزارش نشده‌اند.

به گزارش روزنامه فايننشال تايمز، وزير نفت پاکستان گفته «ما به درک جديدی از رابطه با ايران رسيده‌ايم. بنابر اين از ابتدای سال جاری ميلادی، هيچ جريمه‌ای متوجه پاکستان نخواهد بود.» بر اين اساس ايران از دريافت ماهانه ۲۰۰ ميليون دلار جريمه ديرکرد اسلام‌آباد در دريافت گاز و آماده سازی خط لوله انتقال گاز در پاکستان، صرف‌نظر کرده است.

پاکستان پيشتر اعلام کرده بود که با توجه به کاهش شديد منابع گازی در جنوب و جنوب غربی اين کشور، واردات گاز از ايران ارزان‌ترين گزينه ممکن برای اين کشور است. با اين وجود مقامات پاکستانی بارها از فشارهای مستمر آمريکا به اسلام‌آباد برای تعليق قرارداد با ايران تا زمان لغو تحريم‌های بين‌المللی عليه تهران شکايت کرده‌اند.

در خبری ديگر، امروز ششم ديماه، شاهد خاقان عباسی در گفتگويی با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا ضمن تکذيب ادعای بخشش اين جريمه از سوی ايران گفت که طی چند روز آينده، جلسه‌ای مشترک بين مسئولان ايرانی و پاکستانی برای بررسی جزئيات نحوه اجرای اين طرح در اسلام آباد برگزار می‌شود.

علاوه‌ بر اين ايرنا مدعی است، برای انجام «تحقيقات بيشتر» درباره مصاحبه فايننشال تايمز با خبرنگار محلی اين روزنامه تماس گرفته است. بر اساس اين گزارش، خبرنگار فايننشال تايمز به ايرنا پاسخ داده است که وزير نفت پاکستان در مصاحبه ياد شده، سخنی از توافق ايران و پاکستان برای لغو جريمه ۲۰۰ ميليون دلاری نگفته است اما او «ترجيح داده که چنين برداشتی» از سخنان شاهد خاقان عباسی داشته باشد.

در گزارش ايرنا به نام اين خبرنگار اشاره‌ای نشده است.

سابقه توافق گازی ایران و پاکستان

قرار داد اوليه پروژه احداث خط لوله‌ای از ايران به پاکستان در سال ۱۹۹۵ امضا شد. در اين قرار داد پيش‌بينی شده بود که خط لوله‌ای برای انتقال گاز از پارس جنوبی به کراچی احداث شود. در فوريه ۱۹۹۹ هند نيز به جمع امضا کنندگان اين توافق پيوست.

در فوريه سال ۲۰۰۷، مذاکره بر سر قيمت گاز به توافق نهايی انجاميد. هند در سال ۲۰۰۹، پس از امضای موافقت‌نامه‌ همکاری هسته‌ای با آمريکا و فشار اين کشور بر هند از اين توافق سه جانبه کناره‌گيری کرد.

در نهايت، ايران و پاکستان توافق کردند تا پروژه احداث خط لوله در اکتبر ۲۰۱۲ آغاز و در دسامبر ۲۰۱۴ پايان يابد. قرار بود در صورت ناکامی در آماده‌سازی خط لوله تا موعد مقرر و صادر نشدن گاز ايران، پاکستان جريمه بپردازد.

اين درحالی که پاکستان به شدت به منابع گازی انرژی نيازمند است.

توقف فروش گاز در پايگاه‌های سوخت‌رسانی پاکستان

بر مبنای آمارها، پاکستان روزانه چهار ميليارد فوت مکعب گاز توليد می‌کند که بر اساس گفته‌های مقامات اين کشور، چهار ميليارد فوت مکعب کمتر از ميزانی است که اين کشور در روز نياز دارد.

در روزهای اخير با سرد شدن هوا، بحران گازرسانی به مشتريان در هند به چالش جدی‌ای تبديل شده است. اين مشکل دولت پاکستان را مجبور ساخته است که فروش گاز طبيعی فشرده شده در پايگاه‌های سوخت‌رسانی به خودروها را متوقف کند و به جای آن اين گاز برای مصارف خانگی به کار برد.

يک مقام وزارت خارجه پاکستان که نخواست نامش فاش شود به فايننشال تايمز گفته توافق شاهد خاقان عباسی از آن جهت مهم است که روابط ايران و پاکستان را در سطح مطلوب نگاه دارد، زيرا دو کشور همسايه نيازمند همکاری مشترک برای مقابله با پيکارجويان مسلمان سنی‌ تندرو هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    پاسخ عصرایران به کیهان نوشته است که دوبی یک شهربازی است! فقط ننوشته است این چگونه شهربازی ئی است که بخش عمده واردات و صادرات کشور بزرگی به نام ایران بدان وابسته است؟ اگر شهر بازی است که باید حاکمان دوبی را تحسین کرد که توانسته اند از یک شهربازی سالانه حدود 10 میلیارد دلار به کشوری به نام ایران که شهربازی نیست، جنس بفروشند؟! آن هم نه کالاهای خودشان که کالاهای دیگر کشورها را. عجب شهربازی شگرفی است دوبی، که هزاران شرکت بزرگ و معتبر دنیا را در خود جای داده است، شرکت هایی که اگر روزی فقط چند تایشان به ایران بیایند ، همین کیهان تیتر خواهد زد که سرمایه های خارجی به ایران آمدند و آمریکا در تحریم هایش شکست خورد. دوبی عجب شهربازی اعجاب آوری است که هواپیمایی امارات را دارد که یکی از سه ایرلاین معتبر دنیاست و ... . به جای مسخره کردنه دیگران ، به جای تشبیه آنها به آزمایشگاه غرب ، به جای تجاهل نسبت به پیشرفت های همسایگان، باید کمی چشم ها را باز کرد، تعصبات بی جا را کنار گذاشت، یاد باید گرفت ، باید درس آموخت و با اتکاء به توانمندی های داخلی و ارتباطات اصلاح شده جهانی، ایران را ساخت. یادمان باشد که مسابقه توسعه، مدت های مدیدی است که در منطقه آغاز شده است و در نهایت، جام برنده را به کسی که تمام وقتش را صرف تمسخر دوندگان پیشتاز کرده، نمی دهند، جام اخلاق را هم به او نمی دهند... بیدار شویم!

  • nader

    توافق بر سر پیشروی سپاه در خاک پاکستان بوده تا مخالفان جمهوری اسلامی را دستگیر کند!

  • شهرام

    روسیه و قطر گاز خود را به اروپا صادر می کنند و قطر با سو استفاده از تحریم ایران با غارت سهم ایران از میدان پارس جنوبی با رشوه کلان دادن میزبان جام جهانی می شود و در صدد عوض کردن حکومت کشورهای دیگر بر می اید ولی ایران برای اینکه بگوید ما تحریمهای امریکا را خنثی کرده ایم با حراج کردن گاز ایران می خواهد به پاکستان گاز صادر کند پاکستانیکه صدقه بگیر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان است و پولی بابت گاز به ایران نخواهد داد حماقت هم حدی دارد